مصرف محصولات کافئین دار چه مضراتی برای بدن دارد؟

محمد سیمری، اختصاصی جدول یاب

در دنیای امروز یکی از پر مصرف‌ ترین ترکیبات غذایی و همچنین رایج‌ ترین داروی محرک، کافئین است. کافئین، به عنوان ماده‌ ای محلول در آب، به سرعت جذب بدن‌ ما می‌ شود؛ به این ترتیب این ماده ی طبیعی در اندک زمانی وارد جریان خون می‌ شود و کار خود را از معده تا مغز آغاز می‌ کند. کافئین می‌ تواند به سرعت انرژی‌ بدن ما را افزایش دهد؛ همچنین این ماده به افراد کمک می‌ کند تا با خواب‌ آلودگی خود مبارزه کنند. کافئین هوشیاری و بیداری فرد را افزایش می دهد و تمرکز را نیز بهبود می بخشد؛ اما همان طور که مصرف کافی و به اندازه ی آن فوایدی در بر دارد، افراط و زیاده روی در مصرف آن نیز می تواند مشکلاتی را نیز ایجاد کند.

 

مضرات مصرف کافئین

 

ماده‌ ی طبیعی کافئین در بسیاری از گیاهان یافت می‌ شود؛ گیاهانی از جمله دانه‌ های قهوه، چای، دانه‌ های کولا، و همچنین غلاف‌ های کاکائو. سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا مصرف روزانه ۴۰۰ میلی گرم کافئین را برای افراد بالغ بی خطر اعلام کرده است؛ اگر چه زنان باردار می بایست مصرف روزانه ی خود را تا ۲۰۰ میلی گرم کاهش دهند. زنان باردار بایستی در مورد مصرف کافئین با احتیاط فوق‌ العاده ای برخورد کنند، زیرا مصرف بیش از اندازه‌ ی این ماده ی طبیعی ممکن است به سقط خود به خودی جنین و همچنین دیگر مشکلات پیش از زایمان منجر شود! این ماده‌ ی طبیعی محرک به صورت مستقیم باعث افزایش ضربان قلب و متابولیسم (سوخت و ساز) جنین می‌شود. یک فنجان ۲۲۵ میلی‌ لیتری از قهوه‌ ی دم‌کرده حاوی ۹۵ تا ۱۶۵ میلی‌ گرم کافئین است؛ در حالی که یک فنجان قهوه‌ ی فوری حدود ۶۳ میلی‌ گرم کافئین دارد.

بد نیست بدانید تاثیرات کافئین می‌ تواند تا ۸ ساعت بر بدن شما باقی بماند! براساس آخرین تحقیقات انجام یافته، کافئین با ترکیبی خاص به نام کمپلکس کافئین می‌ تواند باعث جلوگیری از ریزش موی ارثی ‌در افراد شود! همچنین می‌ تواند تأثیر مطلوبی بر روی پیشگیری از بیماری سرطان سینه داشته باشد؛ بد نیست بدانید این روزها بیماری سرطان سینه در ایران بسیار شایع است. کافئین از حمله ی تستسترون به موها که سبب محدود کردن انرژی رسانی به آن ها می‌شود، جلوگیری می نماید.

کافئین می‌ تواند بدن شما را در مقابل بیماری دیابت نوع ۲ محافظت نماید؛ همچنین در این تحقیقات مشخص شده است که ماده ی طبیعی کافئین می‌ تواند از ابتلای افراد به بیماری سرطان کبد و همچنین بیماری های مرتبط با پوست جلوگیری کند. محصولات دارای ماده ی طبیعی کافئین همچون قهوه، کاکائو و چای سرشار از ماده ای ایده آل به نام آنتی اکسیدان هستند؛ آنتی اکسیدان از بروز پیری زودرس پیشگیری می‌ کند. این محصولات همچنین غنی از اسیدهای چرب و برخی ویتامین‌ ها می‌ باشند.

 

 

بررسی مضرات نوشیدنی های کافئین دار

اما در این بین، مصرف کافئین عوارضی را نیز برای بدن به همراه خواهد داشت؛ البته این عوارض در پی استفاده های مکرر و پی در پی و همچنین بیش از حد مجاز آشکار خواهد شد! مضراتی همچون کم‌ آبی، تولید بیش از حد ادرار، روز اختلالات معده، احساس تهوع، افزایش فشار خون، افسردگی، بی‌ قراری، افزایش میزان ضربان قلب، افزایش وزن بدن، تب و…

کافئین با شل کردن عضلات ناحیه ی روده، سرعت هضم غذا را کاهش می دهد! به همین دلیل، نبایستی پس از صرف وعده‌ های غذایی، قهوه، چای و یا هر نوشیدنی کافئین دار دیگری را بنوشید. علاوه بر این، متاسفانه ماده ی طبیعی کافئین بر سیستم عصبی افراد تاثیر دارد! در نتیجه، برخی مردم از اثرات شدید آن همچون لرزش دست و احساس غم یا اضطراب به صورت دائم رنج می‌ برند.

اغلب مردم نوشیدنی‌ های کافئین دار را به اشتباه با شکر می‌ نوشند! چنین نوشیدنی‌ هایی باعث می‌ شود تا غده‌ ی پانکراس آن‌ ها برای هضم آن شیرینی وارد شده به بدن، انسولین بیشتری تولید کند. دقت داشته باشید ترکیب کافئین با شکر زیاد می‌ تواند سطح انسولین را در بدن شما تشدید نماید. اسیدهای موجود در کافئین، معده را به تولید اسید بیش‌ تر تحریک می‌ کنند که این اتفاق بسیار خطرناک و مضر است.

 

مضرات مصرف کافئین

 

و در انتها به عنوان آخرین نکته، بایستی بدانید کافئین می‌ تواند احتمال بروز گر گرفتگی در زنان یائسه را افزایش دهد. براساس مطالعه‌ ای که نتایج آن در مجله‌ ی انجمن یائسگی ایالات متحده آمریکا به چاپ رسید، زنان یائسه‌ ای که به کافئین وابسته هستند، بیش‌ تر از سایر زنان احتمال دارد به علائم گر گرفتگی دچار شوند.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا