اقتصاد جهان پس از کرونا چگونه است؟

در گزارش پیش‌رو به بررسی تغییر و تحولات رشد اقتصادی کشورهای منتخب، تجارت خارجی کشورهای بزرگ جهان و تغییرات میزان درآمد و فروش شرکت‌های بزرگ جهان پرداخته‌ایم. نتایج قابل‌تامل است.

اواخر سال ۲۰۱۹ که ویروس کرونا در ووهان چین جولان می‌داد، در خارج از چین کمتر کسی از این ویروس مرموز می‌ترسید، اما حالا این ویروس با وجود رعایت همه پروتکل‌ها، علاوه‌بر ابتلای۱۶٫۷ میلیون نفر و جان‌باختن نزدیک به ۶۵۹ هزار نفر در جهان، توانسته ضرر و زیان‌های زیادی به اقتصادهای جهان وارد کند. کاهش حجم تجارت خارجی، آسیب‌دیدن زنجیره تامین جهانی، کاهش تقاضای کالاها و کاهش تولید، افزایش بیکاری و از دست رفتن برخی مشاغل و فعالیت‌ها، افزایش سرسام‌آور هزینه درمانی دولت و خانوار، افزایش نرخ تورم، فشار بر منابع و مصارف بودجه، فشار بر نقدینگی بخش تولید و… ده‌ها پیامدی است که این ویروس مرموز فضای اقتصاد کلان و سفره معیشتی مردم جهان را تحت‌تاثیر قرار داده است. در گزارش پیش‌رو به بررسی تغییر و تحولات رشد اقتصادی کشورهای منتخب، تجارت خارجی کشورهای بزرگ جهان و تغییرات میزان درآمد و فروش شرکت‌های بزرگ جهان پرداخته‌ایم. نتایج قابل‌تامل است، آسیب جدی به شرکت‌های آمریکایی و اروپایی وارد شده و شرکت‌های شرق و جنوب‌شرق تا حدودی از این آسیب‌ها در امان مانده‌اند. همچنین شرکت‌های حوزه فناوری و فروشگاه‌های آنلاین نه‌تنها آسیبی از شیوع کرونا ندیده‌اند، بلکه به‌جهت ماهیت فعالیت آنها، با رشد چشمگیر درآمد و فروش نیز مواجه بوده‌اند.

فقط رشد اقتصادی چین مثبت خواهد بود

شیوع ویروس کرونا علاوه‌بر آنکه رنج‌های فراوانی به مردم سراسر دنیا وارد کرده، اختلال در امور اقتصادی نیز از دیگر پیامدهای آن بوده است. کاهش فرصت‌های اشتغال و افزایش بیکاری، فراز و فرودهای بازارهای کالا، کاهش و رکود در بازار سفر و گردشگری و اختلال در زنجیره‌های تأمین جهانی از مواردی است که مضاف بر صدمات جانی، موجب اختلال در اقتصادهای جهان شده است. گرچه آسیب‌پذیری برخی اقتصادها به‌لحاظ شرایط خاص آنها، از ویروس کرونا بیشتر بوده (همانند کشورهایی که درآمد آنها وابستگی زیادی به گردشگری و نفت و انرژی دارد)، اما آمارهای جهانی نشان می‌دهد هیچ اقتصادی اعم از کوچک و بزرگ، از آسیب‌های این ویروس مرموز در امان نمانده‌ است. در این خصوص براساس آخرین پیش‌بینی (ژوئن ۲۰۲۰) صندوق بین‌المللی پول از دورنمای اقتصاد جهان، رشد اقتصاد جهان در پایان سال ۲۰۲۰ برابر با منفی ۴٫۹ درصد تخمین زده می‌شود که در مقایسه با رشد اقتصادی مثبت ۲٫۹ درصدی سال ۲۰۱۹، کاهش شدیدی را نشان می‌دهد.

طبق برآورد صندوق بین‌المللی پول، در بین کشورهای منتخب، رشد اقتصادی چین گرچه از۶٫۱ درصد در سال ۲۰۱۹ به یک درصد در پایان سال ۲۰۲۰ خواهد رسید، اما تنها کشوری خواهد بود که در پایان سال جاری میلادی رشد اقتصادی مثبت را تجربه خواهد کرد. در کنار این کشور، آمریکا که در سال ۲۰۱۹ رشد اقتصادی ۲٫۳ درصدی را تجربه کرده بود، پیش‌بینی می‌شود در پایان سال‌جاری رشد اقتصادی این کشور به منفی ۸ درصد برسد. آلمان دیگر اقتصاد بزرگ جهان است که رشد اقتصادی آن از ۶٫۰ درصد در سال ۲۰۱۹ برآورد می‌شود به منفی ۷٫۸ درصد در پایان امسال برسد.

هند نیز از دیگر اقتصادهای بزرگ جهان است که برآورد می‌شود رشد اقتصادی این کشور از ۴٫۲ درصد در سال ۲۰۱۹ به منفی ۴٫۵ درصد در پایان سال جاری برسد. همچنین در بین کشورهای جنوب شرق آسیا نیز، براساس برآورد صندوق بین‌المللی پول، رشد اقتصادی کشورهای ژاپن، کره‌جنوبی، تایلند، مالزی و فیلیپین در پایان سال‌جاری میلادی به ترتیب به منفی ۵٫۸ درصد، منفی ۲٫۱ درصد، منفی ۷٫۷ درصد، منفی ۳٫۸ درصد، منفی ۳٫۶ درصد می رسد.براساس برآوردهای صندوق بین‌المللی پول، نرخ رشد اقتصادی کشورهای ایتالیا، اسپانیا، فرانسه، مکزیک، انگلستان، آرژانتین و برزیل در شرایط بسیار بدتر از سایر کشورها قرار خواهد گرفت و رشد اقتصادی آنها به ترتیب منفی ۱۲٫۸ درصد برای دو کشور ایتالیا و اسپانیا، منفی ۱۲٫۵ درصد برای فرانسه، منفی ۱۰٫۵ درصد برای مکزیک، منفی ۱۰٫۲ درصد برای انگلستان، منفی ۹٫۹ درصد برای آرژانتین و منفی ۹٫۱ درصد برای برزیل خواهد بود. همچنین براساس برآوردهای صندوق بین‌المللی پول، رشد اقتصادی ایران نیز در پایان ۲۰۲۰ حدود منفی ۶ درصد پیش‌بینی شده که ۱٫۶ درصد به‌سمت رشد مثبت اقتصادی حرکت کرده است.

کاهش ۷ تا ۲۰ درصدی مبادلات تجاری بزرگان اقتصاد

درکنار کاهش رشد اقتصادی، دومین پیامد شیوع ویروس کرونا، کاهش قابل‌توجه حجم تجارت خارجی کشورهای جهان است. شیوع کروناویروس قبل از هرچیز یک فاجعه جهانی بود و علاوه‌براینکه بر زندگی صدها هزار نفر تاثیر گذاشته، با محدودیت‌های کرونایی و پروتکل‌های اعمال‌شده از سوی کشورهای مختلف و با کاهش مصرف و تقاضا در بازارها و همچنین توقف برخی کسب‌وکارها، موجب شده حجم تجارت کشورهای مختلف به‌طور قابل‌توجهی کاهش یابد. در این حوزه با توجه به نقش محوری چین و آمریکا در زنجیره‌های تامین جهانی به‌عنوان تولیدکننده‌های برتر کالاهای واسطه‌ای، به‌ویژه در حوزه‌های کامپیوتر، الکترونیک، داروسازی و تجهیزات حمل‌ونقل و همچنین به‌عنوان منبع اصلی تقاضا برای بسیاری از کالاهای اقتصادی تولیدی در جهان، در این بخش تاکید ویژه‌ای روی آمارهای این دوکشور و مبادلات چین با کشورهای منتخب داشته‌ایم.

بررسی‌ها نشان می‌دهد طی پنج ماهه سال ۲۰۲۰ (آخرین آمار منتشرشده در آمریکا)، حجم تجارت خارجی آمریکا حدود دو هزار و ۱۴۱ میلیارد دلار بوده که این میزان نسبت به رقم دو هزار و ۳۴۹ میلیارد دلاری مدت مشابه سال ۲۰۱۹ حدود ۸٫۸درصد کاهش نشان می‌دهد. همچنین حجم واردات این کشور در پنج‌ماهه امسال به هزار و ۱۷۸ میلیارد دلار رسیده که درمقایسه با رقم هزار و ۳۰۳ میلیارد دلاری مدت مشابه سال ۲۰۱۹ کاهش ۱۰ درصدی را تجربه کرده است. صادرات آمریکا نیز طی این مدت به ۹۶۳ میلیارد و ۴۹۵ میلیون دلار رسیده که در مقایسه با رقم هزار و ۴۷میلیارد دلاری پنج‌ماهه سال گذشته، کاهش ۸ درصدی را حکایت می‌کند.

چین دیگر غول اقتصادی جهان است که بررسی آمارهای تجارت خارجی این کشور در ۶ماهه اول سال ۲۰۲۰ (آخرین آمار منتشرشده) نشان می‌دهد حجم تجارت خارجی این کشور در پایان نیمه اول سال ۲۰۲۰ به دو هزار و ۲۹ میلیارد دلار رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش ۶٫۶ درصدی داشته است. همچنین واردات این کشور طی نیمه اول امسال ۹۳۰ میلیارد و ۹۴۶ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۹، کاهش بیش از هفت درصدی داشته است. صادرات این کشور نیز طی ۶ماهه امسال هزار و ۹۸ میلیارد دلار بوده که این شاخص نیز حکایت از کاهش ۶ د.۲رصدی در نیمه اول سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال‌گذشته دارد.

دربین کشورهای مختلف همان‌طور که در جدول آمده، بیشترین کاهش تجارت دوجانبه چین با کشورهای هند، کانادا، هنگ‌کنگ، فیلیپین، ایتالیا، انگلیس، آمریکا و فرانسه اتفاق افتاده که به‌ترتیب حکایت از کاهش نزدیک به ۲۱ درصدی، کاهش ۱۹٫۳ درصدی، کاهش ۱۳ درصدی، کاهش۱۲٫۳ درصدی، کاهش ۱۰٫۸ درصدی، کاهش ۱۰درصدی، کاهش۹٫۷ درصدی و کاهش ۹٫۳ درصدی دارد. همچنین طی نیمه اول سال ۲۰۲۰ درمقایسه با مدت مشابه سال‌گذشته، تجارت خارجی چین با ویتنام، تایوان، تایلند و هلند با افزایش روبه‌رو بوده که به ترتیب ۱۴٫۱ درصد، ۷٫۸ درصد، ۵٫۶ درصد و ۲٫۲ درصد بوده است.

کاهش ۳۴ درصدی فروش پژو سیتروئن

شرکت خودروسازی پژو سیتروئن (گروه پی‌اس‌ای) که تحت برند‌های پژو، سیتروئن، دی‌اس، اوپل و واکسول خودرو‌های خود را عرضه می‌کند، ازجمله شرکت‌های بزرگ فرانسه است که در سال ۱۹۷۶ راه‎اندازی شد. این شرکت هشتمین شرکت بزرگ خودروسازی جهان است که حتی با خودروسازان ایرانی نیز چندین سال فعالیت مشترک داشته است. بررسی صورت مالی ۶ماهه اول سال ۲۰۲۰ این شرکت نشان می‌دهد درآمد شرکت طی نیمه اول امسال به ۲۵ میلیارد و ۱۲۰ میلیون یورو رسیده که نسبت به رقم ۳۸ میلیارد و ۳۴۰ میلیون یورویی مدت مشابه سال گذشته، کاهش ۳۴٫۵ درصدی را تجربه کرده است. همچنین به‎لحاظ تیراژ یا تعداد فروش نیز، طبق آمار‌های ارائه‎شده از سوی شرکت، پژو سیتروئن طی نیمه اول امسال یک میلیون و ۳۳ هزار دستگاه خودرو در کل جهان به فروش رسانده که نسبت به‎مدت مشابه سال ۲۰۱۹ حکایت از کاهش ۴۵٫۷ درصدی دارد که در نوع خود بسیار قابل‎تامل است.

کاهش ۲۶ درصدی فروش رنو فرانسه

رنو (Renault) دیگر غول خودروسازی فرانسه است که در زمینه ساخت انواع وسایل‎نقلیه تجاری، کامیون، تریلر، تراکتور، اتوریل، اتوبوس و خودرو‌های برقی فعالیت می‌کند. این شرکت که در سال ۱۸۹۹ تاسیس شده، در کشور‌های مختلف خط تولید داشته و غالب سهام شرکت رومانیایی داچیا، شرکت ترکیه‎ای اویاک-رنو، شرکت کر‌ه‌ای رنو سامسونگ موتورز را دارد و با شرکت‌‌های ایرانی نیز در دوره‌‌هایی مشارکت داشته است. بررسی صورت مالی ۶ماهه ۲۰۲۰ این شرکت نشان می‌دهد درآمد رنو در نیمه اول امسال به ۱۰ میلیارد و ۱۲۵ میلیون یورو رسیده که نسبت به رقم ۱۲ میلیارد و ۵۲۷ میلیون یورویی مدت مشابه سال ۲۰۱۹، کاهش ۱۹٫۲درصدی را نشان می‌دهد. همچنین طبق این آمارها، شرکت رنو طی نیمه اول امسال ۶۷۲ هزار و ۹۶۲ دستگاه خودرو (با احتساب قطعات منفصله کامل خودرو) به فروش رسانده که نسبت به تعداد ۹۰۸ هزار و ۴۰۲ دستگاه در مدت مشابه سال ۲۰۱۹، کاهش ۲۶ درصدی داشته است.

روز‌های خوب آمازون و رشد ۲۶ درصدی فروش

آمازون یا آمازون دات‎کام (Amazon.com) بزرگ‎ترین فروشگاه تجارت الکترونیک جهان است که در سال ۱۹۹۴ در آمریکا و توسط جف بزوس تاسیس شد. جف بزوس مالک این شرکت، ثروتمندترین فرد جهان است که دارایی‌‌های وی بیش از ۱۳۶ میلیارد دلار برآورد می‌شود. شرکت وی درحال‎حاضر طیف گسترد‌ه‎ای از کالا‌ها و خدمات از کتاب، سی‌دی و دی‌وی‌دی، بسته‌‌های نرم‌افزاری تا تجهیزات الکترونیکی و وسایل خانگی گرفته تا کیف، کفش و انواع لباس را به فروش می‌رساند و از جهت گستردگی فعالیت و حجم فعالیت بزرگ‌ترین فروشگاه آنلاین جهان است. بررسی‌‌های آماری نشان می‌دهد کرونا به همه تلخی‌‌هایی که داشته، سود‌های هنگفتی را عاید این فروشگاه آنلاین کرده است؛ به‌طوری‌که طبق صورت مالی سه ماهه ۲۰۲۰، فروش شرکت آمازون به ۷۵ میلیارد و ۴۵۲ میلیون دلار رسیده که این میزان۱۵٫۷ میلیارد دلار یا به‎عبارتی ۲۶٫۴ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد. طبق آمار‌های صورت مالی شرکت آمازون، از ۷۵ میلیارد و ۴۵۲ میلیون دلار فروش این شرکت، ۴۱٫۸ میلیارد دلار مربوط به فروش کالا و ۳۳٫۶ میلیارد دلار نیز مربوط به فروش خدمات بوده است. همچنین طی سه ماهه امسال فروش کالا ۲۲ درصد و فروش خدمات نیز ۳۲ درصد رشد داشته است.

کاهش ۲۶ درصدی درآمد بوئینگ

شرکت بوئینگ (Boeing) ازجمله شرکت‌های بزرگ در حوزه هوافضا و صنایع دفاعی آمریکایی است که در سال ۱۹۱۶ توسط ویلیام بوئینگ در شهر سیاتل، واشنگتن تاسیس شد. این شرکت در دو سال اخیر به‌واسطه نقص فنی و سقوط پی‎درپی بوئینگ ۷۳۷ مکس، با کاهش تقاضا و سفارش از سوی مشتریان مواجه شده و این امر موجب افزایش ضرر و زیان‌‌های این شرکت شده است. بررسی صورت مالی سه ماهه اول سال جاری بوئینگ نشان می‌دهد درآمد این شرکت در سه ماهه اول ۲۰۲۰ به ۱۶ میلیارد و ۹۰۸ میلیون دلار رسیده که نسبت به رقم ۲۲ میلیارد و ۹۱۷ میلیون دلار درآمد در مدت مشابه سال ۲۰۱۹، کاهش ۲/۲۶ درصدی را تجربه کرده است.

زیان ۲٫۸ میلیارد دلاری تویوتا از کرونا

شرکت چندمیلیتی تویوتا (Toyota) از بزرگ‌ترین خودروسازان ژاپن و پرفروش‌ترین برندهای جهان است که اولین خط تولید اتومبیل این شرکت توسط کیشیرو تویودا و در کارخانه شرکت نساجی صنایع تویوتا و در سال ۱۹۳۷ میلادی بنیان آن گذاشته شد. تویوتا مالک برندهای دینا، دایهاتسو، سایون، لکسوس و هینو موتورز است. این شرکت جزء پرتیراژترین خودروسازان جهان است که سالانه بیش از ۱۰ میلیون خودرو در سراسر جهان تولید و به فروش می‌رساند. براساس صورت مالی ۱۲ماهه منتهی به مارس ۲۰۲۰، درآمد این شرکت طی این مدت ۲۹ هزار و ۹۳۰ میلیارد ین بوده که نسبت به رقم ۳۰ هزار و ۲۲۶ میلیارد ین در ۱۲ماهه منتهی به مارس ۲۰۱۹، کاهش یک درصدی نشان می‌دهد. همچنین طی این مدت تویوتا توانسته ۱۰ میلیون و ۶۰۶ هزار دستگاه انواع خودرو و قطعات منفصله کامل به فروش برساند که نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۹ کاهش ۱٫۴ درصدی داشته است. براساس صورت مالی، ویروس کرونا موجب کاهش ۲۹۵٫۷ میلیارد ینی(معادل حدود ۲٫۸ میلیارد دلار) درآمد و کاهش ۱۲۷هزار دستگاهی فروش این شرکت شده است.

سود ۲٫۵ میلیارد دلاری سامسونگ در دوره کرونا

شرکت سامسونگ ازجمله شرکت‌های چندملیتی و خوشه‌ای واقع در سئول، کره جنوبی است که زمینه فعالیت و جزئیات تولیدات آن برای هر ایرانی آشناست. این شرکت در سال ۱۹۳۸ میلادی توسط لی‌بیونگ چول، به‌عنوان یک شرکت بازرگانی تاسیس شد و از اواخر دهه ۶۰ میلادی وارد عرصه تجارت الکترونیک شد. کشتی‌سازی نیز ازجمله فعالیت‌های دهه ۷۰ این گروه بوده است. درحال حاضر این شرکت در حوزه‌های مختلف فناوری اطلاعات و ارتباطات محصولات متنوعی به بازارهای جهانی و ایران عرضه می‌کند. بررسی صورت مالی این شرکت در سه ماهه اول سال جاری نشان می‌دهد درآمد سامسونگ طی این مدت به ۵۵۳هزار و ۳۲۵ میلیارد وون(بیش از ۴۶ میلیارد دلار) رسیده که نسبت به رقم ۵۲ هزار و ۳۸۵ میلیارد وون مدت مشابه سال ۲۰۱۹ رشد ۵٫۶ درصدی در بخش درآمدها داشته است. درآمد سامسونگ طی این مدت به ۵۵۳ هزار و ۳۲۵ میلیارد وون(بیش از ۴۶ میلیارد دلار) رسیده که نسبت به رقم ۵۲ هزار و ۳۸۵ میلیارد وون مدت مشابه سال ۲۰۱۹ رشد ۵٫۶ درصدی در بخش درآمدها داشته است. براین اساس درآمد این شرکت طی نیمه اول امسال با وجود شیوع کرونا، ۲۹ هزار و ۳۹۷ میلیارد وون(معادل نزدیک به ۲٫۵ میلیارد دلار) رشد داشته است.

رشد ۱۳ درصدی درآمدهای مایکروسافت در دوره کرونا

مایکروسافت یا میکروسافت ازجمله شرکت‌های چندملیتی حوزه فناوری است که در کنار شرکت‌های آمازون و اپل؛ ارزش این شرکت نیز از یک تریلیون دلار عبور کرده است. بررسی صورت مالی سه ماهه اول امسال این شرکت نشان می‌دهد درآمد مایکروسافت طی این مدت به بیش از ۳۸ میلیارد دلار رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۱۹ رشد ۱۲٫۸ درصدی یا۳٫۴ میلیارد دلاری را نشان می‌دهد.

اپل و فروش ۲۹ میلیارد دلاری آیفون در ۳ ماه

شرکت اپل از دیگر شرکت‌های چندملیتی آمریکایی و فعال در حوزه فناوری، طراحی و ساخت لوازم الکترونیکی مصرفی، نرم‌افزار کامپیوتر و ارائه‌دهنده خدمات آنلاین است که موبایل‌ها و کامپیوترهای آن در بازارهای جهانی تقریبا بی‌رقیب است. بررسی صورت مالی این شرکت در سه ماهه اول امسال نشان می‌دهد درآمد این شرکت طی سه ماهه منتهی به مارس ۲۰۲۰ به ۵۸ میلیارد و ۳۱۳ میلیون دلار رسیده که نسبت به درآمد مدت مشابه سال ۲۰۱۹ رشد ۰٫۵ درصدی را نشان می‌دهد. از نکات قابل توجه در لیست درآمدهای این شرکت، فروش نزدیک به ۲۹ میلیارد دلاری آیفون در مدت سه ماهه امسال است.

رشد فروش شرکت‌های ال‌جی و هیوندای

هیوندای و ال‌جی الکترونیک ازجمله شرکت‌های خوشه‌ای و چندملیتی کره‌ای هستند که اولی در حوزه خودروسازی و دومی در حوزه الکترونیک و فناوری اطلاعات شناخته‌شده هستند. بررسی صورت مالی سه‌ماهه اول این شرکت‌ها نشان می‌دهد درآمد هیوندای در سه ماهه اول امسال به ۲۵ هزار و ۳۱۹میلیارد وون و درآمد ال‌جی نیز به ۱۴ هزار و ۷۲۷ میلیارد وون رسیده که درآمد شرکت هیوندای رشد ۱٫۲ درصدی و درآمد ال‌جی نیز رشد ۵٫۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال‌گذشته داشته است.

کاهش ۱۵ درصدی درآمد ایرباس

شرکت هواپیماسازی فرانسه ازجمله بزرگ‌ترین سازنده‌های هواپیمای جت مسافربری جهان است که بررسی صورت‌های مالی این شرکت نیز نشان می‌دهد طی سه‌ماهه اول امسال درآمد این شرکت به ۱۰ میلیارد و ۶۳۱ میلیون دلار رسیده که نسبت به مدت مشابه سال‌گذشته کاهش ۱۵٫۳ درصدی نشان می‌دهد.

منبع : فرهیختگان

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا