آدار پوناوالا مدیرعامل ایرانی الاصل زرتشتی شرکت هندی فروشنده واکسن کرونا کیست؟

در این مطلب از جدولیاب ، توضیحاتی درباره آدار پوناوالا ، مدیرعامل ایرانی الاصل زرتشتی شرکت هندی فروشنده واکسن کرونا و همچنین ماجرای پیش خرید ۲۰ میلیون دوز واکسن کرونا خواهیم داشت! با ما همراه باشید. به تازگی سعید نمکی ، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص آخرین اقدامات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای تامین واکسن کرونا اظهار داشت:

آدار پوناوالا

یک شرکت هندی ۱۰۰ میلیون دوز واکسن کرونا به آمریکایی ها پیش فروش کرده است، مدیر عامل این شرکت فردی ایرانی الاصل زرتشتی است که به ما قول داده است ۲۰ میلیون دوز واکسن را با قیمت پایین تر به ما بفروشد.

در توضیحات بیشتر بایستی گفت هندوستان همواره یکی از کشور‌های مبدا خرید مواد اولیه دارویی ایران بوده است! شرکت مورد اشاره سعید نمکی ، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در واقع انستیتو هندی سروم است. این موسسه که در شهر پونا واقع شده است، یکی از هفت کمپانی داروسازی می باشد که در حال حاضر در هند مشغول تحقیق و توسعه بر روی واکسن کرونا است.

بد نیست بدانید این کمپانی یک کمپانی خصوصی در هند است! سیروس پوناوالا ، موسس و رییس هیات مدیره ایرانی – زرتشتی تبار انستیتو سروم است که سعید نمکی ، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به آن اشاره کرده است. پسر او آدار پوناوالا ، در حال حاضر مدیرعامل انستیتو سروم هند است.

سیروس پوناوالا

آدار پوناوالا یک تاجر پارسی هندی است. پارسیان هند گروهی از زرتشتیان ایرانی ‌تبار هستند که اغلب آنان در شبه ‌قاره هند زندگی می ‌کنند. نیاکان آن ‌ها در سده دوم هجری پس از سلطه اعراب مسلمان بر ایران از ایران به هند کوچ کرده ‌اند و از این رو می ‌توان آنان را نخستین جامعه مهاجر ایرانی به ‌شمار آورد!

بر اساس گزارش نشریه آمریکایی فوربس، مجموع دارایی‌های خالص پوناوالا در سال ۲۰۲۰ میلادی چیزی حدود ۱۱.۴ میلیارد دلار برآورد شده است! او هفتمین فرد ثروتمند هندوستان و ۱۶۵ مین فرد ثروتمند در جهان است.

موسسه سروم در سال ۱۹۶۶ میلادی توسط سیروس پوتاوالا تاسیس شد و با شرکت آمریکایی کودا ژنیکس و رقیب این شرکت در آمریکا یعنی نواوکس و همچنین شرکت اتریشی تمیس در تولید واکسن کرونا و تحقیقات روی داوطلبان وارد همکاری شد. از سوی دیگر بر اساس توافقی که انجام گرفته است، انستیتوی سروم قرار است در صورت تولید واکسن کرونا توسط شرکت دارو سازی استرازنکا و دانشگاه آکسفورد، تولید انبوه واکسن کشف شده توسط آن ‌ها را برعهده بگیرد. ایالات متحده آمریکا یک سوم یک میلیون دوز اولیه واکسن احتمالی این شرکت را پیش خرید کرده است!

پوناوالا اعلام کرده بر اساس برنامه اولیه آن‌ ها ۴ الی ۵ میلیون دوز اولیه ظرف یک ماه در از ماه ژوئن تولید خواهد شد و سپس تولید آن ‌ها به ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون دوز در سال خواهد رسید.

به گفته آدار پوناوالا بر اساس اطلاعات وجود واکسن آسترازنکا یک دوزی خواهد بود نیازی به تمدید واکسن نیست. او گفته احتمالا واکسن آسترازنکا که به AZD۱۲۲۲ معروف است، قیمتی بالغ بر ۱۰۰۰ روپیه معادل ۱۳ دلار خواهد داشت، اما این بستگی به نحوه توزیع دولتی واکسن دارد.

آدار پوناوالا در اینستاگرام

https://www.instagram.com/adarpoonawalla/?hl=hi

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا