از خواص و آثار سوره ناس بیشتر بدانیم به همراه متن سوره

سوره ناس یکی از سوره های کوتاه قرآن است اما برای آن فضایل و آثار زیادی ذکر شده است. تا انتها با ما همراه باشید تا شما عزیزان را با این فضایل و برکات آشنا نماییم.

خواص و آثار سوره ناس

مشخصات سوره ناس عبارتند از:

  • سوره ۱۱۴ و آخرین سوره قرآن است
  • در جزء ۳۰ قرار دارد
  • دارای ۶ آیه
  • در مکه نازل شده
  • به همراه سوره فلق به سوره‌های «مُعَوَّذَتین» معروف است که با «قل اعوذ…» شروع می‌شود.
  • جزو سوره‌های چهارقل است
  • از نظر ترتیب نزول سوره ۲۱ قرآن است که قبل از سوره فلق و بعد از سوره توحید نازل شده

علت نام‌گذاری سوره ناس

ناس به معنی مردم است و نام سوره ناس از اولین آیه آن گرفته شده است. به دلیل این که این سوره و سوره فلق را در مواقع احساس خطر می‌ خوانند به آن‌ها «مُشَقشَقَتَین» هم می‌گویند.

محتوای سوره ناس

خداوند در آیات این سوره به پیامبر (ص) دستور می‌دهد تا از شر وسوسه‌های خناس به او پناه ببرد. محتوای این سوره شبیه سوره فلق است و در هر دو سوره از شر و آفت‌ها به خدا پناه برده می‌شود. در سوره ناس تأکید بر شر وسوسه گران ناپیداست.

فضایل سوره ناس

در باب فضیلت قرائت سوره ناس احادیث و راوایات زیادی از پیامبر اکرم و ائمه اطهار (ع) نقل شده است، که در این بخش می توانید، با برخی از این روایات و احادیث آشنا شوید.

پیامبر اکرم (ص) می فرمایند:

«هر کس معوذتین (سوره ناس، فلق) را بخوانند، همانند کسی است که تمامی کتاب های پیامبران الهی را قرائت کرده باشد.»

همچنین در حدیثی دیگر درباره فضایل سوره ناس، فلق و توحید فرموده اند:

«هر کس سوره ناس، توحید و فلق را هر شب ده مرتبه بخواند، همانند کسی است، که کل قرآن را قرائت کرده باشد و گناهانش بخشیده می شود[مانند روزی که از مادر متولد شده است] و چنانچه در آن روز یا شب بمیرد، به مرگ شهادت مرده است.»

در حدیثی دیگر از حضرت محمد درباره این سوره آمده است:

«هرکس این سوره را برای درد و بیماری و هنگام کسالت قرائت کند، به اذن خداوند دردش تسکین خواهد یافت، و نیز گفته شده است که هر کس این سوره را برای دردی تلاوت کند، شفا خواهد یافت.»

حدیث زیر نیز اهمیت این سوره را بیان می نماید:

«سوره ناس، فلق محبوب ترین سوره ها در نزد خداوند متعال می باشند.»

امام باقر علیه السلام می فرمایند:

«هر کس در نماز وتر سوره اخلاص، فلق و ناس را بخواند، به او بشارت داده می شود که ای بنده خدا، مژده باد بر تو، خداوند نماز تو را قبول کرد.»

امام جعفر صادق علیه السلام می فرمایند:

«پروردگار متعال تلاوت کننده این سوره را از شر شیطان در امان قرار خواهد داد.»

همچنین در فضیلت سوره های معوذتین آمده است که رسول اکرم (ص) با قرائت سوره ناس، فلق حضرت حسن (ع) و حضرت حسین (ع) را تعویذ می کرد.

تأثیر خواندن سوره ناس بر زندگی

آثار و برکات سوره ناس عبارتند از:

۱٫ با خواندن سوره ناس خود را در پناه خدا قرار دادن

رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: چرا مردم خود را با این دو سوره تعویذ نمی نمایند برای تعویذ بهتر از این سوره ها یافت نمی شود.

با سوره های فلق و ناس می توان بهترین امنیت را برای خود و خانواده خود به وجود آورد و شر حسودان و بدخواهان را خنثی نمود.

در روایتی آمده است: هر کس سوره فلق را قرائت نماید برای او مایه شفا و امنیت از سحر و موجب رحمتی برای ثابت ماندن بر عافیت است و هر کس سوره ناس را بخواند باعث امنیت او از مکرها و حیله های شیطان و سبب رحمتی برای ثبات بر الهام است.

امنیت در خواب نیز از آثاری که در پناه قرائت معوذتین می توان به آن رسید.

امام باقر علیه السلام می فرمایند: هر کس در خواب چیزی موجب ناراحتی او می شود وقتی به رختخوابش می رود سوره های فلق و ناس و آیه الکرسی را قرائت نماید.

۲٫ درمان بیماری و دفع سحر با خواندن سوره ناس و فلق و توحید

در روایت آمده است: رسول خدا هر گاه یکی از اعضای بدنش درد می گرفت سوره های توحید و فلق و ناس را بر کف دست راستش می خواند آنگاه بر موضع درد ست می کشید.

از امام باقر علیه السلام نیز نقل شده است: همانا رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم درد شدیدی داشت و بسیار ناراحت بود جبرئیل و میکائیل به نزد او آمدند. جبرییل نزدیک سر او نشست و میکائیل نزد پای او. جبرئیل او را با سوره فلق و میکائیل او را با سوره ناس تعویذ کرد.

هر کس سوره های «فلق» و «ناس» را هر شب قرائت نماید از شر جن و و وسوسه های شیطانی در امان خواهد بود و هر که آن را نوشته و بر کودکی بیاویزد از شر جن و آزار دهنده ها مصون است.

۳٫ بخشش گناهان با خواندن سوره ناس

در سخنی از رسول خدا صلی الله علیه واله و سلم آمده است: هر که سوره های توحید و ناس و فلق را هر شب ۱۰ مرتبه بخواند مانند این است که تمام قران را قرائت کرده و از گناهانش خارج می شود مانند روزی که از مادر متولد شده است و اگر در آن روز یا شب بمیرد به مرگ شهادت مرده است.

۴٫ تأثیر خواندن سوره ناس بر فرزند دار شدن

هر یک از فاتحه الکتاب و آیه الکرسی و اخلاص و ناس و فلق و کافرون را ۷۰ مرتبه بر آب نیسان بخواند به روایتی قدر را هم بخواند بعد از آن اذکار تکبیر و لا اله الا الله و صلوات را هم به همین اندازه بگوید

بعد از این کارها به مدت هفت روز پی در پی صبح و شام قدری از آن آب را بیاشامد خداوند او را شفا می دهد و اگر ناتوانی جنسی دارد درمان می شود و و اگر فرزند دختر یا پسری بخواهد خداوند به او عطا می کند.

متن و ترجمه سوره ناس

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
به نام خداوند بخشندهٔ مهربان
قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ ﴿۱﴾
بگو پناه می‌برم به پروردگار مردمان
مَلِکِ النَّاسِ ﴿۲﴾
پادشاه مردمان
إِلَهِ النَّاسِ ﴿۳﴾
معبود مردمان
مِن شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ ﴿۴﴾
از شر وسوسه‌گر پنهان
الَّذِی یُوَسْوِسُ فِی صُدُورِ النَّاسِ ﴿۵﴾
آن‌کس که در سینه‌های مردم وسوسه می‌کند
مِنَ الْجِنَّهِ وَ النَّاسِ ﴿۶﴾
چه از جن و [چه از] اِنس
۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا