آنچه درباره سنت های جالب هالووین که کمتر شنیده اید؟

ریشه های باستانی هالووین

ترجمه: پردیس کیانیهالووین تعطیلاتی سالانه است که هر ساله در ۳۱ اکتبر جشن گرفته می شود. این یک جشنواره باستانیست و مردم به یاد ارواح و مردگان، لباس هایی مخصوص طراحی کرده و به تن می کنند. در قرن هشتم میلادی، پاپ گریگوری سوم روز ۱ نوامبر را به عنوان روز احترام به همه مقدسات تعیین کرد. بعدها یک شب قبل از آن به عنوان هالووین شناخته شد. با گذشت زمان طراحی روی کدو تنبل، ساخت فانوس، تهیه لباس و گریم های خاص و خوردن غذاهای مخصوص به این جشن اضافه شد.

 

ریشه های باستانی هالووین

۲۰۰۰ سال پیش در منطقه ای که ایرلند، انگلستان و شمال فرانسه کنونی را شامل می شود قبیله ای به نام سلتی ها سال نو را در ۱ نوامبر جشن می گرفتند. این روز به عنوان پایان تابستان و آغاز فصل سرد و تاریک زمستان شناخته میشد و زمانی از سال بود که اغلب با مرگ انسان همراه بود. سلتی ها معتقد بودند که شب قبل از سال جدید، مرز بین دنیای زنده ها و مردگان است. آنها معتقد بودند که در شب قبل یعنی شب ۳۱ اکتبر ارواح مرده ها به زمین باز می گردند.

سنت لباس ها و گریم هایی که مردم در این شب به خصوص دارند به این دلیل است که آنها خود را بدین شکل پنهان می کردند و به خانه های مختلف سر می زدند تا از مردم پول یا غذا طلب کنند. گاهی اوقات هم مردم با این لباس ها نمایش یا رقص اجرا می کردند. شهروندان فقیر از مردم چیزی می خواستند و در عوض برای مردگان آنها دعا می خواندند.

صدها سال پیش فصل سرما و زمستان فصلی ترسناک محسوب می شد که غذا به سختی پیدا می شد و بیماری ها اوج می گرفتند. مردم هم از این روزهای کوتاه، ترس و نگرانی داشتند.

در مورد هالووین اعتقاد مردم اینگونه بود که اگر خانه هایتان را ترک کنید و به خیابان ها بیایید با ارواح روبرو می شوید. بدین منظور آنها لباس هایی ترسناک بر تن می کردند تا ارواح آنها را با ارواح دیگر اشتباه بگیرند. همچنین برای آنکه ارواح را دور از خانه های خود نگه دارند، غذایی در کاسه می ریختند و آن را جلوی درب خانه می گذاشتند تا ارواح با دیدن آنها تسکین یابند و اینگونه از ورود ارواح به خانه جلوگیری می کردند.

در اروپا در طول قرون وسطی رسم بود که روحانیون و مردم به دنبال آنها لباس می پوشیدند و به خیابان ها می رفتند و با پخش موسیقی و اجرای رقص از محله ها بازدید می کردند. مهاجران ایرلندی و اسکاتلندی توانستند این رسوم را از اروپا به ایالات متحده آمریکا ببرند اما آمریکایی ها در دهه ۱۹۵۰ میلادی تغییراتی مانند در زدن خانه ها و گرفتن پول و خوراکی را به آن اضافه کردند. در طول چند دهه بسیاری از افراد این روش را نوعی اخاذی می دانستند و به شدت به آن اعتراض داشتند. امروزه تغییراتی در گریم ها و لباس های شب هالووین نیز ایجاد شده که غیر از ترسناک بودن، خلاقانه و یا خنده دار هم هستند.

گربه های سیاه

هالووین همیشه تعطیلاتی پر رمز و راز و سرشار از سحر و جادو و خرافات بوده است. همانطور که گفتیم در قدیم مردم خوراکی هایی بر سر راه می گذاشتند و شمع روشن می کردند تا ارواح و بستگانشان بتوانند راهشان را در جهان هستی پیدا کنند. امروزه این ارواح کمی ترسناک تر شده اند. مردم معمولا سعی می کنند از مسیرهایی که گربه های سیاه عبور می کنند اجتناب کنند. این ایده در قرون وسطی ریشه دارد. زمانی که بسیاری از مردم اعتقاد داشتتند جادوگران در ظاهر گربه های سیاه حلول می کنند. بنابراین مردم از قدم زدن زیر نردبان ها در شب هالووین خودداری می کنند.

میوه هالووین

درست است که کدو تنبل میوه مهمی در هالووین محسوب می شود اما سیب هم نقش مهمی در این شب به خصوص دارد. یک بازی قدیمی و محبوب در این شب وجود داشت که عده ای سیب را در یک ظرف پر از آب می انداختند و سعی می کردند با دهان، سیب های شناور را از آب بیرون بکشند. این بازی یک ریشه قدیمی دارد و این است که شما می توانید بدین شکل همسر آینده تان را تعیین کنید. در واقع دختران جوان این سیب را به داخل آب می انداختند و کسی که می توانست آن را بگیرد گویی همسر آینده اش را یافته است.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا