ازدواج های حرام از نظر مراجع تقلید کدامند ؟

در دین اسلام سفارش به ازدواج شده است تا جایی که گفته شده با ازدواج دین انسان تکمیل خواهد شد ، اما همانطور که گفته شده ازدواج کنید برخی از ازدواج ها را نیز حرام کرده است ، در این مطلب ازدواج های حرام از نظر مراجع تقلید خواهیم خواند.

فتوای مراجع تقلید در رابطه با ازدواج های حرام

ایت الله بهحت
مسأله ۳۱۱ :
ازدواج با زنانی که به انسان ((مَحْرَم )) هستند مثل مادر و خواهر و مادر زن حرام است .

 

مسأله ۳۱۲ :
اگر کسى زنى را براى خود عقد نماید اگر چه با او نزدیکى نکند، مادر و مادرِ مادر آن زن و مادر پدر او، و هر چه بالا روند به آن مرد مَحْرَم مى شوند.

مسأله ۳۱۳ :
اگر زنى را عقد کند و با او نزدیکى نماید، دختر و نوه دخترى و پسرى آن زن هر چه پایین آیند چه در وقت عقد باشند یا بعداً به دنیا بیایند، به آن مرد مَحرَم مى شود.

مسأله ۳۱۴ :
اگر با زنى که براى خود عقد کرده نزدیکى هم نکرده باشد تا وقتى که آن زن در عقد اوست نمى تواند با دختر او ازدواج کند.

مسأله ۳۱۵ :
عمّه و خاله پدر، عمّه و خاله پدرِ پدر، عمّه و خاله مادر، عمّه و خاله مادرِ مادر هر چه بالا روند به انسان محرَم هستند.

مسأله ۳۱۶ :
پدر و جدّ مرد، هرچه بالا روند، پسر و نوه پسرى و دخترى او هر چه پایین آیند چه در موقع عقد باشند یا بعداً به دنیا بیایند به زن او مَحْرَم هستند.

مسأله ۳۱۷ :
اگر زنى را براى خود عقد کند دائم باشد یا غیر دائم تا وقتى که آن زن در عقد اوست نمى تواند با خواهر آن زن ازدواج نماید.

مسأله ۳۱۸ :
اگر انسان قبل از آن که دختر عمه یا دخترخاله خود را بگیرد. نعوذبالله با مادر آنان زنا کند، بنابراحوط، دیگر نمى تواند با آنان ازدواج کند.

مسأله ۳۱۹ :
اگر با دخترعمه یا دخترخاله خود ازدواج نماید و پیش از آن که با آنان نزدیکى کند، با مادرشان زنا نماید، عقد آنان اشکال ندارد.

مسأله ۳۲۰ :
اگر با زنى غیر از عمه و خاله خود زنا کند، بنابراظهر، مى تواند با دختر او ازدواج نماید، ولى احتیاط در عدم ازدواج است ولى اگر زنى را عقد نماید و با او نزدیکى کند بعد با مادر او زنا کند، آن زن بر او حرام نمى شود، و همچنین است اگر پیش از آن که با او نزدیکى کند با مادر او زنا نماید.

مسأله ۳۲۱ :
زن مسلمان نمى تواند با مرد غیر مسلمان ازدواج نماید و مرد مسلمان هم نمى تواند با زنان کافرى که اهل کتاب نیستند ازدواج کند، ولى با زنانى که یهودى و یا نصرانى باشند، موقّتاً به صورت صیغه مى تواند ازدواج نماید.

مسأله ۳۲۲ :
اگر با زنى که در عدّه طلاق رجعى است زنا کند، آن زن بر او حرام مى شود، و اگر با زنى که در عدّه طلاق بائن ، یا عدّه وفات است زنا کند، بعداً مى تواند او را عقد نماید.

مسأله ۳۲۳ :
اگر با زن بى شوهرى که در عدّه نیست ، زنا کند، بنابراظهر مکروه است که بعداً آن زن را براى خود عقد نماید، بلکه احتیاط مستحب آن است که با او ازدواج ننماید، مگر این که زن از کار خود توبه نموده باشد.

مسأله ۳۲۴ :
اگر زنى را که در عدّه دیگرى است براى خود عقد کند، چنانچه مرد و زن ، یا یکى از آنان بدانند که عدّه زن تمام نشده و بدانند عقد کردن زن در عدّه حرام است ، آن زن بر او حرام مى شود، اگر چه مرد بعد از عقد با آن زن نزدیکى نکرده باشد.

مسأله ۳۲۵ :
اگر انسان بداند زنى شوهر دارد و با او ازدواج کند، باید از او جدا شود و بعداً هم نمى تواند او را براى خود عقد کند، مگر این که نداند زن شوهر دارد و با او هم نزدیکى نکرده باشد، که در این صورت فقط عقد باطل است ، ولى بعد از طلاق او و تمام شدن ایّام عدّه ، ازدواج با آن زن ، بنابراظهر مانعى ندارد.

مسأله ۳۲۶ :
اگر مرد طواف نساء را که یکى از اعمال حج است بجا نیاورد، زنش که به واسطه مُحْرِم شدن بر او حرام شده بود حلال نمى شود.
ونیز اگر زن طواف نساء نکند، شوهرش بر او حلال نمى شود، ولى اگر طواف نساء را انجام دهند، به یکدیگر حلال مى شوند.

مسأله ۳۲۷ :
مادر، خواهر، و دخترى کسى که لواط داده ، بر لواط کننده حرام است ، اگر چه لواط کننده و لواط دهنده بالغ نباشند، ولى اگر گمان کند که دخول شده ، یا شک کند که دخول شده یا نه ، بر او حرام نمى شود.

 

 

 

 

بیشتر بخوانید :

حکم شرعی ازدواج اجباری از نظر اسلام چیست ؟

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا