انتخاب بهترین رنگ لباس از دیدگاه اسلام | کدام رنگ ها مکروه می باشند؟

در این مطلب از جدول یاب به بررسی رنگ ها از دیدگاه اسلام می پردازیم و همچنین مشخص می کنیم که پوشیدن چه رنگی ثواب و پوشیدن کدام رنگ کراهت دارد.

انتخاب رنگ لباس در اسلام, انتخاب رنگ لباس از نظر اسلام, راهنمای انتخاب رنگ لباس

رنگ ها از دیدگاه اسلام

در اسلام از رنگ سبز تعریف و تمجید شده است. برخی از فقیهان در ترتیب درجه رنگ لباس از نظر خوبی گفته اند: بهترین رنگ ها در لباس، سفید و بعد از آن زرد و سپس سبز و بعد از آن سرخ ملایم و کبود و عدسی است. امّا سرخ تیره مکروه است ـ به ویژه ـ در نماز و پوشیدن لباس سیاه کراهت شدید دارد.

اسلام با رنگ لباس به خودی خود مشکلی ندارد و اگر مکروه و یا احکام دیگری بیان شده است به علت ملاحظه مسائل مختلف دیگری بوده است مثلا:

• ترکیب رنگ در لباسی، با شکلی خاص، مخصوص دشمنان خدا بوده است.

• بعضیی رنگ ها اثر روحی و روانی دارند و در موقعیت های خاص نباید استفاده کرد.

• رنگ لباس نباید انسان را انگشت نما کند.

• رعایت شئون ظاهری.

رسول اسلام (ص) ‏فرمود: «الْبَسُوا مِنْ ثِیَابِکُمُ الْبِیضَ فَإِنَّهَا خَیْرُ ثِیَابِکُمْ وَ کَفِّنُوا فِیهَا مَوْتَاکُمْ؛ جامه های سفید بپوشید که آنها از بهترین جامه های شمایند. مُردگان خود را نیز در پارچه سفید، کفن کنید»

رسول اسلام (ص) ‏فرمود: «کَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص یَکْرَهُ السَّوَادَ إِلَّا فِی ثَلَاثٍ الْخُفِّ وَ الْعِمَامَهِ وَ الْکِسَاءِ؛ رسول اسلام صلی‏الله‏علیه‏و‏آله سیاه پوشیدن مکروه میدانست، مگر در سه چیز: کفش، کلاه [ عمامه ]، عبا»

در قرآن مجید از رنگ های زرد، سبز، سفید، قرمز و سیاه به صراحت یاد شده است و از رنگ های دیگر به اجمال.

انتخاب رنگ لباس از نظر اسلام, بهترین رنگ ها از نظر اسلام, درباره ی انتخاب رنگ لباس از نظر اسلام

انتخاب رنگ های مناسب برای لباس

استفاده از رنگ قرمز برای لباس :

به رنگ قرمز در قرآن مجید ۲ بار اشاره شده است. در نظر اسلام، استفاده از پوشش‏ هاى قرمز به خودى خود اشکال ندارد، مگر آن که عرف مذهبى آن را ناپسند بشمارد. همچنان که عرف مذهبى این دوران، استفاده از چنین پوششى را در لباس هاى رویى مردان و زنان در ملأ عام سبک، زننده و مهیج مى داند. در چنین صورتى، حکم جواز به کراهت یا حرمت تغییر خواهد یافت و شاید با عنایت به همین نکته است که غالب روایت ها و فتاواى موجود در این زمینه، استفاده از انواع رنگ هاى قرمز را جز در عروسى و براى دلخوشى همسر، مکروه شمرده اند.

گروهى استفاده از انواع رنگ هاى قرمز را در همه جا مکروه مى دانند. امام صادق (ع) از پدران گرامى اش نقل فرمودند که پیامبر اسلام (ص) استفاده از لباس سرخ رنگ را مکروه مى دانست. در روایت دیگرى از آن حضرت آمده که فرمود: از رنگ قرمز برحذر باشید، چون محبوب ترین زینت در نظر شیطان است.

استفاده از رنگ زرد از نظر اسلام :

پاره اى روایت ها و سیره امامان معصوم (ع) که مطلقا بر استفاده از پوشش هاى زرد رنگ دلالت دارند و نسبت به استفاده از چنین پوششى در زمان یا مکانى خاص ساکت اند.

بعضى روایات و سیره ائمه (ع) به همراه برخى فتاواى موجود که بهره گیرى از پوشش زرد رنگ را تنها در خانه و عروسى جایز شمرده اند.

پوشیدن لباس به رنگ سفید :

لباس سفید بهترین رنگ در نظر اسلام است. امام باقر(ع) به نقل از پیامبر(ص) فرمود: هیچ رنگى در لباس‏هایتان بهتر از سفید نیست. از چنین لباسى استفاده کنید و مردگان خویش را با پوشش سفید کفن کنید.

استفاده از رنگ سبز برای لباس :

اسلام رنگ سبز را ستوده و برخى فقها آن را پس از لباس سفید و زرد از بهترین پوشش‏ها دانسته‏اند. بررسى روایت‏هاى موجود در این زمینه، نشان دهنده آن است که استفاده از پوشش‏هاى سبزرنگ، سیره و روش خاندان نبوت و امامت بوده است. در ۹ آیه از قرآن به رنگ سبز اشاره شده است.

پوشیدن لباس به رنگ مشکی :

روایات موجود در این زمینه، غالبا استفاده از پوشش هاى سیاه را نهى کرده اند. شمارى از این روایات، پوشش سیاه را به این دلیل که لباس اهل جهنم و علامت عباسیان بوده است، مکروه شمرده اند.

استفاده از رنگ مشکی در مراسم عزاداری کراهت ندارد. استفاده از چادر مشکی برای خانم ها مشکلی ندارد.

پوشیدن لباس رنگی :

به نظر می رسد که اسلام در وهله اول در مورد بهره گیری از تمامی رنگ های طبیعی ـ حتی سیاه ـ نظر مثبت دارد و حکم به حرمت و یا کراهت استفاده از هیچ رنگی را صادر نکرده است، مگر در موارد زیر:

اگر کسی با استفاده از رنگ و یا ترکیب خاصی از رنگ ها، خود را انگشت نمای دیگران کند، دچار عمل حرام شده و بایستی از آن دوری کند.

اگر رنگی مخصوص و یا ترکیبی از دو یا چند رنگ به سبک و فرمی خاص، شعار و علامت دشمنان اسلام و یا گروهی از آنان ـ گرچه در مقطعی از زمان باشد ـ تا زمانی که آن رنگ و یا ترکیب مخصوص به عنوان ویژگی آن گروه است، استفاده از آن جایز نیست. برای مثال در روایتی می بینیم که امام علی (ع) استفاده از پوشش سیاه را به این دلیل که لباس فرعون بوده، نهی کرده است.

رعایت شئون اجتماعی اسلام و عرف مذهبی ایجاب می کند که فرد از پوشیدن لباس های رنگی که سبک و زننده به حساب می آیند، دوری کند و برای هر جایی پوشش خاصی داشته باشد و لباس های زیبا و زننده را در انظار عمومی بر تن نکند.

بعضی از رنگ ها اثر روحی و روانی نامطلوبی بر انسان ـ گرچه در مقطع و یا مقاطع خاصی از زمان ـ و یا بر اعمال عبادی او می گذارند که بشر ممکن است از فلسفه و حکمت آن ها اطلاعی نداشته باشد. برای نمونه استفاده از لباس سیاه و یا رنگین در نماز و اعمال حج و عمره این گونه است.

۰ ۰ آرا
Article Rating
برچسب ها

حوا ابراهیم نژاد

به نام دادار حق هم او اول و آخر است و هم او ظاهر و باطن. خبرنگاری حرفه‌اي است كه شب و روز ندارد. حرفه ای که قلم را در دست می گیرد و قسم به آن که باید از آن سخن صدق ببارد. یک نویسنده و خبرنگار موفق واقعیت ها را در غالب حقیقت شرح می دهد نه در قاب شرحیات و شایعات. این حقیر تلاش دارد که نویسنده ای صادق باشد.ارادتمند شما
ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x
بستن