اسامی غذاهای سنتی استان قم در حل جدول

در ادامه معرفی غذاهای سنتی شهرهای کشورمان به سراغ استان قم خواهیم رفت و اسامی غذاهای سنتی استان قم را همراه با تصاویر لذت بخش آنها معرفی خواهیم کرد ، در این مطلب از بلاگ جدول یاب اسامی غذاهای سنتی استان قم در حل جدول خواهیم پرداخت! با ما همراه باشید.

استان قم را معمولا به عنوان شهری زیارتی و دارنده ی جاذبه های معنوی گردشگری از جمله حرم مطهر حضرت فاطمه ی معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران، می شناسیم. اما این استان با قرارگرفتن در ناحیه ی کویری کشور از آب و هوایی گرم و خشک برخوردار است. به اعتقاد باستان شناسان و نتایج بدست آمده از کاوش ها و بررسی های ایشان، قدمت این شهر به بیش از ۷ هزار سال باز می گردد. بنابراین وجود غذاهای بومی که نشات گرفته از سنت، اقلیم و قدمت چندین هزارساله ی آن است، چندان بدور از تصور نخواهد بود.

طبق اظهار نظر کارشناسان تغذیه، غذاهای سنتی استان قم بیش از ۵۰ نمونه برآورد شده است که در این مقاله به معرفی معروف ترین و در عین حال رایج ترین آن ها می پردازیم.

اسامی غذاهای سنتی استان قم

آبگوشت قنبید یا کلم قمری

اسامی غذاهای سنتی استان قم در حل جدول

قنبید که در واقع از کلمه ی قمنبید (نبات قم)، گرفته شده است؛ آبگوشتی سنتی و از محبوب ترین و رایج ترین خوراک هایی است که توسط مردم استان قم تهیه و طبخ می شود. این غذای خوش طعم با ترکیب نخود، لوبیا سفید، سیب زمینی، قنبید، لیمو عمانی، گوجه فرنگی، گوشت، پیاز، نمک و زردچوبه طبخ می شود. برخی مواقع برای بهتر شدن رنگ آبگوشت از رب گوجه فرنگی نیز استفاده می شود. مردم استان قم، این غذای اصیل را همراه سبزی خوردن، پیاز، ماست یا انواع ترشیجات میل می کنند. پیشنهاد می کنیم، در صورت سفر به این شهر زیارتی، از آبگوشت قنبید، حتما میل کنید.

آبگوشت هویج برگه

طعم و بوی آبگوشت، آن هم از نوع هویج برگه، هوش از سر هر غذا دوستی خواهد برد. این غذای فوق العاده و سنتی، یکی از مغزی ترین و در عین حال دوست داشتنی ترین غذاهایی است که در برنامه ی غذایی مردم استان قم یافت می شود. آن ها با مخلوط هویج قمی (رنگ این هویج زرد است)، برگه، لوبیا قرمز، گوشت با استخوان، پیاز، نمک، زردچوبه و نعناع خشک، به تهیه و تدارک این آبگوشت مقوی می پردازند. عطر نعناع داغ و ترکیب آن با مواد اولیه، بسیار عالی و خوشمزه به نظر می رسد.

آش قونبیه (آش قنبید یا کلم سر)

از آش هایی است که در ماه مبارک رمضان، میهمان سفره ی افطار مردم استان قم است. کارشناسان تغذیه بر این باورند که میل کردن این غذای مقوی، انرژی و مواد مغزی بدن را در طی ساعات روزه داری تامین می کند. مردم استان قم، با استفاده از نخود، لوبیا، عدس، پیاز، کلم، قنبید، سبزی آش (اسفناج، جعفری، تره)، زردچوبه و فلفل، به طبخ آن می پردازند.

آش پتله (آش جو)

از دیگر غذاهای مورد علاقه ی مردم استان قم به شمار می رود. غذایی که بر پایه ی جو، یکی از رایج ترین غلات مصرفی تهیه می شود. مردم این استان، برای طبخ آش پتله ابتدا جو را خیس می کنند تا پوست آن جدا شود. سپس با ترکیب جو و سبزی آش، کشک، پیاز، نمک و ادویه های دلخواه دیگر به طبخ این غذای سنتی می پردازند.

ماش ماشک

این غذای سنتی نیز به عنوان غذای رژیمی در بین خانواده های استان قم، شناخته شده است. طبق نظریه ی کارشناسان تغذیه، به دلیل داشتن کالری نسبتا کم این غذا، خوردن آن به افرادی با اضافه ی وزن یا در حال رژیم توصیه می شود. همچنین به دلیل حضور هویج، ماش و پیاز که از منابع مهم تامین فیبر بدن است، یکی از غذاهایی است که می تواند کمک شایانی در پیشگیری یا کنترل بیماری هایی نظیر دیابت و چربی خون، داشته باشد. مردم استان قم برای طبخ ماش ماشک از ماش، هویج قمی، گوشت، نمک، فلفل و زردچوبه استفاده می کنند.

ماشاب

از دیگر آش های سنتی در رژیم غذایی مردم استان قم محسوب می شود. این غذا نیز، نمونه ی کاملی از یک خوراکی مقوی و سرشار از فیبر و مواد مورد نیاز بدن انسان به شمار می آید. غذایی فوق العاده خوش طعم، خوش بو و لذیذ که از طرفداران بسیاری نیز برخوردار است. مردم این شهر با استفاده از ماش، لوبیا چشم بلبلی، پیاز، نمک، زردچوبه، عدس، سیب زمینی، برنج، گندم، فلفل، آب گوشت و کشک و نعنا داغ به تهیه ی این غذای مقوی می پردازند.

دمپختک قمی

دمپختک یا دم پختی یکی از غذاهای سنتی استان قم محسوب می شود. این غذا علاوه بر طعم و عطر فوق العاده ای که دارد از طرفداران بسیاری نیز برخوردار است. سالاد شیرازی، پیاله ای از ترشی لیته یا ترشی مخلوط و پیاله ای از ماست با سبزی خوردن، از جمله خوراکی هایی هستند که در کنار میل کردن این دمپختک عالی و لذیذ، سرو می شوند. البته گاهی اوقات مردم استان قم، با پختن نیمروی زرده طلایی و قرار دادن آن روی دمپختک، طعم بی نظیری به آن می بخشند. آن ها برای تهیه ی این غذای فوق العاده لذیذ و راحت از برنج، لپه باقالای زرد، زعفران دم کرده، پیاز، زردچوبه، نمک، کره، روغن و فلفل استفاده می کنند. نوش جان.

مغزابه

مغزابه یا مغزآب، یکی دیگر از غذاهای سنتی و محلی استان قم محسوب می شود. غذایی که از نظر تامین انرژی بدن انسان به دلیل حضور گردو، بسیار مقوی و قابل توجه کارشناسان غذایی قرار گرفته است. مردم استان قم، برای طبخ این غذای لذیذ و دوست داشتنی از گردو، چغندر، بادمجان، دوغ کشک، نعنا خشک، پیاز، نخود، روغن، نمک و زردچوبه استفاده می کنند. قطعا از ترکیب این مواد مغزی و خوش طعم، جز غذایی لذیذ و دل پسند، انتظار دیگری نباید داشت.

پتله پلو

پتله پلو، غذایی سنتی و متعلق به روستای زبزگان از توابع دستجرد است. این غذای محلی بسیار لذیذ بوده و از طرفداران بسیاری بین مردم روستا نشین استان قم، برخوردار است. شاید اکثر جوانان امروز این استان، حتی نام آن را هم نشنیده باشند، ولی اگر از سالمندان استان قم بپرسیم، قطعا با میل و رغبت و به طرز کاملا اشتهاآوری از این غذای خوشمزه تعریف می کنند. آن ها این غذا را با استفاده از برنج، بلغور گندم، سیب زمینی، پیاز، عدس، کشمش، روغن، فلفل، نمک، زردچوبه و زعفران تهیه می کنند. از نکات مهم در مورد این غذا، می توان به خاصیت فوق العاده ی آن اشاره کرد که بنابر نظر کارشناسان تغذیه، برای کاهش یا جلوگیری از امراض قلبی و چربی خون به دلیل حضور زعفران بسیار مفید بوده، برای افراد چاق بسیار کم کالری و حاوی آهن به دلیل عدس مصرف شده در تهیه ی آن است. عطر و بوی زعفران در کنار طعم شیرین کشمش و بلغور پخته شده ی گندم، لذیذ و دوست داشتنی به نظر می رسد.

اشکنه ی سیب زمینی

اشکنه در انواع مخلتف و با روش های متفاوتی تهیه و طبخ می شود. تنوع جالبی از آن نیز در استان های سراسر کشور، به عنوان غذایی سنتی و محلی طبخ و مورد استفاده ی مردم قرار می گیرد. اما اشکنه ی سیب زمینی مختص مردم استان قم بوده و به عنوان غذای محلی این استان شناخته شده است. آن ها برای تهیه ی این غذای محلی از سیب زمینی، پیاز، تخم مرغ، شنبلیله، آرد، روغن، نمک، زردچوبه، آب و نمک استفاده می کنند. البته با توجه به ذائقه ی اعضای خانواده، ممکن است تغییراتی در مواد اولیه ی این غذا، ایجاد شود که تاثیر چندانی در طعم اصلی آن، ایجاد نمی کند. این خوراک مقوی، غالبا در فصول سرد سال مانند پاییز و زمستان مصرف می شود.

قاقاناخ (قیقاناخ: نوعی خاگینه)

در شهرهای مختلف کشور، خاگینه یا قاقاناخ هایی به روش های مختلف طبخ می شود. در استان قم نیز با توجه به ذائقه و سلیقه ی افراد خانواده، این غذا با کمی تفاوت نسبت به سایر استان های کشور تهیه می شود. غذایی که به عنوان خوراک محلی و سنتی استان قم، محسوب می شود. قاقاناخ که غذایی خوش طعم، دوست داشتنی و بسیار پرطرفدار در بین مردم استان قم است، بسیار ساده و در مدت زمانی کوتاه تهیه و آماده می شود. شاید از دلایل محبوبیت این غذا، سرعت تهیه ی بالای آن است. مردم این استان با ترکیب موادی چون شیر، تخم مرغ، آرد سفید سبوس دار، پیازچه خشک شده، زردچوبه و روغن به طبخ این غذای فوق العاده می پردازند. متخصصان تغذیه به دلیل انرژی و کالری زیاد، آنرا به افراد با اضافه وزن بالا توصیه نمی کنند. همچنین این غذا به دلیل وجود شیر و تخم مرغ از میزان قابل توجهی پروتئین برخوردار است که برای کودکان با وزن پائین، پیشنهاد بسیار خوب و مناسبی است.

آبگوشت یخنی بادمجان

آبگوشت یخنی بادمجان از دیگر غذاهای سنتی تهیه شده در استان قم است. خوراکی از خانواده ی آبگوشت، سرشار از پروتئین حیوانی به دلیل حضور گوشت و پروتئین گیاهی به خاطر حبوبات مصرفی از بهترین گزینه های پیشنهادی به کودکان در حال رشد، نوجوانان و زنان باردار و شیرده خواهد بود. البته مصرف این غذا به میزان زیاد، به افراد با اضافه وزن بالا توصیه نمی شود. مردم این استان برای تدارک آن به گوشت، عدس، لوبیا چیتی، به، بادمجان، پیاز، آب انار، نمک و ادویه نیاز دارند. علیرغم پروتئین  فراوانی که در این غذا یافت می شود، به دلیل حضور استروژن موجود در لوبیا چیتی و نخود مصرف بیش از حد آن به خانم ها توصیه نمی شود.

کوفته ی قمی

در سراسر کشور، با توجه به اقلیم و فرهنگ غذایی مردم، کوفته های متنوع با مواد اولیه ی مختلفی تهیه و طبخ می شود. در رژیم غذایی مردم استان قم نیز نوعی کوفته ی سنتی وجود دارد که به نام کوفته ی قمی مشهور است. غذایی کاملا بومی و بسیار لذیذ و خوش عطر که علاقه مندان بسیاری را نیز در سراسر استان، از آن خود کرده است. آن ها برای تهیه ی این غذای خوشمزه از برنج پخته، سبزی کوکویی تازه، شوید، ترخون خشک، شنبلیله خرد شده، نخود فرنگی یا باقلای سبز، گوشت چرخ کرده (ترجیحا بدون چربی)، پیاز، روغن، رب گوجه فرنگی، آبغوره، سیر و ادویه استفاده می کنند. طعم ترش این غذا، لذتی به یاد ماندنی را برای اعضای خانواده، به یادگار خواهد گذاشت.

 

 

بیشتر بخوانید :

اسامی غذاهای سنتی استان مرکزی در حل جدول

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا