آغاز ماه صفر در حصار ویروس جهش یافته دلتا

ماه صفر دومین ماه قمری پس از محرم است. در دوران جاهلیت آن را ناجز می‌نامیدند. صفر از ریشه «صفر» به معنی تهی و خالی است. دلیل نامگذاری آن این است که چون این ماه پس از ماه محرم است و مردم دوران جاهلیت در ماه محرم – به دلیل اینکه از ماه های حرام بود- از جنگ دست می‌کشیدند، با فرارسیدن ماه صفر به جنگ روی می‌آوردند و خانه‌ها خالی می‌ماند؛ از این رو به آن صفر گفته‌اند.

آغاز ماه صفر در حصار ویروس جهش یافته دلتا
این ماه از ماه‌های بدشگون تقویم قمری است که شیعیان اثنی عشری و محبان اهل بیت علیهم السّلام، آن را از ایام سوگواری سال می‌دانند. شاید سبب آن، واقع شدن وفات رسول خدا صلّی ا… علیه و آله در این ماه است؛ ضمن اینکه بنا به روایتی، روز اول ماه صفر، کاروان اسرای کربلا به شام می‌رسند و حوادث تلخ دیگری از جمله شهادت دختر ۳ ساله امام حسین (ع) و رحلت جانگداز پیامبر اکرم (ص) در روز ۲۸ این ماه رقم می‌خورد. پایان این ماه نیز مصادف با شهادت هشتمین پیشوای شیعیان امام رضا (ع) است.
یک سال دیگر ناگزیر از عزاداری در منازلمان بودیم. همه باید باور کنیم که شرایط انتقال ویروسی که در حال حاضر در کشور در گردش است، با ماه‌های قبل متفاوت است.
مطالعات متعدد نشان داده، وقتی ویروسی وارد بدن ما می‌شود با ویروسی که از بدن ما خارج می‌شود، از نظر مولکولی متفاوت و جهش یافته است. یعنی بدن ما بهترین محیط برای جهش‌های ویروسی است. یکی از این جهش‌ ها دلتا بوده که از طرف هند به جهان داده شده است. دلتا، واریانت خاصی است که با تغییرات مختصر ژنتیکی حتی به ویروس دیگری تبدیل می‌شود که با تظاهرات متفاوت‌تری خودش را نشان می‌هد و خبر بد اینکه دلتا به دلتا پلاس تغییر پیدا کرده و همان دلتا در حال تغییر به یک دلتای دیگر است. یکی از مهمترین تبعات همه‌گیری کرونا علاوه بر آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی و مرگ و میر بالای آن، عوارض روانشناختی است، به گونه‌ای که در گروه‌های مختلف جامعه باعث افزایش استرس، اضطراب و ترس شده است. باید بیش از گذشته مراقب سلامت روان خود باشیم.

 

 

 

بیشتر بخوانید :

تاریخ دقیق شروع ماه صفر در تقویم سال ۱۴۰۰ چه روزی است؟

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا