آماستریس کیست؟

آماستریس با اسم های مختلف از جمله: آمستریس یا آماسترین فرزند هوخشدره و برادر زاده ی داریوش سوم، واپسین پادشاه سلسله هخامنشیان بود.

اسکندر مقدونی پس از پیروزی بر ایرانیان آماستریس را به ازدواج یکی از نزدیکترین دوستانش به نام کراتروس درآورد اما کراتروس که به فیلا، دختر آنتیپاتر تمایل داشت پس از مرگ اسکندر از آماستریس جدا شد.

آماستریس کیست؟

آماستریس یا آماسترین سپس در سال ۳۲۲ پیش از میلاد به همسری دیونسیوس، حاکم هراکلیه پونتیکا درآمد و آن دو صاحب سه فرزند، دو پسر به نام‌های کلیرخوس و هخشتره و یک دختر به نام آمستریس شدند. دیونسیوس در سال ۳۰۶ پیش از میلاد درگذشت؛ اما پیش از مرگ، نایب‌السلطنتی پسران خردسال و اداره ی حکومتش را به آماستریس سپرد.

آماستریس با احتیاط و خردمندانه حکومت می‌کرد. او در سال ۳۰۲ پیش از میلاد با لیسیماخوس، پادشاه تراکیه، آسیای صغیر و مقدونیه، ازدواج نمود و از او صاحب یک پسر دیگر به نام الکساندر شد. با وجود این لیسیماخوس در سال ۳۰۰ پ. م از آماستریس جدا شد تا با آرسینوهه، دختر رقیبش بطلمیوس یکم ازدواج کند.

آماستریس کیست؟

آماستریس یا آماسترین پس از این جدایی اداره ی هراکلیه را دوباره در دست گرفت و به احیای آن پرداخت. او احتمالاً باتوجه به سکه‌ های ضرب شده با تصویر او به‌ تنهایی به عنوان شهبانو حکومت کرد و شهر آماستریس (آماسرای امروزی) را بنیان نهاد.

کلیرخوس و هخشتره، فرزندان آماستریس را  که به سن تکلیف رسیده بودند به نحوه ای ادارهٔ شهر را در دست گرفتند. آنها با یار های دیگرشان ظلم و ستم به مردم ایران باستان  می‌کردن.د و حتی با اینکه مادر ان ها به هیچ وجه در مسائل آنان دخالت نمی‌کرد تصمیم به کشتن او گرفتند. پس وقتی که آماستریس سوار بر کشتی بود او را در دریا غرق کردند. اما خود نیز به دست لیسیماخوس که از مرگ همسر سابقش متوجه شده بود کشته شدند.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا