ساز تومبا چگونه سازی است؟

جدول یاب ، محمد سیمری : موسیقی اتفاقی است که آرامش ذهن و تجدید قوای جسم را به همراه دارد و حتی جالب است بدانید موسیقی در زمینه ‌ی مدیریت درد و رنج نیز به برخی افراد کمک بسیار زیادی می‌ کند.

این باور در بین اکثر مردم جامعه رایج است که گوش‌ دادن به موسیقی موجب کاهش استرس و یا مدیریت بهتر آن می شود. پس به آسانی می توان دانست موسیقی برای آدمی بسیار پر اهمیت و قابل توجه است.

ساز تومبا چگونه سازی است؟

در این مطلب تصمیم داریم پیرامون ساز تومبا کمی به بحث و صحبت بپردازیم؛ با ما همراه باشید.

توجه داشته باشید سازهای کوبه ای از جمله قدیمی ترین سازهای ساخته شده به دست بشر می باشند که از دوران قدیم، مورد استفاده آدمی بوده است. شاید جالب باشد که بدانید تاریخچه ی حضور سازهای کوبه ای در زندگی روزمره ی بشر به چیزی در حدود هزاران سال پیش باز می گردد!

بی شک می توان گفت پس از صدای آدمی، سازهای کوبه ای قدیمی ترین نوع سازهای دست ساز انسان به شمار می آید! در ابتدا از سازهای کوبه ای فقط برای استفاده در مراسم عزاداری و یا مراسم شادی و… بهره گرفته میشد اما امروزه و با تغییر و تحولاتی گسترده که در هنر موسیقی پدید آمده است، سازهای کوبه ای در کنار دیگر انواع سازها، برای زیبایی و همچنین برای نگهداری ریتم یک آهنگ استفاده می شود.

وظیفه ‌ی ساز‌های کوبه ‌ای به طور معمول اجرای ضرب در متن آهنگ است؛ البته از این نوع ساز برای ملودی نوازی نیز استفاده می ‌شود.

ساز تومبا از جمله سازهای کوبه ای آکوستیک به شمار می آید که با استفاده از دو دست آدمی نواخته می شود و دارای دامنه ی صوتی خوب و مناسبی نیز است! لازم به بیان این نکته است که ساز تومبا از جمله سازهای خانواده ی کنگا و در واقع یکی از بزرگ ترین سازهای این خانواده می باشد و به همین دلیل، در نواختن موسیقی های سبک پاپ و همچنین سبک جاز کاربرد دارد.

شاید این سوال برای تان پیش آید که خانواده سازهای کنگا چگونه سازهایی هستند؟ در پاسخ بایستی گفت ساز کنگا در مجموعه ‌ی ساز‌های کوبه‌ ای قرار دارد و از رایج ‌ترین سازهای دستی و کوبه ‌ای به شمار می آید!

دقت داشته باشید ریشه ی لغت کنگا از واژه ی کنگوی آفریقایی گرفته شده است! ساز کنگا در سال ۱۹۴۰ میلادی توسط غلامان سیاه پوست به قاره ی آمریکای جنوبی انتقال پیدا می ‌کند و در آنجا کامل می‌ شود و به سرعت جایگاه خود را در میان انواع سبک های موسیقی می یابد! ساز کنگا در موسیقی سبک جاز، سبک راک، سبک بلوز، سبک آر اند بی، سبک پاپ و همچنین سبک ورگا کاربرد دارد.

ساز تومبا چگونه سازی است؟

توجه داشته باشید ساز کنگا دارای انواع گوناگونی می باشد، که عبارتند از:

ساز ری کوینتو:

ساز کنگایی که شامل چهار تکه است را ری کوینتو می ‌نامند؛ زی کوینتو دارای سایز ۱۵ است.

ساز کوینتو:

کوینتو دومین ساز از این مجموعه است و دارای سایز ۱۱ است.

ساز سی گاندو:

سی گاندو سومین ساز از این مجموعه با سایز ۱۱،۳/۴ است.

ساز تومبا یا تومبادورا:

دقت داشته باشید تومبا بزرگ ترین ساز از این مجموعه، با سایز ۱۲است که در ایران به مجموعه ‌ی این ساز‌ها، تومبا می‌ گویند.

بررسی تفاوت های ساز تومبا و ساز پرکاشن

دقت داشته باشید ساز تومبا، یک ساز آکوستیک با دامنه ی صدایی نسبتا خوب در بین ساز‌های کوبه ‌ای است؛ در حالی که دیجیتال پرکاشن سازی الکترونیکی است که دامنه ی صدایی محدودی نیز دارد! با این توصیف می توان دانست صدای دیجیتال پرکاشن فقط و فقط با آمپلی و باند قابل پخش است، در صورتی که صدای ساز تومبا، آکوستیک است و الزاما نیازی به آمپلی و باند ندارد!

توجه داشته باشید ساز دیجیتال پرکاشن به وسیله ی دو استیک یا چوب نواخته می ‌شود، اما ساز تومبا فقط و فقط توسط دو دست آدمی نواخته می ‌شود. لازم به ذکر است بعضی از انواع مدل های ساز دیجیتال پرکاشن، به وسیله‌ ی دست هم نواخته می ‌شوند!

صدا‌های مختلف ساز دیجیتال پرکاشن، توسط سمپل‌ هایی که درون حافظه ی آن ریخته می‌ شود و به وسیله ی صفحه ‌های حساس به ضربه ی دیجیتالی اجرا می ‌شوند! پس صداهای ایجاد شده، محدود به همان سمپل‌ ها خواهد بود، در حالی که صدای ساز تومبا از طریق قطعات مختلف ساز که به طورمعمول بینگو و بانگو هستند، اجرا می‌ شود.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا