آیا ویتامین دی می تواند از ابتلا به کرونا جلوگیری کند؟

در این مطلب از جدولیاب ، توضیحاتی درباره ویتامین دی و همچنین تاثیرات آن در جلوگیری از ابتلا به بیماری کرونا خواهیم داشت! با ما همراه باشید. ویتامین دی یک ویتامین محلول در چربی است که به ­‌طور طبیعی در تعداد محدودی از غذاها وجود دارد و به ­‌عنوان مکمل غذایی قابل دسترس است. همچنین زمانی­‌ که اشعه‌­ ی ماورای بنفش خورشید به پوست آدمی می ­‌تابد و سنتز ویتامین دی رخ می ­‌دهد، در درون بدن تولید می ­‌شود.

ویتامین دی باعث جذب بهتر کلسیم در معده می‌­ شود و سرم کلسیم و تمرکز فسفات را به ­‌اندازه ی کافی تعدیل می­‌ کند تا کانی­زایی استخوان به ­‌صورت طبیعی اتفاق بیفتد و از بروز تتانی در اثر کمبود کلسیم جلوگیری شود.

همچنین برای رشد استخوان و بازسازی آن توسط سلول ‌­های استخوان­‌ ساز و استخوان ­‌شکن، به ویتامین دی نیاز داریم. اگر ویتامین دی کافی در بدن دریافت نشود، استخوان­‌ ها لاغر، شکننده و بدشکل می ­‌شود. میزان کافی ویتامین دی مانع از بروز نرمی استخوان در کودکان و استئومالاسی در بزرگسالان می­‌ شود. ویتامین دی در کنار کلسیم به جلوگیری از بروز پوکی استخوان در افراد مسن نیز کمک می­‌ کند.

اما با شیوع کرونا در جهان و خانه نشینی اکثر مردم ، مصرف روزانه ویتامین دی در تمام ماه‌ های سال به افرادی توصیه می شود که زیاد از خانه بیرون نمی ‎‌روند. ویتامین D ماده ‌ای ضروری برای بسیاری از کارکردهای طبیعی بدن انسان است.

آیا ویتامین دی می تواند از ابتلا به کرونا جلوگیری کند؟

خیر.

شواهدی در دست نیست که این ویتامین خطر آلودگی و ابتلا به کرونا را کاهش دهد اما برخی متخصصان معتقدند که خوردن آن در زمان همه‌ گیری می‌ تواند فوایدی داشته باشد. پیشگیری از کمبود این ویتامین به سلامت کمک می ‌کند و برخی محققان می‌گویند در صورت ابتلا به کرونا، کمبود ویتامین دی ممکن است تاثیر منفی بر شدت بیماری بگذارد. البته عوامل خطرساز دیگر مثل بیماری ‌های قلبی که در بیماران مبتلا به کرونای شدید دیده می ‌شود مانع می ‌شود که درباره این تاثیر ویتامین دی نتیجه قطعی گرفت!

محققان فرانسوی و اسپانیایی در حال تحقیقات بالینی هستند تا از تاثیر احتمالی ویتامین دی بر بیماران کرونا مطلع شوند.

پرفسور جون رودز ، استاد بازنشسته دانشگاه می‌گوید ویتامین دی اثر ضد التهابی دارد و تحقیقاتی هستند که می ‌گویند شاید این ویتامین پاسخ ایمنی به ویروس کرونا را کاهش دهد. این به بیماران بسیار بدحالی مربوط می‌شود که آسیب شدید ریه ‌شان ناشی از واکنش بسیار شدید سیستم ایمنی است که به آن “طوفان سایتوکین” می‌گویند. در هر حال هنوز به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا