افشین پرورش بلاگر و عکاس ایرانی ساکن نیویورک‌ کیست؟

در این مطلب از جدولیاب ، توضیحاتی درباره افشین پرورش بلاگر ایرانی ساکن نیویورک‌ خواهیم داشت! با ما همراه باشید. افشین پرورش ، بلاگر، عکاس و خبرنگار تحقیقی حوزه هنر ساکن نیویورک‌ ایالات متحده امریکا، از منتقدان و معترضان به برگزاری دو نمایشگاه نقاشی توسط تهمینه میلانی، در پی شکایت این کارگردان و نویسنده به زندان و پرداخت جریمه نقدی محکوم شد!

دادگاه انقلاب وی را بابت اتهامات، توهین، نشر اکاذیب در فضای مجازی و افترا به پرداخت ۴۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و یک سال حبس محکوم کرد. این در حالی است که افشین پرورش در خارج از این زندگی می‌ کند و این حکم به صورت غیابی صادر شده است!

اما ماجرای نمایشگاه نقاشی تهمینه میلانی چه بود؟

شهریور ماه سال ۱۳۹۷ شمسی، تهمینه میلانی یک نمایشگاه از نقاشی‌ های خود با عنوان فیلم ‌هایی که نساختم در گالری ایوان افتتاح کرد که در کمتر از دو روز، در پی اعتراض گسترده دانشجویان رشته هنر، منتقدان و چهره‌ های شناخته شده هنری در ایران، به تعطیلی کشیده شد! معترضان در این نمایشگاه به کپی بودن و کیفیت پایین آثار انتقاد داشتند. این اعتراضات حتی به تجمع در محل نمایشگاه انجامیدند!

انتشار آثاری که گفته می‌ شد تهمینه میلانی از آن‌ ها کپی کرده است، در شبکه‌ های اجتماعی نیز با واکنش گسترده همراه بود که بیشتر آن‌ ها، نقاشی‌ های جنی میلهوف، تصویرگر روسی ساکن اسرائیل و برخی آثار آمادئو مودیلیانی، نقاش مشهور ایتالیایی بودند.

این نمایشگاه به تصمیم مدیر گالری ایوان به دلیل آنچه وجود مستنداتی مبنی بر صحت کپی بودن نقاشی‌ های خانم تهمینه میلانی عنوان شد، توسط مدیریت گالری تعطیل شد. تهمینه میلانی نیز در پی حواشی پیش آمده، عذرخواهی کرد و با ابراز تاسف از شباهت نقاشی خود با آثار جنی میلهوف، آن را تاثیر ناخودآگاه از تصویری که احتمالا در ذهن او نقش بسته است، عنوان کرد.

بخشی از انتقادات نیز مرتبط با قیمت بالای آثار تهمینه میلانی بود که برخی از این آثار تا ۲۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده بودند!

با این وجود، نمایشگاه دیگری با عنوان آن دیگری در گالری آریانا توسط تهمینه میلانی در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸ شمسی برگزار شد که همانند نمایشگاه اول با بازخوردهای منفی همراه بود! چرا که در نمایشگاه دوم نیز تهمینه میلانی متهم به کپی‌ کاری از دیگر آثار جهانی شد. همچنین برخی از آثار تهمینه میلانی، کپی از آثار ایرانی نیز تشخیص داده شد! و پس از نمایشگاه سه روزه در گالری آریانا، شورای نظارت و ارزیابی فعالیت نگارخانه‌ ها درباره کپی بودن آثار نمایشگاه آن دیگری اعلام کرد که مدیر گالری آریانا قواعد حرفه‌ ای را در تشخیص اصالت و کیفیت آثار به درستی انجام نداده است و رعایت نکرده است.

اما افشین پرورش، عکاس، فعال هنری و خبرنگار حوزه هنر ساکن ایالات متحده امریکا از همان زمان برگزاری نمایشگاه در شهریور ماه سال ۱۳۹۷ شمسی، با انتشار نقاشی‌ هایی شباهت آثار تهمینه میلانی با آثار جهانی، به کپی بودن نقاشی‌ ها اعتراض کرد! او گفته بود برگزاری گالری توسط تهمینه میلانی حاصل ارتباطات، رانت و شهرت بوده است! انتقادات و اعتراضات این فعال هنری، زمانی که دومین نمایشگاه نقاشی میلانی نیز در تهران برگزار شد، ادامه داشت.

تهمینه میلانی نیز در پاسخ گفته بود این مجموعه اقدامات علیه او، تلاشی برای بدنام کردن و ترور شخصیت وی است!

با شکایت تهمینه میلانی، حکم تحت تعقیب م. پ. م با نام مستعار افشین پرورش از سوی شعبه ۴ دادیاری دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه یک تهران به اتهام توهین، افترا و نشر اکاذیب در ۲۱ بهمن ماه سال ۱۳۹۸ شمسی صادر شد. با وجود اینکه افشین پرورش مهر ماه سال ۱۳۹۹ شمسی از تبرئه خود خبر داده بود، روز جمعه ۲۷ فروردین ماه سال ۱۴۰۰ شمسی خبرگزاری رکنا به نقل از علی‌رضا قاسمی ساغند، قاضی شعبه ۱۰۵۲ دادگاه کیفری۲ تهران از محرز شدن اتهامات افشین پرورش خبر داد!

در این حکم آمده است افشین پرورش از بابت اتهام توهین به پرداخت ۲۰ میلیون تومان و بابت اتهام نشر اکاذیب در فضای مجازی به یک سال حبس تعزیری و پرداخت ۲۰۰ هزار تومان جزای نقدی و برای اتهام افترا به پرداخت ۲۰ میلیون تومان جزای نقدی درجه شش محکوم شده است.

افشین پرورش تا ۲۰ روز فرصت دارد نسبت به این حکم در محاکم تجدیدنظر استان تهران اعتراض کند!

لازم به بیان است پیش از این افشین پرورش با شکایات هنرمندان دیگر نیز به زندان محکوم شده بود. چندی پیش وکلای آیدین آغداشلو از تشکیل پرونده علیه او در آمریکا خبر داده بودند، آنها در یک فراخوان در شبکه های اجتماعی از پرورش مجهول المکان خواستند تا با اعلام نشانی پستی به دادگاه مراجعه و ادعاهای خود درباره آغداشلو را ثابت کند.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا