آیا مکمل های ویتامین دی واقعا ارزش خرید دارند؟

آیا مکمل های ویتامین دی واقعا ارزش خرید دارند؟

ممکن است گمان کنید بهتر است به‌جای اینکه پولمان رو صرف خرید مکمل‌هایی کنیم که معلوم نیست چقدر اثرگذار هستند، بهتر است سبد غذایی خود را غنی‌تر کرده و تاثیرات مستقیم بر سلامت‌مان را به کمک سبد غذایی خود تامین کنیم. ما هم تا حد بسیار زیادی با شما موافق هستیم؛ اما وقتی صحبت از مکمل ویتامین دی و ارتباط آن با زنان یائسه می‌شود ناگزیریم از قطعیت چنین نتیجه‌گیری بکاهیم و بگوییم در پاره‌ای موارد از جمله دوران یائسگی در زنان و زمانی که افراد درگیر مصرف دارو هستند استفاده از مکمل ویتامین دی بسیار مهم و تاثیر گذار است.

کلسیم، روغن ماهی، جینسینگ، ویتامین D در تعداد زیادی از مکمل‌های غذایی وجود دارد که می توانید برای هر چیزی مصرف کنید. حتما شنیده‌اید که بیماری‌های مربوط به تراکم استخوان به کمک مکمل ویتامین دی می‌توانند بهبود پیدا کنند؛ اما این نباید منجر شود که خطرات آن را هم نادیده بگیرید.

بر اساس گزارشاتی که ثبت شده است مکمل‌های ویتامین D از افراد سالم و میانسال در برابر پوکی استخوان محافظت نمی‌کند. برای بیماران با توده استخوانی کم، درمان با یک عامل ضد جذب یا اگر توده استخوانی بسیار کم است و شکستگی وجود دارد، علاوه بر ویتامین D به یک عامل آنابولیک نیز نیاز است.

اگرچه ویتامین D به طور کلی مفید است، اما عوارض جانبی بالقوه ای وجود دارد، بنابراین مکمل باید در بیمارانی که سطح ویتامین D پایینی دارند و تا سطح سرمی طبیعی به ویتامین D نیاز دارند، استفاده شود. متخصصان به تاکید توصیه می‌کنند قبل از اینکه مصرف مکمل را متوقف کنید، مطمئن شوید که کمبود ویتامین D ندارید.

همچنین لازم است بدانید اگرچه مصرف ویتامین D می تواند تأثیر مثبتی داشته باشد اما اگر در سلامت هستید و به هیچ دلیل به پزشک مراجعه نکردید پس دلیلی هم ندارد خودسرانه مصرف مکمل ویتامین دی را آغاز کنید مگر اینکه پیش از آن حتما  سطح ویتامین D خود را قبل از شروع مصرف و پیش از قطع مصرف چک کنید.

گروه هایی که به ویتامین D نیاز دارند یا در معرض خطر کمبود ویتامین D هستند عبارتند از:

  • زنان پس از دوران یائسگی؛
  • افرادی که برای طولانی مدت استروئید مصرف می‌کنند؛
  • افراد مسن؛
  • مادران باردار و زنان شیرده؛
  • افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن کلیه؛
  • افراد مبتلا به بیماری پاراتیروئید؛
  • افراد چاق.

مصرف همزمان مکمل ویتامین دی و کلسیم:

کلسیم و ویتامین D دو ماده پویا هستند که با هم برای تقویت و محافظت از استخوان‌های شما کار می‌کنند. متخصصان زنان سالهاست توصیه می‌کنند که زنان یائسه از مکمل‌های کلسیم و ویتامین D برای جلوگیری از پوکی استخوان، یک بیماری نازک‌کننده استخوان که عامل اصلی شکستگی‌های ویرانگر در سنین بالا است، استفاده کنند. شما می‌توانید با چک کردن لیست بهترین مکملهای ویتامین دی می توانید آنها را از داروخانه ها تهیه کنید

تحقیقاتی که مکمل های کلسیم را با حمله قلبی و سکته مغزی مرتبط می کند، باعث شد بسیاری از افراد مکمل های ویتامین D را به تنهایی برای پیشگیری مصرف کنند. مکمل‌های کلسیم می‌توانند کلسیفیکاسیون سرخرگ‌ها را افزایش دهند و افراد، به‌ویژه زنان را مستعد ابتلا به بیماری‌های قلبی کنند. به همین دلیل است که توصیه بر این است که کلسیم کافی را در رژیم غذایی خود دریافت کنید تا نیازی به استفاده از کلیسم به صورت مکمل کمتر باشد.

چگونه از شکستگی استخوان‌های خود مراقبت کنیم؟!

برای بیماران مسن‌تر در معرض خطر کمبود ویتامین D، مکمل‌ها می‌توانند تاثیر زیادی داشته باشند. آنها می توانند از استئومالاسی، نرم شدن استخوان که احتمال شکستگی را بیشتر می کند، جلوگیری کنند. مطالعات مختلفی پیرامون تاثیر مکمل‌های ویتامین D بر تراکم استخوان صورت گرفته است که تعدادی از آن‌ها را با هم مرور می‌کنیم:

یک مطالعه متا در دانشگاه اوکلند گزارش داد که مکمل های ویتامین D تأثیر کمی بر تراکم استخوان دارند. در این مطالعه آمده است که انتظار نمی‌رود مکمل‌های ویتامین D تأثیر زیادی بر تراکم استخوان داشته باشند، مگر اینکه کمبود آن شدید باشد که در این صورت تاثیر آن می‌تواند ویژه باشد.
بهبود تراکم استخوان تنها راه پیشگیری از شکستگی نیست – به ویژه در بیماران مسن تر. ویتامین D همچنین می تواند فواید زیادی برای عملکرد عضلات، شناخت و افتادن داشته باشد.

مطالعه‌ای دیگر هیچ مدرکی مبنی بر کاهش مرگ و میر، یا جلوگیری از افتادن یا شکستگی توسط مکمل های ویتامین D پیدا نکرد. یک مطالعه متفاوت هیچ مدرکی مبنی بر کاهش مرگ و میر کلی مکمل های ویتامین D پیدا نکرد. با توجه به نوع مکمل مصرفی، ویتامین D3 به طور قابل توجهی مرگ و میر را کاهش داد در حالی که ویتامین D2 کمی مرگ و میر را افزایش داد.

آنچه در حال حاضر پیشنهاد می‌شود انجام دهید پیش از آنکه منتظر باشید تا شکستگی‌ها به سراغتان بیاید این است که
اگر در مورد کمبود ویتامین D نگران هستید، از پزشک خود بخواهید سطح ویتامین D شما را بررسی کند. اگر سطح پایین است، مصرف مکمل را شروع کنید، برای اطمینان از اینکه سطح خیلی بالا یا خیلی پایین نیست، نیاز به آزمایش مجدد در ۸ تا ۱۲ هفته دارید.

اگر آزمایش نشان داد سطح ویتامین D شما طبیعی است، باید هر دو تا سه سال یک بار آزمایش را تکرار کنید، مگر اینکه تغییرات عمده ای در سلامت کلی خود داشته باشید.

بیماری های مختلف به دوزهای مختلف ویتامین D نیاز دارند. اگر بیماری مزمن کلیوی یا بیماری پاراتیروئید دارید، از متخصص کلیه یا متخصص غدد خود در مورد نوع و دوز ویتامین D مورد نیاز خود سوال کنید.

اگر باردار هستید یا در دوران شیردهی هستید، توصیه می‌شود تا زمانی که پزشک مکمل‌های ویتامین D را تجویز کرده است، مصرف کنید. این مکمل با رشد سالم شما و کودکتان مرتبط است.

برای سلامت استخوان ها، حتما فعال بمانید و رژیم غذایی غنی از کلسیم را به یاد داشته باشید. به طور مکرر با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که گام های درستی برای سلامت استخوان فعلی (و آینده) برداشته اید.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا