آیا شوهر حق ممانعت از خروج همسر از منزل را دارد؟ | نظر آیت‌الله سیستانی

حضرت آیت‌الله سیستانی به برخی پرسش‌ها درباره حجاب بانوان و حق شوهر در زمینه تحمیل اجباری حجاب پاسخ گفته‌اند. در جدول یاب با ما همراه باشید.

آیت الله سیستانی

پرسش: آیا پدر و مادر شوهر اجازه اجباری نمودن چادر برای عروس بعد یا قبل از ازدواج را دارند؟

پاسخ: نمی‌توانند اجبار کنند ولی شوهر می‌تواند اجازه خارج شدن از منزل را بدون چادر به همسر خود ندهد.

پرسش: آیا مرد اجازه دارد حجاب را به همسر خود تحمیل کند؟

پاسخ: مرد نمی‌تواند همسر خود را مجبور کند به رعایت کردن حجاب ولی می‌تواند او را از بیرون رفتن منع کند حتی با حجاب.
پس می‌تواند شرط کند اگر حجاب کامل پوشید حق دارد خارج شود.

پرسش: اخیراً مجموعه ای از استفتاءات پیرامون حجاب در بعضی سایت‌های خبری به آیت‌الله سیستانی نسبت داده شده است. از جمله اینکه مرد حق اجبار همسر و دخترش را بر حجاب ندارد و اینکه حضور در مجالس عروسی مختلط زنان و مردان و همراه با رقص و موسیقی جایز است. آیا اینها صحت دارد؟

پاسخ: مقصود از اینکه شوهر و پدر حق اجبار بر حجاب را ندارند این است که ـ بنا بر احتیاط لازم ـ آنان نمی‌توانند بدون اجازه حاکم شرع از إعمال قوه ـ مانند گوش مالیدن و کتک و حبس ـ در امر به حجاب استفاده نمایند؛ اما استفاده از روش‌های مسالمت‌آمیز ـ حتی تندخویی اگر ملایمت موثر نباشد ـ جایز بلکه با مراعات شرایط یادشده در رساله عملیه واجب است.

و نیز حضور در مجالس عروسی مختلط یا مشتمل بر گناه‌های دیگر در صورتی جایز است که به هیچ وجه تایید عملی حرام محسوب نشود؛ و شخص با حضورش به گناهی ـ مانند نظر حرام و گوش دادن به آواز ـ مبتلا نگردد؛ و در این صورت باید ـ طبق شرایط یادشده در رساله عملیه ـ حاضران را امر به معروف و نهی از منکر کند؛ بلکه اگر احتمال تاثیر را هم نمی‌دهد باید ـ بنا بر احتیاط لازم ـ با ترش‌رویی در مقابل گناهکاران ناراحتی و تنفر خود را از کار آنان اظهار نماید.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا