آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه دولت جو بایدن کیست؟

 در این مطلب از جدولیاب، توضیحاتی درباره آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه دولت جو بایدن خواهیم داشت! با ما همراه باشید. مجلس سنای آمریکا به آنتونی بلینکن گزینه جو بایدن برای وزارت خارجه آمریکا رای اعتماد داد؛ در حالی که چهره‌ های کلیدی حزب جمهوری‌ خواه نیز از او حمایت کردند! آنتونی بلینکن توانست رای مثبت ۷۵ سناتور را در برابر ۲۲ رای منفی کسب کند تا به عنوان هفتاد‌ و یکمین وزیر خارجه آمریکا کار خود را آغاز کند.

او می‌ تواند از همین حالا به عنوان وزیر خارجه جدید سوگند یاد کند و جانشین مایک پومپئو خواهد شد. پیشتر کمیته روابط خارجی سنا دوشنبه شب صلاحیت آنتونی بلینکن را با ۱۵ رای موافق در برابر ۳ رای مخالف تائید کرده بود. تد کروز، رند پال، و جان باروسو سه سناتور جمهوری‌ خواهی بودند که به صلاحیت بلینکن رای منفی دادند!

خبرگزاری رویترز ۱۹ ژانویه (۳۰ دی ماه سال ۱۳۹۹ شمسی) سال ۲۰۲۱ میلادی با انتشار گزارشی از واشنگتن از سیاست احتمالی دولت جو بایدن در قبال برنامه هسته ‌ای ایران خبر داده است. جو بایدن پیش از این اعلام کرده بود که آمریکا در صورت پایبندی ایران به تعهدات برجامی خود حاضر است به توافق هسته‌ای بازگردد و تحریم‌های پیش‌بینی شده علیه این کشور را رفع کند.

آنتونی بلینکن درباره این سخن بایدن گفته است: ” ما برای رسیدن به چنین مقصدی راه بسیار طولانی در پیش خواهیم داشت. “

آنتونی بلینکن گفته است که هرگاه ایران به تعهدات خود باز گردد، آنگاه آمریکا می‌تواند در مسیر بازگشت به برجام گام بردارد. وی تاکید کرده است که هدف دولت جدید آمریکا صرف‌نظر از محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای ایران، محدود کردن فعالیت‌های موشکی این کشور است. همچنین تاکید کرده است که موضوع فعالیت ‌های منطقه ‌ای ایران و حمایت و پشتیبانی این کشور از نیروهای متحد خود نیز از جمله مواردی است که دولت بایدن به آن ‌ها خواهد پرداخت.

اما درباره آنتونی بلینکن بد نیست بدانید وی از پدر و مادر یهودی، به نام های جودیت و دونالد ام. بلینکن متولد شد. وی تا سال ۱۹۷۱ میلادی در مدرسه دالتون در شهر نیویورک تحصیل کرد، سپس به پاریس فرانسه رفت و در آنجا در مدرسه  attendedcole Jeannine Manuel تحصیل کرد. وی به همراه مادر مطلقه و شوهر جدید خود، وکیل ساموئل پیسار به آنجا رفت.

وی در دانشگاه هاروارد حضور یافت و در آنجا برای مجله دانشجویی کریمپسون هاروارد کار کرد و یکی از ویرایشگران مجله هفتگی هنر بود. بعد از اخذ مدرک لیسانس، او برای رسانه نیو ریپابلیک گزارشگری می کرد. وی در سال ۱۹۸۸ میلادی مدرک دکترای حرفه ای خود را از دانشکده حقوق کلمبیا گرفت. در طول مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری سال ۱۹۸۸ میلادی، بلینکن با پدرش دونالد در جمع آوری کمک های مالی برای مایکل دوکاکیس کار می کرد.

آنتونی بلینکن کابینه باراک اوباما، رییس جمهور پیشین آمریکا عهده دار سمت‌ هایی نیز بوده است! وی اگرچه برخلاف مایک پمپئو» سلف خود در دستگاه دیپلماسی آمریکا، با لحنی آرام و سخنورانه صحبت می ‌کند، اما از سیاست ‌های توسعه طلبانه آمریکا که عامل تحریک روسیه و چین است، دفاع می ‌کند. حمایت وی از حمله سال ۱۹۹۰ میلادی آمریکا به پاناما برای دستگیری رییس جمهور این کشور، از دیدگاه منتقدان آنتونی بلینکن، حمایت آشکار از نقض واضح قوانین بین المللی است!

آنتونی بلینکن ۵۸ ساله که اولین وزیر خارجه آمریکای دارای فرزندان خردسال است، بیش از ۲۵ سال در سمت ‌های مختلف وزارت خارجه آمریکا مشغول به کار بوده است. البته ۲۰ سال از این سابقه، در قالب معاونت رییس کمیته روابط خارجی سنا و … در کنار جو بایدن گذشته است. وی از سال ۲۰۱۳ میلادی تا ۲۰۱۵ میلادی در کابینه باراک اوباما، معاون مشاور امنیت ملی بود و از سال ۲۰۱۵ میلادی تا پایان دوره ریاست جمهوری وی در سمت معاون وزیر خارجه فعالیت کرد.

وی مدافع بازگشت آمریکا به برجام، به عنوان توافقی است که خود در امضای آن نقش داشته است. آنتونی بلینکن در سال‌ های پس از امضای برجام، همواره از تصمیم دولت باراک اوباما در این مورد دفاع کرد. همچنین آنتونی بلینکن از منتقدان اقدام دولت آمریکا در سال ۲۰۱۸ میلادی مبنی بر انتقال سفارت این کشور به قدس اشغالی بود و آن را تصمیمی یک جانبه خواند. البته وی تاکید دارد که قدس اشغالی، مرکز رژیم صهیونیستی بوده است و خواهد ماند!

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا