رایحه درمانی برای درمان کدام مشکلات و بیماری ها موثر است؟

محمد سیمری ؛ اختصاصی جدول یاب

شاید با این موضوع موافق باشید که رایحه های مختلف، می توانند بر روی سلامت جسمی و روحی ما تاثیرگذار باشند. رایحه درمانی، یکی از روش های درمانی جدید و به بیانی شیوه ای متعلق به پزشکی کهن به شمار می آید. در روش درمانی رایحه درمانی، با استفاده از عطر و بویی که از عصاره قسمت های مختلف انواع گیاهان به دست می آید، یا به بیان دقیق تر با استفاده از اسانس‌ های گیاهی و همچنین ترکیبات معطر به درمان جسمی و روحی افراد می پردازند! بد نیست بدانید نام دیگر رایحه درمانی، آروماتراپی است که نتیجه ی آن ایجاد بهبودی، ایجاد حس آرامش، و همچنین تامین انرژی بالا در فرد مورد درمان می باشد.

 

رایحه درمانی برای درمان کدام مشکلات و بیماری ها موثر است؟

 

لازم است بدانید رایحه درمانی، به عنوان شاخه ای از طب مکمل شناخته می شود! در توضیح طب مکمل بایستی گفت این طب، شاخه‌ ای از طب است که در محدوده ی پزشکی رسمی شناخته نمی‌ شود؛ زیرا میزان اثر بخشی آن به طور کامل و با بهره گیری از تحقیقات علمی، قابل اثبات و یا قابل رد نیست! پس می توان گفت روش رایحه درمانی، به عنوان یک روش مکمل در کنار مصرف داروها و همچنین درمان های کلاسیک عمل می کند و نتایج مثبت زیاد و قابل توجهی را به دنبال دارد.

دقت داشته اشید از آنجایی که مواد اولیه ی تولید اسانس از گیاهان گرفته می شود، این علم در زیر شاخه ی گیاه درمانی قرار می گیرد و هم ردیف است با درمان با گل. درباره تاریخچه ی این روش درمانی بد نیست بدانید در قرن یازدهم میلادی با اختراع تقطیر، استفاده از روغن‌ های معطر رواج یافت و به صورت شکلی از دارو برای درمان بیماری‌ های متعدد و گوناگون مورد استفاده قرار گرفت! اما مفهوم دقیق رایحه درمانی به شکل مدرن و امروزی آن، از اوایل قرن بیستم میلادی به جهانیان معرفی شد.

 

روغن هایی که در روش درمانی رایحه درمانی به کار می روند عبارتند از عصاره انواع برگ ها، انواع دانه ها، انواع گل ها، انواع ریشه ها و یا حتی انواع شکوفه های گیاهان؛ توجه داشته باشید هر کدام از روغن های مورد استفاده در روش درمانی رایحه درمانی، ترکیبات خاص خود را دارند و برای موارد خاص خود مصرف می شوند.

مدتی قبل، در یکی از پژوهش های انجام یافته توسط دانشمندان و محققان، ۱۲ بیمار افسرده را در معرض رایحه ی مرکبات که اغلب حاوی روغن لیمو بود، قرار دادند. شاید باور نکردنی باشد اما نتیجه این پژوهش، فوق العاده بود! این رایحه ی حاصل از مرکبات، باعث تنظیم میزان ترشح هورمون ها و همچنین تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن افراد مورد مطالعه شد! همچنین نیاز به مصرف داروهای ضد افسردگی را در آن ها به شدت کاهش داد! پس تنها کافی است مقداری لیمو را روی مچ دست خود بمالید و آن را تنفس نمایید.

 

رایحه درمانی برای درمان کدام مشکلات و بیماری ها موثر است؟

 

در ادامه بد نیست برخی از رایحه های ارزشمند و مفید برای سلامت روح و جسم را معرفی نماییم؛ با ما همراه باشید.

این رایحه سبب ترک سیگار در افراد سیگاری می شود!

در یکی از تحقیقات انجام یافته در سال ۲۰۱۳ میلادی، محققان از افراد داوطلب سیگاری خواستند رایحه ی روغن فلفل سیاه یا رایحه ی سنبل ختایی را استشمام کنند. نتایج حاصل از این تحقیق، بسیار جالب توجه بود! رایحه ی این دو روغن طبیعی، هوس کشیدن سیگار را در افراد کاهش داده بود. افراد داوطلبی که رایحه ی فلفل سیاه را استشمام کرده بودند، سوزش خفیفی را در ناحیه ی گلوی خود احساس می کردند که حالت آن مشابه زمان سیگار کشیدن بود! همچنین افرادی که رایحه ی سنبل ختایی را استشمام کرده بودند، همانند هنگام کشیدن سیگار، احساس آرامش عجیبی داشتند! در نتیجه محققان به افراد سیگاری که قصد ترک این عادت نادرست را دارند، توصیه می کنند هنگامی که هوس کشیدن سیگار را در سر دارند، از این رایحه ها استشمام نمایند!

 

این رایحه خستگی شما را از بین می برد!

چنانچه شما از جمله آن دسته افرادی هستید که پس از بیدار شدن از خواب، باز هم احساس خستگی می کنید، پیشنهاد می کنیم استشمام رایحه ی  طبیعی یاس را از دست ندهید! در تحقیقی که در سال ۲۰۱۱ میلادی توسط یکی از محققان شرکت کننده در کنفرانس انجمن روان شناختی شرقی انجام شده بود، اعلام شد که رایحه ی یاس میزان اضطراب را به حداقل می رساند. در این تحقیق، محقق وضعیت خواب ۲۰ داوطلب را مورد بررسی قرار داد؛ دسته ای از داوطلبان در اتاقی با رایحه ی یاس و دسته ای دیگر در اتاقی بدون رایحه خوابیدند. پس از استشمام رایحه ی یاس، تحرک افراد در هنگام خواب به حداقل میزان خود رسید! همچنین این افراد با پایین ترین میزان اضطراب و استرس مواجه بودند!

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا