با تاریخچه ساز درامز یا درام آشنا شوید

محمد سیمری ؛ اختصاصی جدول یاب

موسیقی و گوش دادن به موسیقی  تاثیر مثبتی بر روی حافظه ی آدمی دارد؛ اما توجه داشته باشید این تاثیر مثبت به فاکتورهای متعدد و گوناگونی بستگی دارد، فاکتورهایی ازجمله نوع موسیقی، میزان لذت ‌بردن فرد از آن موسیقی و حتی میزان آشنایی فرد با دنیای موسیقی و…

بد نیست به این موضوع دقت داشته باشید که ” موسیقی دارویی غیر تهاجمی، ایمن و همچنین ارزان ‌قیمت است که باید در اختیار همه‌ ی کسانی باشد که قرار است عمل جراحی شوند! ” این جمله به نقل از دکتر کاترین میدز از دانشگاه برونل ذکر شده است. پس بی شک می توان به اهمیت موسیقی در زندگی آدمی پی برد.

 

با تاریخچه ساز درامز یا درام آشنا شوید

 

در بین سازهای گوناگون در دنیای موسیقی، صدای برخی از سازها فقط و فقط به وسیله ی کویبدن بر روی آن ها تولید می شود! به این دسته از سازها، سازهای کوبه ای می گویند.

از جمله سازهای کوبه ای که بسیار مورد توجه جوانان می باشد، ساز کوبه ای درامز یا درام است! ساز درامز مجموعه ای از سازهای کوبه ای است که همه در کنار هم، یک ساز واحد و مستقل و حرفه ای را تشکیل می دهند؛ به بیان ساده تر می توان گفت تعدادی طبل که دورتادور نوازنده را احاطه کرده است و او با دو چوب بر روی آن ها ضربه می زند! ساز درامز یا درام در سبک‌ های جاز، راک، بلوز و همچنین پاپ به کار برده می ‌شود.

دقت داشته باشید درامز یا درام در زبان فارسی به معنای طبل است. در زبان انگلیسی نیز درامز یا درام معادل است با drum kit به معنای مجموعه ای از طبل ها و همچنین سنج ها که بر روی پایه هایی مشخص نصب شده اند. نوازنده برای تولید صدا از این سازها و همچنین اجرا، با استفاده از ابزارهایی همچون چوب و نیز نوعی پدال که در پایین سازها تعبیه شده است، بر روی آن ها می کوبد.

توجه داشته باشید به فرد نوازنده ساز درامز یا درام، درامر می گویند.

 

تاریخچه ی ساز درامز یا درام

شاید این سوال برای تان پیش آید که ساز درامز یا درام از کجا به وجود آمده است؟ در پاسخ بایستی گفت ساز درامز یا درام از جمله سازهای بسیار قدیمی و کهن به شمار می آید. به عقیده ی بسیاری از تاریخ شناسان و مورخان، پس از حجره ی آدمی، ساز درامز یا درام جزو قدیمی ترین ابزارهای تولید آوا و موسیقی شناخته می شود!

به باور برخی از مورخان، اولین سازهای درامز‌ از قرار گرفتن تکه ‌های چوب و یا سنگ بر روی گودال‌ های زمین ساخته شده اند! اما آدمی رفته رفته متوجه شده است که می تواند از تنه ‌ی درختان تو خالی، صدای بیشتری را تولید نماید و این اتفاق سبب ساخته شدن درامز‌های قدیمی چوبی شده است!

 

با تاریخچه ساز درامز یا درام آشنا شوید

 

درباره ی محل ساخته شدن اولین درامزهای پوستی اتفاق نظری وجود ندارد اما قدمت این نوع سازها، به چیزی حدود ۵۰۰۰ سال پیش باز می گردد! در آن هنگام، پوست حیوانات گوناگون و یا ماهی‌ ها را بر روی تنه‌ ی درختان تو خالی می‌ کشیدند و با دست بر روی آن ‌ها ضربه می ‌زدند! با گذشت زمان، درامزها پیشرفت کردند و این پیشرفت ها سبب شد تا کاسه ها و پوسته هایی با اشکال خاص و منحصر به فرد ساخته شوند!

دقت داشته باشید طبل‌ های امروزی، پوسته‌ ای از جنس طلق دارند و به بدنه ‌ای چوبی متصل‌ شده اند! البته در کنار طبل‌ ها، سوراخ‌ هایی نیز برای خروج صدا وجود دارد.

 

توجه داشته باشید آموزش و یادگیری ساز درامز یا درام، کاری پیچیده و دشوار به نظر می ‌رسد. نکته‌ ی بسیار مهم در نواختن ساز درامز یا درام، نحوه ی صحیح و اصولی به دست گرفتن چوب ‌های درامز یا درام می باشد! متاسفانه بسیاری از درامر‌ها از این موضوع به سادگی می ‌گذرند! در حالی که ممکن است در ادامه ‌ی کار حرفه ای خود با مشکلات عدیده ای مواجه شوند.

پس توصیه می کنیم به نحوه ی صحیح دست گرفتن چوب‌ ها، دقت لازم و کافی داشته باشید. سه روش Traditional و Matched یا Frech برای دست گرفتن چوب‌ ها و نواختن ساز درامز یا درام وجود دارد.

 

نکته ی مهم دیگر در نواختن ساز درامز یا درام این است که هر درامر بایستی بداند چگونه زمان را بشمارد! شمارش زمان بدین گونه است که یک درامر بایستی بتواند میزان ‌های با کسر‌های گوناگون، نت ‌ها و همچنین ضرب‌ ها را بشمارد.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا