اندیکاتورهای محبوب تکنیکالیست‌ها

رپورتاژ آگهی

اندیکاتورهای محبوب تکنیکالیست‌ها

آیا اندیکاتورهای محبوب تکنیکالیست‌ها را می شناسید؟ آیا می دانید تریدرهای حرفه‌ای بیشتر از کدام اندیکاتور استفاده می کنند؟ به نظر شما باید از یک اندیکاتور استفاده کرد یا ترکیب اندیکاتورها را به کار برد؟ آیا می توان در استراتژی های معاملاتی بر پایه پرایس اکشن از اندیکاتورها استفاده کرد؟

اندیکاتورها و نقش مهم آن ها در تحلیل تکنیکال را نمی توان نادیده انگاشت به همین دلیل در این مقاله سعی می کنیم پرکاربرد ترین اندیکاتورها را به شما معرفی کنیم اما قبل از همه چیز باید با تعریف اندیکاتور و اسیلاتور آشنا شویم و تفاوت میان آن ها را بدانیم.

 

تعریف اندیکاتور و نقش آن در تحلیل تکنیکال

واژه اندیکاتور به معنای شاخص است و اندیکاتورها در واقع شاخص هایی است که با استفاده از یک سری فرمول های مشخص به معامله گران کمک می کنند که قیمت را در آینده پیشبینی کنند یا تحلیل آن ها از آینده قیمت را تایید کنند.

برای مثال فرض کنید تریدر A از سیگنال های اندیکاتور ایچیموکو برای خرید و فروش استفاده می کند و تمام تمرکز خود در پیش بینی قیمت را بر این اندیکاتور خاص گذاشته است.

تریدر B اما از استراتژی پرایس اکشن استفاده می کند و با استفاده از مفاهیمی مثل سطوح حمایت و مقاومت و الگوهای شمعی ژاپنی تحلیل خود را انجام می دهد و در نهایت برای تایید آن از اندیکاتور ایچیموکو‌ استفاده می کند.

هر دوی این تریدرها در صورت استفاده درست و به جا از ابزارهای تحلیلی شان می توانند معاملات موفقی داشته باشند. پس می توان این طور نتیجه گیری کرد که یادگیری و شناخت سطحی از اندیکاتورها به شما کمکی نمی کند. تنها در استفاده عملی از آن ها و با توجه به سبک معاملاتی تان می توانید بهترین بهره را از آن ها ببرید.

تعریف اسیلاتور و نقش آن در تحلیل تکنیکال

تعریف اسیلاتور و نقش آن در تحلیل تکنیکال

اسیلاتورها زیرمجموعه اندیکاتورها هستند و برای شناسایی شتاب یا مومنتوم حرکتِ قیمت طراحی شده اند. از معروفترین اسیلاتورها می توان به مکدی اشاره کرد. به اسیلاتورها در زبان فارسی نوسان نما یا نوسان ساز نیز گفته می شود. به هر حال نام اسیلاتور و اندیکاتور  توامان به جای یکدیگر استفاده می شوند.

در اسیلاتورها معمولا مناطقی تحت عنوان اشباع خرید و فروش وجود دارد. منطقه اشباع خرید بدین معنی است که افراد زیادی سهم یا جفت ارز یا رمزارز مورد نظر را خریده اند و کس دیگری تمایل به خرید کردن ندارد، بنابراین با ورود قیمت به منطقه اشباع خرید، احتمال پایان گرفتن روند صعودی و شروع روند نزولی وجود دارد.

در منطقه اشباع فروش افراد زیادی دارایی خود را فروخته اند و دیگر کسی وجود ندارد که بخواهد دارایی مورد نظر را به فروش برساند. بنابراین با خروج قیمت از ناحیه اشباع فروش احتمال شروع روند صعودی و پایان گرفتن روند نزولی وجود دارد.

ویژگی مهم دیگری که در اکثر اسیلاتورها وجود دارد، نمایش واگرایی است. اگر بخواهیم خیلی ساده مفهوم واگرایی را توضیح دهیم باید به تناقض میان جهت حرکت در چارت قیمت و اسیلاتور اشاره کنیم. یعنی زمانی که قیمت روند یا جهت صعودی را نشان می دهد اما اسیلاتور روند یا جهت نزولی را نمایش می دهد. به این قضیه واگرایی می گویند که افراد زیادی در بازارهای مالی از آن به عنوان سیگنال خرید و فروش سهام و سایر دارایی های مالی استفاده می کنند.

محبوب ترین اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال

محبوب ترین اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال

اندیکاتورهای بسیار زیادی در دنیای بازارهای مالی وجود دارد اما همه آن ها به یک اندازه پرکاربرد و محبوب نیستند. در واقع هیچ کس نمی تواند برای انجام معاملات از همه این اندیکاتورها استفاده کند در عوض معامله گران سعی می کنند ترکیبی از بهترین اندیکاتورها را متناسب با سبک معاملاتی خود انتخاب کنند.

هر تریدری از یک سری اندیکاتور خاص استفاده می کند ولی بعضی از اندیکاتورها هستند که در لیست بسیاری از تریدرهای با تجربه قرار دارند. در ادامه، این اندیکاتورهای محبوب تکنیکالیست ها را به شما معرفی می کنیم.

اندیکاتور ابر ایچیموکو (Ichimoku Cloud)

اندیکاتور ایچیموکو یکی از کامل ترین اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال است که استراتژی های معاملاتی منحصر به خود را نیز دارد. خیلی از کارشناسان و تحلیلگران معتقدند این اندیکاتور آن قدر کامل است که تمام نیازهای یک تریدر را برطرف می کند. از مهم ترین کاربردهای ایچیموکو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تشخیص سطوح حمایت و مقاومت
  • تشخیص جهت حرکت روند
  • تشخیص قدرت یا شتاب حرکت قیمت
  • سیگنال ورود به معامله و خروج از آن

برای آنکه با اندیکاتور ایچیموکو بیشتر آشنا شوید این مقاله (https://amoozesh-boors.com/fa/article/ichimoku) را بخوانید.

اندیکاتور مکدی MACD

مکدی یکی دیگر از اندیکاتورهای محبوب تکنیکال کارهاست که در دسته اسیلاتورها قرار گرفته و علاوه بر نشان دادن جهت روند، مومنتوم یا شتاب آن را نیز نمایش می دهد. MACD مخفف عبارت Moving Average Convergence Divergence به معنای واگرایی و همگرایی در میانگین متحرک است. همان طور که از نام این اندیکاتور پیداست در ساختار آن از میانگین متحرک ها یا مووینگ اوریج های متفاوتی استفاده شده است. اندیکاتور مکدی جز اندیکاتورهایی است که نمی توان به تنهایی از سیگنال های آن در خرید و فروش سهام استفاده کرد ولی در بسیاری از استراتژی های معاملاتی به عنوان بخشی از استراتژی و برای تایید نقطه ورود و خروج از آن استفاده می شود.

اندیکاتور میانگین متحرک یا مووینگ اوریج

اندیکاتور میانگین متحرک با نام اختصاری MA با میانگین گرفتن از قیمت های پایانی دارایی‌های مالی در دوره های زمانی مشخص، منحنی خطی آن ها را در نمودار ایجاد می کند. استفاده از این اندیکاتور به قدری راحت است که با تنظیم دوره های زمانی آن، می توان از آن به جای خطوط روند هم استفاده کرد.

این اندیکاتور انواع مختلفی دارد ولی ما در این جا دو نوعی که بیشتر از همه توسط تریدرها استفاده می‌شود را به شما معرفی می کنیم:

  • میانگین متحرک ساده: این اندیکاتور با SMA‌ نمایش داده می شود. در این نوع از مووینگ اوریج قیمت نماد یا دارایی مالی در بازه زمانی مشخص، میانگین گرفته می شود.
  • میانگین متحرک نمایی: این اندیکاتور با EMA نشان داده می شود و در فرمول آن به قیمت هایی که در بازه زمانی مشخص مربوط به گذشته باشند وزن کمتری داده می شود در عوض قیمت دوره های زمانی جدیدتر وزن بیشتری می گیرند. پس به هنگام بررسی نوسانات اخیر بازار می توانید از میانگین متحرک نمایی استفاده کنید.

اندیکاتور و نحوه استفاده درست از آن ها به موفقیت شما در بازارهای مالی کمک می کنند پس بهتر است نحوه استفاده از همه آن ها را یاد گرفته و بهترین اندیکاتورها را برای استراتژی معاملاتی خود برگزینید. برای این کار می توانید از اندیکاتورهای محبوب تکنیکالیست‌ها که در این نوشته به آن ها اشاره کردیم، شروع کنید.

منبع: آموزش بورس

 

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا