آشنایی با بهترین مبارزان زن در مسایقات MMA + عکس

در این بخش با بهترین مبارزان زن در مسابقات MAM آشنا می‌شویم. MMA مسابقات ورزشی ترکیبی و آزاد هستند، بـه زبان ساده تر هنرهای رزمی ترکیبی MMA نامیده می‌شوند. دراین مسابقات زنان نقش پررنگی دارند و ورزشکاران زن توانسته اند نام خودرا روی زبان ها بیاندازند، امروز از راندا روزی معروف تا جینا کارانو پرطرفدار با بهترین زنان مبارز دراین رشته ورزشی آشنا میشویم. با پارس ناز همراه باشید.

بهترین مبارزان زن در مسابقات MAM
بهترین مبارزان زن در مسابقات MAM

هالی هولم

بعد از بردن چندین عنوان در مسابقات بوکس حرفه‌ای، هالی هولم اهل آلباکرکی، نیومکزیکو درسال ۲۰۱۱ وارد دنیای MMA شد. «دختر موعظه گر» ده مسابقه اول خود دراین پلتفرم جدید را برنده شد کـه ازآن میان می توان بـه پیروزی شوکه کننده‌اش در برابر روندا روزی و بدست آوردن کمربند قهرمانی مگس وزن زنان اشاره کرد کـه یک شبه او رابه شهرت رساند.

باوجود شروع خیره کننده‌اش در مسابقات UFC، هولم پس از پیروزی بر روزی تنها دو پیروزی و چهار شکست داشته اسـت کـه هر ۴ شکست او در مقابل قهرمانان سابق یا کنونی UFC بوده اسـت. هم چنین علیرغم مشکلات کنونی‌اش، هولم هنوز هم یکی از بهترین مبارزان این ورزش اسـت. پیروزی او بر روزی هنوز هم یکی از پربحث‌ترین مسابقات تاریخ MMA بوده و ثابت میکند کـه او همواره جایی در تاریخچه این ورزش خواهد داشت.

جینا کارانو

در حالیکه جینا کارانو دوره فعالیت نسبتاً کوتاهی دراین عرصه دارد، اما از چهره‌های بسیار مهم در MMA زنان بـه شمار می آید. باوجود سبک هیجان انگیز مبتنی بر موی تای و ظاهر شبیه ستارگان سینمای خود، این مبارز دالاسی پر وزن، نخستین مبارز زنی بود کـه در آمریکای شمالی بـه جایگاه یک ستاره دست یافت. قبل از معروف شدن روندا روزی، این کارانو بود کـه روی جلد مجلات شناخته شده‌ای مانند ESPN، The Magazine و Maxim دیده میشد.

در دوران اوج شهرت ودر اواسط دهه ۲۰۰۰، رسانه‌ ها از کارانو بعنوان چهره MMA زنان یاد میکردند. اگر روندا روزی راه را برای زنان در دنیای MMA هموار ساخت، جینا دست کم در تثبیت کردن این موضوع بـه او کمک کرد. کارانو با رکورد ۷ پیروزی و یک شکست و مغلوب کردن قهرمان سابق مگس وزن، تونیا اوینگر، بـه دوران حرفه‌ای خود دراین ورزش پایان داد. تنها شکست او نیز توسط کریس سایبرگ رقم خورد.

میشا تیت

میشا تیت یک کشتی‌گیر آماتور، اما متفاوت بود کـه بـه یکی از بهترین مبارزان دنیای MMA زنان تبدیل شد. رقابت او با روندا روزی بـه نخستین دشمنی بزرگ بین مبارزان زن در تاریخ UFC تبدیل شد. تیت کـه با خاطر سرسختی و توانایی‌اش در حفظ توان خود در تمام طول مسابقه شناخته می‌‎شد، در طول دوران فعالیت حرفه‌ایش بـه یکی از محبوب‌ترین زنان مبارز تبدیل شد.

او هم چنین یک مبارز با فیزیک بسیار مناسب بود کـه تعداد زیادی از بهترین مبارزان عصر خودرا شکست داد. در طول دوران فعالیتش کـه از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۶ ادامه داشت، تیت مبارزانی مانند سارا مکمن، لیز کارموشه و جسیکا آی را شکست داد. درسال ۲۰۱۱، او با شکست دادن مارلوس کوئنن بـه کمربند قهرمانی خروس وزن دست یافت.

این موفقیت بار دیگر در مارس ۲۰۱۶ تکرار شد و تیت توانست با شکست هالی هولم بـه این قهرمانی دست یابد. میشا تیت مهارت‌های تاثیر گذار در مقیاس المپیک روندا روزی یا بوکس در کلاس جهانی هالی هولم را نداشت و پیروزی‌هایش بـه سهولت بدست نمی‌آمدند. با این وجود، او با نفس قوی، اراده و قدرت کشتی‌گیری متوسط خود توانست دو بار بـه مقام قهرمانی دست یابد.

رٌز ناماجوناس

با تنها ۲۷ سال سن، رُز ناماجوناس یکی از بهترین مبارزان تاریخ دنیای MMA زنان اسـت. این مبارز بااستعداد کاه وزن از دوران کودکی در زمینه ورزش‌های رزمی آموزش دیده و انتظار می‌رفت کـه بـه یکی از بهترین مبارزان دراین ورزش تبدیل شود. سبک مبارزه هنرمندانه و سرسختانه او باعث شده کـه ناماجوناس بتواند در برابر مبارزان بزرگی مانند تسیا تورس، پیج ونزانت و میشل واترسون بـه پیروزی برسد.

در نوامبر ۲۰۱۷، ناماجوناس با شکست جوانا ژدرزجزیک، قهرمان وقت کاه وزن زنان، در راند اول و با امتیاز ضربه فنی بسیاری را شوکه کرد. او اخیراً این عنوان رابه جسیکا آندراده در مسابقه‌ای کـه بـه سهولت در حال بردن بود از دست داد، زیرا ناگهان بـه سر بـه زمین خورده و بیهوش شد و بهمین دلیل مسابقه را واگذار کرد. او دو بار ژدرزجزیک را شکست داده ودر بیست و چند سالگی موفق بـه کسب مدال طلای UFC شده اسـت.

مگومی فوجی

شوربختانه شاید تعداد زیادی از کسانی کـه با دنیای MMA زنان آشنا هستند نیز نام مگومی فوجی را نشنیده‌اند. این موضوع بدین دلیل بود کـه دوران اوج فوجی با اوایل پیدایش MMA زنان همراه بودو در آن زمان کمتر کسی پیدا می ‌شد کـه نظاره‌گر این مسابقات باشد. فوجی در دوران اوج خود یک مبارز وحشتناک بود. این مبارز ژاپنی کـه در فن سابمیشن تبحر داشت تمامی ۲۲ مسابقه اول خودرا با برد بـه اتمام رساند.

علیرغم این کـه میتوان از او بعنوان نخستین ستاره زن این ورزش یاد کرد، اما هیچگاه نتوانست شهرتی شبیه روندا روزی و جینا کارانو بدست آورد هر چند در ژاپن چهره‌ای بسیار شناخته شده بود. فوجی در دوران حرفه‌ای خود کـه از ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۳ ادامه داشت، رکورد ۲۶ برد و سه باخت را از خود بجای گذاشت.

جوانا ژدرزجزیک

بعد از یک دوران موفق بعنوان مبارز موی تای، ژدرزجزیک تصمیم گرفت کـه شانسش را در هنر‌های رزمی مختلط نیز بیازماید و همان طور کـه تعداد زیادی از شـما می دانید این تصمیم برای وی بسیار خوب پیش رفت. این مبارز توانمند تمامی ۱۴ مبارزه حرفه‌ای اول خودرا با برد پشت سر گذاشت کـه ازآن میان میتوان بـه پیروزی در برابر کارلا اسپارزا، کلودیا گادل‌ها و قهرمان کنونی کاه وزن، جسیکا آندراده اشاره کرد.

بـه لطف دوره قهرمانی کـه بیش از ۲ سال بـه طول انجامید، ژدرزجزیک بیشترین دوره حفظ کمربند قهرمانی در تاریخچه نسبتاً کوتاه MMA زنان را در اختیار دارد. در واقع تنها زنی کـه در دسته کاه وزن توانست او را شکست دهد رُز ناماجوناس بود. گرچه ناماجوناس تنها یکبار توانست از عنوان خود دفاع کند، ژدرزجزیک لهستانی ۵ بار از مقام قهرمانی خود دفاع کرد.

والنتینا شوچنکو

والنتینا شوچنکو، مبارز اهل بیشکک، قرقیزستان نمونه‌ای عالی از نسل جدید مبارزان ورزش‌های رزمی مختلف اسـت کـه در داخل رینگ هر کاری از او برمی‌آمد. گرچه او یک حرفه‌ای در ورزش موی تای بـه شمار می‌آمد، اما کیفیت سبک مبارزه او در رینگ نیز بـه بالاترین سطح ممکن رسید. او می تواند رقیبانش را ناک اوت کند، با بریدن نفس مجبور بـه تسلیم نماید یا با استراتژی امتیازات بیشتر آن‌ها را شکست دهد.

در واقع او در ۳ مسابقه اخیر خود تمامی اینکار‌ها را انجام داده اسـت. شوچنکو در حال حاضر قهرمان دسته مگس وزن UFC زنان بوده و تا کنون توانسته جوانا ژدرجزیک «در مگس وزن»، هالی هولم و جولیانا پنیا را شکست دهد. شکست نزدیک و باامتیاز او در مقابل آماندا نونس، دارنده دو کمربند قهرمانی کنونی کـه اخیراً توقف نا پذیر نشان داده را می توان بـه اندازه بردهایش نیز تاثیر گذار و هیجان انگیز دانست.

روندا روزی

اگر قدرت ستارگی تنها معیار بزرگ بودن می‌بود، روندا روزی بـه سادگی در صدر فهرست مـا قرار میگرفت. او یکی از معدود مبارزان دنیای MMA اسـت کـه بـه جایگاه یک ستاره شناخته شده رسیده اسـت. قدرت او در شکست دادن سریع رقبا همراه با شخصیت دوست داشتنی و هیجان انگیزش، دانا وایت، رییس UFC را متقاعد کرد کـه بخش زنان را نیز راه‌اندازی نماید.

در واقع اگر بخاطر روزی نبود، شاید حتی درسال ۲۰۱۹ نیز هنوز خبری از مبارزان زنی کـه با این کمپانی قرارداد داشتند نبود. جدای از حضور او در چندین فیلم سینمایی و روی جلد مجلات معتبر، این دارنده مدال برنز جودو در المپیک تابستانی ۲۰۰۸ یک مبارز خارق‌العاده اسـت. او دوازده مبارزه حرفه‌ای اول خودرا با پیروزی بـه اتمام رسانده و تنها بعد از مبارزه هشتمش بود کـه رقیب او توانست بعد از راند اول نیز در برابر او ایستاده باشد.

روزی تا کنون دو بار میشا تیت بعنوان قهرمان خروس وزن زنان، یک‌بار جولیا باد دارنده کمربند قهرمانی وقت مگس وزن و یک‌بار نیز کت زینگانو را شکست داده اسـت. او هم چنین نخستین قهرمان دسته خروس وزن مسابقات UFC زنان بوده و ۶ بار با موفقیت از جایگاه خود دفاع کرد. دوران حرفه‌ای او گرچه با چند شکست پیاپی بـه اتمام رسید، اما رکورد او هنوز هم یکی از بهترین رکورد‌ها در UFC اسـت.

کریس سایبرگ

کریستین جاستینو ونانسیو کـه بیشتر با نام کریس سایبرگ شناخته می شود بهترین مبارز زن دسته پر وزن تاریخ این ورزش اسـت. سایبرگ بعد از پیروزی‌اش با ضربه فنی درسال ۲۰۰۹ در برابر جینا کارانو بـه اوج رسیده و نام خودرا بعنوان یکی از قدرتمندترین و وحشتناک‌ترین مبارزان این ورزش ثبت کرد.

بعد از باخت در نخستین مسابقه حرفه‌ای، این ستاره دسته پر وزن ۲۰ مسابقه بعدی خودرا با پیروزی پشت سر گذاشته و از نوامبر ۲۰۰۵ تا مارس ۲۰۱۸ بدون شکست باقی ماند. درکنار جینا کارانو، او رقبای قدرتمندی مانند هالی هولم، مارلوس کوئنن «دو بار» و تونیا اوینگر را نیز شکست داده اسـت.

موضوع جنجالی در مورد این مبارز این اسـت کـه درسال ۲۰۱۱ آزمایشات نشان داد کـه او از ماده تقویتی و ممنوعه استانوزولول پیش از مبارزه‌اش با هیروکو یاماناکا استفاده کرده اسـت، اما او توانست نام خودرا از این اتهامات و اتهام مشابه دیگری کـه درسال ۲۰۱۶ علیه او مطرح شد پاک کند. تا باخت اخیرش در برابر آماندا نونس، سایبرگ ترسناک‌ترین مبارز زن در هنر‌های رزمی مختلط برای بیش از یک دهه بود.

آماندا نونس

هر شخصی کـه از دیدن نام آماندا نونس در رتبه اول این فهرست تعجب کرده اسـت اخیراً مسابقات هنر‌های رزمی مختلط را دنبال نکرده اسـت. از لحاط رقبای قدرتمندی کـه در برابر او تسلیم شده اند، نونس حیرت انگیزترین رزومه را در MMA زنان دارد. او در طی ۶ مبارزه اخیرش، نونس مبارزان شناخته شده‌ای مانند والنتینا شوچنکو «دو بار»، میشا تیت، روندا روزی و کریس سایبرگ را شکست داده اسـت.

او کار تمامی این رقبا، بـه غیر از شوچنکو، را در همان راند اول مبارزه تمام کرده اسـت. او از سال ۲۰۱۴ تا کنون شکستی در کارنامه خود ندیده اسـت و رکورد کلی او اکنون ۱۷ پیروزی در برابر ۴ شکست اسـت. او در آخرین مبارزه خود کـه اوایل ماه جاری برگزار شد بار دیگر در همان راند اول هالی هولم را ناک اوت کرده و از مقام قهرمانی خود دفاع کرد.


همه چیز درباره MMA بزن بزن پرطرفدار

MMA مخفف عبارت «Mixed Martial Arts» و بـه زبان ساده ترکیب هنرهای رزمی اسـت. بطور کلی بـه مجموعه ای از رقابت های رزمی حرفه ای اطلاق می شود کـه در آن ها از تکنیک های مختلف رزمی، از انواع مشت و لگدها گرفته تا تکنیک های قفل، اهرم کردن ها، پرتاب ها و تکنیک های خاک استفاده می شود.

قوانین این رقابت ها با حداقل محدودیت ها تهیه شده تا جاییکه رقابت های MMA در حال حاضر آزادترین رقابت های رزمی جهان محسوب می‌شوند. سازمان های متعددی با قوانین مختلف و تحت نام های گوناگون اقدام بـه برگزاری رقابت هایی از این دست میکنند کـه تعداد آن ها بـه بیش از ۸۰ مورد میرسد.

تاریخچه MMA

رقابت های MMA در کل شیوه جدیدی از رقابت های رزمی محسوب می شود اما اگر بـه گذشته نگاه کنیم می توان رگه هایی از رقابت های «وال تودو» کـه از سال ۱۹۲۰ در برزیل برگزار می شود را در MMA امروزی مشاهده کرد و اگر خیلی بـه عقب برگردیم شاید «پانکریشن» این نقش را برعهده بگیرد.

بطور کلی تفکر ترکیب رشته های مختلف رزمی، بین سال های ۱۹۶۰ تا ۱۹۷۰ رشد پیدا کرد کـه نقش اصلی را دراین مورد بروس لی بازی کرد. او معتقد بود یک مبارز خوب، یک بوکسور، یک کاراته کا یا یک جودوکا نیست. یک مبارز خوب کسی اسـت کـه خودش رابا هر سبکی وفق داده و توانایی مبارزه در هر استایلی را دارد. این حرف بعد ها توسط دانا وایت بـه صورت عملی وارد عرصه رقابت های رزمی شد.

دانا وایت رییس UFC و کسی اسـت کـه امروز او را بعنوان پدر MMA می شناسند. MMA نوین از سال ۱۹۹۳ با برگزاری مسابقات UFC در ایالات متحده و بـه دنبال آن رقابت های PRIDE درسال ۱۹۹۷ در ژاپن کلید خورد. این رقابت ها ازآن زمان تا بحال از نظر قوانین تغییرات زیادی را شاهد بوده اسـت؛ با این هدف کـه این تغییرات بتواند رقابت های MMA را بعنوان یک ورزش بـه جامعه معرفی کرده و گسترش دهد.

تکنیک های به کار رفته در رقابت ها

تکنیک های بکار رفته در مسابقات MMA دامنه وسیعی از تکنیک های مختلف رزمی را شامل میشوند کـه بطور خلاصه می توان انها را در دو دسته تکنیک های سر پا شامل انواع ضربات مشت و لگد و ضربات زان و تکنیک های گلاویزی و خاک شامل انواع اهرم کردن ها، مفاصل، درو کردن ها و تکنیک های خاک خلاصه کرد.

بعضی از تکنیک ها هم البته غیرقانونی هستند؛ مثل حمله بـه چشم ها، ضربه بـه کشاله ران یا ضربه با سر. تعدادی از این تکنیک ها مانند ضربه بـه کشاله ران تقریباً در تمامی سازمان ها ممنوع اعلام شده اما نحوه استفاده از تکنیک هایی چون ضربه با آرنج، ضربات سر و امثالهم از سازمانی بـه سازمان دیگر متفاوت اسـت.

MMA جایی اسـت کـه تمامی رشته های رزمی از سنتی گرفته تا مدرن از سومو تا کیک بوکسینگ در آن حضور داشته و عرضه اندام می‌کنند. مبارزین برای موفقیت در رقابت های MMA چاره ای ندارند جز آن کـه هم در تکنیک های مبارزه سرپا و هم در تکنیک های خاک مهارت پیدا کنند. رشته هایی کـه برای این منظور بیشتر مورد استفاده قرار گرفته و میگیرند عبارتند از:

بوکس

کیگ بوکسینگ

موی تای

استایل های مختلف فول کنتاکت کاراته

کشتی آزاد

کشتی یونانی

جودو، جوجیتسو برزیلی

پانکریشن

MMA کامل ترین رشته رزمی

مبارزین حاضر در MMA را می توان کامل ترین مبارزین دنیا در عرصه رقابت های رزمی دانست. مبارزینی کـه محدود بـه سبک خاصی نیستند. انها نه کیک بوکسور محسوب می‌شوند، نه جودوکا، نه کاراته کا و نه کشتی گیر؛ سبک آن ها ترکیبی اسـت از تمامی این رشته ها. در بالا بـه رشته های رایجی کـه مبارزین MMA در آن ها تمرین میکنند اشاره شد. =

البته این بدان معنا نیست کـه این مبارزین در تمامی رشته های فوق تبحر داشته یا همه ی انها رابه طور کامل آموزش دیده اند بلکه آنان تکنیک های کاربردی و متناسب مسابقات را از هر کدام از این رشته ها استخراج کرده اند و روی آن ها تمرین می‌کنند. همین حالا استفاده از چندین مربی مختلف در رشته های فوق برای تحقق این امر، در میان مبارزین MMA امری رایج اسـت. =

مبارزینی کـه بعنوان قهرمان از رشته های مختلف چون کیک بوکس یا کشتی بـه MMA می‌آیند مجبورند با تمرین روی سبکهای مکمل، خودشان را برای مبارزه آماده کنند. بطور مثال کسانی کـه از کیک بوکس بـه رقابت های MMA می‌آیند، مجبورند مدتی روی تکنیک های گلاویزی کـه عموما از کشتی، جودو و جوجیستو استخراج شده تمرین کنند یا کشتی گیران حرفه ای کـه مجبورند تکنیک های رایج کیک بوکس و موی تای را فرا خوانند.

قوانین و مقررات

قوانین پیروزی در مبارزات، تکنیک های ممنوعه و هم چنین شرایط فیزیکی و دکتری مبارزین جهت شرکت در مسابقات MMA در میان سازمان های مختلف متفاوت اسـت. سازمان ها و برگزارکنندگانی کـه در ژاپن و اروپا فعال هستند، عموما از آزادی عمل بیشتری برخوردارند اما در ایالات امریکا بعضا برگزارکنندگان مجبورند بخاطر قوانین کمیسیون های دکتری و ورزشی ایالت های مختلف، تغییراتی را در برگزاری مسابقات اعمال کنند.

برای مثال جالب اسـت بدانید در فهرست موارد لازم جهت دریافت جواز شرکت در یکی از این مسابقات، علاوه بر سلامت فیزیکی مبارز، معاینه کامل چشم، MRI و آزمایش HIV و هپاتیت نیز بـه چشم می‌خورد. با اینحال مواردی کـه در ادامه بعنوان روشهای پیروزی در مسابقات و هم چنین تکنیک های ممنوعه آورده شده، عموما در سازمان های برگزار کننده مسابقات MMA اجرا می‌شوند.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا