آیا گوشی های ایرانی جی پلاس ارزش خریدن دارند؟ +گوشی T10 جی پلاس

گوشی های ایرانی جی پلاس حدود یک‌ماه بعد از اینکه محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات از امضای تفاهمنامه تولید گوشی تلفن‌همراه در داخل کشور خبر داد، اولین گوشی‌های خود را روانه بازار کرده است. هر دوی این گوشی‌ها، مدل‌هایی ارزان‌قیمت به‌حساب می‌آیند.

گوشی های ایرانی جی پلاس

گوشی های ایرانی جی پلاس

اگر جا داشت دوست داشتم «ارزان‌قیمت» را با فونت درشت‌تری بنویسم یا حداقل بتوانم این کلمه را با استفاده از ماژیک هایلاتر نسبت به‌بقیه متن متمایز کنم، چون الان در بازار واقعا با بودجه زیر یک میلیون و همان یک میلیون تومان انتخاب‌های زیادی نداریم. جی‌پلاس، ولی این کار را انجام داده و دو تا گوشی در بازه قیمت یک میلیون و ارزان‌تر تولیده کرده است.

اگرچه احتمالا شما هم با من هم‌نظر هستید که ۸۰۰هزار تومان و یک میلیون تومان اصلا رقم کمی نیستند و یک نفر باید برای به‌دست آوردنشان کلی زحمت بکشد. پس در این نوشته به سراغ T۱۰ و Q۱۰ می‌رویم تا ببینیم پول دادن بابت خرید موبایل ایرانی جی‌پلاس عاقلانه است یا نه.

گوشی های ایرانی جی پلاس

نگاهی به گوشی موبایل ایرانی جی‌پلاس T۱۰

گوشی های ایرانی جی پلاس/ خریدارانی که جی‌پلاس T۱۰ را به‌عنوان یک گزینه پیش رو دارند؛ با یک موبایل هوشمند ساده روبرو هستند. جی‌پلاس بدنه T۱۰ را با استفاده از پلاستیک ساخته است چیزی که در بازه قیمت ۸۰۰هزار تومان کاملا طبیعی محسوب می‌شود. به‌خاطر وجود آن پلاستیک است که T۱۰ تنها ۱۵۰گرم وزن دارد. طول گوشی ۱۴۸میلیمتر است و عرض پهنای آن به ۷۱میلیمتر می‌رسد. تولیدکننده ضخامت T۱۰ را ۸.۹میلیمتر ذکر کرده که همان ۹میلیمتر خودمان است. از نظر فنی T۱۰ را باید یک موبایل دوسیمکارته بدانیم که می‌تواند از سیمکارت‌های سایز نانو میزبانی کند.

جی‌پلاس برای T۱۰ از یک پردازنده ارزانقیمت استفاه کرده که سرعت و قدرت آن با کمک یک حافظه موقت به‌اندازه دو گیگابایت پشتیبانی می‌شود. برای اینکه عکس‌ها و فیلم‌ها و برنامه‌هایتان را روی گوشی جا بدهید ۱۶گیگابایت فضای ذخیره‌سازی درنظر گرفته‌اند. صفحه‌نمایش این موبایل ۵.۵اینچ اندازه دارد و دقت تصویر در آن به ۷۲۰p می‌رسد. همچنین مقدار تراکم پیکسلی را ۲۹۵ppi ذکر کرده اند. ازجمله ویژگی‌های جذاب T۱۰ باید به وجود دوربین دوگانه اشاره کنیم که از حسگر ۱۳مگاپیکسلی برخوردار است.

عکس‌های سلفی را هم باید با دوربینی پنج مگاپیکسلی بگیرید. باتری سه‌هزار میلی‌آمپر ساعتی شاید خیلی جای زیادی نداشته باشد، اما در عوض جی‌پلاس T۱۰ را با اندروید نسخه ۹ روانه بازار کرده است. ضمن اینکه سنسور تشخیص خودکار نور و حسگر اثر انگشت هم ویژگی‌هایی دوست‌داشتنی هستند.

اگر به‌بازار بروید با همین بودجه ۸۰۰هزار تومانی دو تا گوشی از تولیدکننده‌های مشهوری مثل نوکیا و هوآوی وجود دارد. ۱Plus نوکیا ۸۰هزار تومان گران‌تر است، اما تنها یک گیگابایت حافظه‌موقت دارد. دوربین ضعیف‌تر، فضای ذخیره‌سازی کمتر و صفحه‌نمایشی با کیفیت پایین‌تر، باعث می‌شود جی‌پلاس T۱۰ را گوشی بهتری بدانیم. Y۵ lite ۲۰۱۸ فقط ۵۰هزار تومان گران‌تر است، اما همچنان از نظر حافظه‌موقت، از نظر دوربین و از نظر سیستم‌عامل مقابل T۱۰ امتیاز کمتری می‌گیرد تا در نهایت دست جی‌پلاس T۱۰ ایرانی را به‌عنوان برنده رقابت گوشی‌های موبایل هوشمند در بازه قیمت ۸۰۰هزار تومان بالا ببریم.

گوشی های ایرانی جی پلاس

نگاهی به گوشی موبایل ایرانی جی‌پلاس Q۱۰

گوشی های ایرانی جی پلاس/ جنگیدن و پیروز شدن برای جی‌پلاس Q۱۰ مقداری سخت‌تر است. در بازه قیمت این موبایل یک میلیون و ۶۰هزار تومانی حداقل شش رقیب سرسخت داریم که توسط برند‌های آنر و نوکیا ساخته می‌شوند. اگر بخواهیم خود Q۱۰ را به‌تنهایی قضاوت کنیم باید آن را موبایلی ساخته شده از جنس پلاستیک با وزن ۱۷۵گرم بدانیم. طول گوشی به ۱۶۰میلیمتر می‌رسد. عرض Q۱۰ معادل ۷۷میلیمتر و ضخامت آن ۸.۶میلیمتر ذکر شده است. تولیدکننده توضیح داده که با وجود داشتن دو اسلات برای سیمکارت، خریدار باید تصمیم بگیرد اسلات دوم را برای کارت حافظه میکرو SD یا سیمکارت دوم استفاده کند. چون هر دو این‌ها با هم امکان‌پذیر نیست.

بخش اصلی پردازنده جی‌پلاس Q۱۰ را یک تراشه ساخته شده توسط مدیاتک تشکیل می‌دهد که در بقیه محصولات ارزان‌قیمت این رده حضوری پررنگ دارد. برای اینکه سرعت عملکرد پردازنده بیشتر شود جی‌پلاس در Q۱۰ از حافظه‌موقت سه‌گیگابایتی استفاده کرده است و ۳۲گیگابایت حافظه داخلی برای ذخیره فایل‌هایی مثل عکس و فیلم و موسیقی و نصب برنامه جلوی دست خریداران می‌گذارد.

دوربین این گوشی هم درست مثل T۱۰ است. یک دوربین با دو حسگر که اتفاقا آن را کاملا بر اساس مد روز بازار طراحی کرده‌اند. صفحه‌نمایش کمی بزرگ‌تر شده و به ۶.۲اینچ رسیده است. با این‌کار وقتی گوشی را دست‌تان بگیرید حس بهتری خواهید داشت، اما قطعا مصرف باتری هم بیشتر می‌شود. برای همین یک باتری سه‌هزار و ۵۰۰میلی‌آمپر ساعتی روی Q۱۰ قرار داده‌اند و وقتی گوشی را از جعبه بیرون می‌آورید با اندروید نسخه ۹ کار می‌کند.

بررسی بازار مشخص می‌کند افرادی که با این بودجه روانه بازار می‌شوند، بیشتر به گوشی ۷S ساخت برند Honor روی خوش نشان داده‌اند. Honor ۷S تقریبا ۵۰هزار تومان از Q۱۰ ارزان‌تر است. در مقایسه با محصول جی‌پلاس، حافظه‌موقت گوشی آنر یک گیگابایت کمتر است و خریدارانش مجبور هستند با ۱۶گیگابایت فضای ذخیره‌سازی کمتر کنار بیایند. اوضاع وقتی بد می‌شود که بدانیم صفحه‌نمایش کوچکتری هم در انتظارتان است.

پس می‌توانیم کاملا بیخیال Honor و ۷S شویم. نوکیا ۳ و نوکیا ۳.۱ هم با وجود استفاده از فلز در ساخت بدنه، به‌دلیل داشتن حافظه‌موقت کمتر که باعث می‌شود نسبت به جی‌پلاس Q۱۰ عملکردی کند‌تر داشته باشند از دور خارج می‌شوند. اگر هنوز فکر می‌کنید Q۱۰ را دوست ندارید باید تیر خلاص را بزنم و بگویم با گذاشتن ۳۰۰،۴۰۰هزار تومان پول اضافی روی بودجه‌تان باز هم نمی‌توان موبایل در حد عملکرد فنی جی‌پلاس Q۱۰ خرید.

گوشی های ایرانی جی پلاس/

بیشتر بخوانید:

آیا هوآوی P ۴۰ می تواند با گوشی های روز دنیا مقابله کند؟

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا