انشانویسی درباره روز مادر به زبان ساده و توصیفی

انشا نویسی یکی از دروس ملزم مدارس است و هر بار با موضوعات مختلف عنوان می شود ، ما نیز به مناسبت نزدیک شدن به روز تولد حضرت فاطمه زهرا (س) و گرامیداشت روز مادر ۷ انشا با موضوع مادر ، مهر مادری و روز مادر + انشا و متن ادبی در خصوص میلاد دخت پیامبر اکرم حضرت فاطمه ی زهرا سلام الله علیها  را تقدیم حضور همه مادران ایرانی میکنیم امیداریم مفید باشد و از آن ها کمال استفاده را ببرید .

انشا روز مادر شماره یک

مناسب پایه تحصیلی : چهارم پنجم -هفتم – هشتم – نهم

قالب : ( زبان ساده – عادی )

بسم الله الرحمن الرحیم 

مقدمه :

انشای خود را به نام مادری آغاز میکنم که بی کرانگی رحمت خداوند تنها با دیدن مهر او باور کردنیست.

متن انشا:

از وقتی که خیلی کوچک بودم وقتی محبت های بی دریغ مادرم را میدیدم ، وقتی از زحمات شبانه روزی اش برای راحتی ما شرمنده میشدم ، وقتی نگاهم به نگاه همیشه نگران و منتظرش گره میخورد ، دلم میخواست راهی پیدا کنم تا مادرم را خوشحال کنم.

وقتی به روز مادر نزدیک میشدم دلم میخواست قلکم را بشکنم ، همه پول هایی که کم کم در قلک جمع کرده بودم را بیرون بیاورم و با آن هدیه ای برای مادرم بخرم تا لبخند رضایت و شادی را در صورت مهربانش ببینم.

اما حالا که کمی بزرگ تر شده ام میدانم مادرم برای خوشحالی نیازی به هدایای گران قیمت ندارد ، حتی راضی به این نیست که من پول هایم را برای خرید هرچند ناقابل برای او خرج کنم.

حالا که کمی بزرگ تر شده ام میبینم تنها وقتی میتوانم او را خوشحال کنم که به او محبت کنم . با او حرف بزنم و ساعت ها به حرف هایش گوش کنم.

حالا میفهمیم کافی است در هیاهو و شلوغی زندگی و درس و کار و دوستان ، ۲ استکان چای تازه دم بریزم و کنارش بنشینم ، با هم چای بنوشیم ، بگوییم ، بشنویم و بخندیم .

همین که به جای این که همیشه وقت های آزادم را به بیرون رفتن و تفریح با دوستانم بگذرانم یک روز عصر با هم شال و کلاه کنیم و سر صبر قدم زنان تا پارک محله برویم . با هم هوایی تازه کنیم ، و قدم زنان برگردیم.

انشا در مورد خوشحال کردن مادر ها 

مادر ها حتما از خرید لباس و ظرف و گل خوشحال میشوند مثل همه ی آدم ها ، اما چیزی که واقعا نیاز دارند توجه و محبت ماست. همین که بدانند چقدر دوستشان داریم برای آنها کافی ست.

اما نه ، حالا که بیشتر فکر میکنم مادر ها برای خوشحال بودن و احساس خوشبختی به یک چیز دیگر هم سخت نیازمند هستند. آنها به دیدن خوشبختی ما نیازمندند . با خوشحالی ما شاد میشوند و با غم ما نگران و دلواپس. مادرها را دیدن خوشحالی و موفقیت های ما در درس و زندگی و کار و آینده است که از صمیم قلب خوشحال میکند.

مادرم ، قول میدهم ، برای شادی تو هم که شده خوب و شاد و موفق زندگی خواهم کرد.

نتیجه گیری

کاش کودکی هیچ وقت از یادمان نرود . روزهایی که همه ی زندگی مان در کنار مادر ها میگذشت و هیچ کجا جز آغوش پر مهر مادر احساس آرامش نمیکردیم . کاش با بزرگ و بزرگتر شدن و با زیاد شدن دغدغه ها و مشغولیت های زندگی آنقدر بی رحم نشویم که مهر مادری را خاطر ببریم.

انشانویسی درباره روز مادر


انشای روز مادر ابتدایی

انشانویسی درباره روز مادر

انشا روز مادر شماره دو

موضوع انشا : در مورد روز مادر انشا بنویسید.

مناسب پایه تحصیلی : ابتدایی ( سوم تا ششم )

قالب : ( زبان ساده و کودکانه )

مقدمه :

به نام خداوندی که مهربان تر از مادر است انشای خود را آغاز میکنم.

متن انشا:

من همیشه دوست دارم در روز مادر کاری بکنم که مادرم را خوشحال کنم.

مثلا دوست دارم برای او گل بخرم یا کاردستی درست کنم ،

یا پول هایم را چند هفته جمع کنم و وقتی زیاد شد با آن برای مادرم یک هدیه زیبا بخرم.

اما مادرم همیشه به من میگوید که نیازی نیست برای من کادو بخری.

و همین که بچه خوبی باشی و درس هایت را خوب بخوانی من از تو راضی هستم.

مادر ها خیلی زحمت میکشند . کارهای ما را انجام میدهند.

مثلا برای ما غذا درست میکنند . لباس های ما را میشویند و اتو میکنند.

در خواندن درس ها به ما کمک میکنند.

وقتی مریض میشویم برای ما سوپ میپزند و به ما دارو میدهند تا ما زود خوب بشویم .

اما من به خاطر این که مادرم کارهای من را انجام میدهد او را دوست ندارم .

بلکه به خاطر مهربانی هایش او را دوست دارم .

و مطمئنم هیچ کس در دنیا من را به اندازه مادرم دوست ندارد و نگران من نیست.

وقتی روز مادر میرسد من همیشه خیلی فکر میکنم که چطور میتوانم مادرم را بیشتر خوشحال کنم.

اما خیلی از کارها هست که من پول و توان انجام دادن آن را ندارم.

به خاطر همین است که دوست دارم زودتر بزرگ شوم و هر کاری میتوانم برای خوشحالی مادرم انجام دهم .

امیدوارم در آینده پدر و مادر عزیزم به من افتخار کنند.

نتیجه گیری:

ما هر کاری هم در روز مادر برای مادران خود انجام دهیم نمیتوانیم زحمات او را جبران کنیم . پس بهتر است تلاش کنیم ، خوب درست بخوانیم و فرزند خوبی در آینده برای والدین خود باشیم.

 

انشانویسی درباره روز مادر
انشا در مورد مادر عزیزم

انشا روز مادر شماره سوم

مناسب پایه تحصیلی : ششم به بالا 

قالب : ( توصیفی ادبی )

مقدمه :

این انشا را از صمیم قلب تقدیم به دستان خسته و زحمت کش مادرانی میکنم که مهرشان با هیچ عشقی در جهان قابل قیاس نیست.

متن انشا:

مادر کسی ست که بی منت و بی دریغ نهایت مهرش را تقدیم فرزند می کند حتی اگر آن ها بی محبت باشند، و هر دفعه که فرزندان اشتباهی مرتکب می شوند آن ها را می بخشد و دوباره در آغوش می گیرد.

لحظه هایش را با دعا برای فرزندانش می گذراند و مدام برایشان نگران است.شادی او زمانی تکمیل می شود که فرزندانش شاد و خوشحال باشند.حضورش در خانه گرما بخش است و نبودنش فضای خانه را به مکان بی روح و سوت و کوری تبدیل می کند که نمی توان آن را تحمل کرد، و آغوش پر مهرش تمام دلهره ها و نگرانی های روز را از بین می برد.

زمان هایی است که از او دور می شویم و معنی دلتنگی را می فهمیم و با تمام وجود آرزو می کنیم کاش کنارمان بود.شاید بعضی از ما تا زمانی که مادرمان کنار ما است قدرش را ندانیم اما همین که او را از دست دادیم تازه متوجه می شویم که بخش بزرگی از زندگی مان از دست رفته و دیگر قابل برگشت نیست، و تمام اتفاقات ساده ی زندگی که هنگام بودنش اتفاق می افتد برایمان شکل رویا و آرزو را پیدا می کند.

مادر و عشق او با هیچ چیز و هیچ کس دیگر قابل مقایسه نیست، آرامشی که یک لبخند ساده ی او به ما می دهد را در هیچ جای دیگری نمی توان پیدا کرد.زمانی که در زندگی دچار مشکلات می شویم و یا در کارهایمان شکست می خوریم اوست که ما را حمایت می کند و به ما انگیزه ی دوباره می دهد تا تلاش کنیم و موفقیت هایی در زندگی به دست بیاوریم.

همیشه این جمله را شنیده ایم که بهشت زیر پای مادران است. این جمله نشان دهنده ی بزرگی و عظمت، و همچنین جایگاه ویژه ی او نزد خداوند می باشد.مادر مسئول پرورش و تعلیم و تربیت فرزندان می باشد، اگر ما انسان های خوبی باشیم در واقع نتیجه ی تربیت صحیح مادر است.

نتیجه گیری:

خداوند متعال و ائمه ی اطهار در احادیث بارها، ما را به نیکی به پدر و مادر سفارش کرده اند و این موضوع مسئولیت سنگینی بر عهده ی ما می گذارد تا همیشه تلاش کنیم با کارهای خوب، ذره ای از محبت آن ها را جبران کنیم.اما متاسفانه اگر ما تمام عمرمان را صرف خدمت و محبت به مادرمان کنیم باز هم نمی تواند تنها گوشه ی کوچکی از زحمات مادر را جبران کند.و در آخر، واژه ها بسیار کوچک تر از آن هستند که او را آن طور که شایسته است، توصیف کنند. امید است همه ی ما فرزندان خوبی برای مادرانمان باشیم.

 

انشا در مورد مادر پایه هفتم

انشا در مورد مادر با مقدمه بدنه نتیجه
انشا در مورد مادر با رعایت مراحل نوشتن

انشا روز مادر شماره چهار 

مناسب پایه تحصیلی : پایه های تحصیلی بالاتر از ششم

قالب : ( تحقیق – مقاله )

مقدمه :

روز مادر روزی است که در تمام فرهنگ ها ، ادیان و ملیت ها گرامی داشته میشود . در ایران این روز همزمان با سالروز میلاد دخت پیامبر اکرم حضرت فاطمه زهرا سلام الله و در جهان در روز ۸ مارس است . در این مقاله قصد داریم علت و فلسفه نامگذاری روز زن و روز مادر در ایران و جهان را مقایسه کنیم.

متن انشا:

همانطور که میدانید در ایران  روز میلاد حضرت علی«علیه‌‌السلام» نماد روز پدر و روز مرد، یعنی یک الگو برای تمام مردان جهان، که مرد باید اینگونه باشد، پدر باید اینقدر از خودگذشتگی و فداکاری و مروت داشته باشد.

روز دختر به یاد حضرت معصومه«سلام‌الله‌علیها» یعنی دختر باید تا این حد پاک و عفیف بماند، تا این‌حد کسب معارف کند که مقامی بسیار بالا از عرفان و اخلاق و اسلام کسب کند.

و اما در مورد روز زن ، این روز در ایران با سایر کشورهای جهان متفاوت است!

روزی که ما آن را به رسمیت می‌شناسیم، روز میلاد حضرت زهرا«سلام‌الله‌علیها» است، روز بیست جمادی الثانی، اما این روز در جهان از سال ۱۹۷۵ در سازمان ملل، هشتم مارس به‌عنوان «روز جهانی زن» برسمیت شناخته شده است و یونسکو نیز در سال ۱۹۷۷ آن را به عنوان «روز جهانی زن»، به رسمیت شناخت.

بسیار مشتاق بودم که علت این نامگذاری را بدانم، چون علت نامگذاری در جهان قدری متفاوت از ایران است،

پس باید علتی وجود می‌داشت که هشت مارس در جهان، روز زن شود!

علت نامگذاری ۸ مارس به عنوان روز زن

وقتی تاریخچه‌ی روز زن در جهان را خواندم، به این نتیجه رسیدم که این‌روز اولین روزی است که زنان کارگر کارگاه‌های پارچه‌بافی و لباس دوزی در نیویورک آمریکا که خواهان افزایش دستمزد، کاهش ساعات کار و بهبود شرایط بسیار نامناسب کار شدند، تظاهرات کردند، هرچند که ناموفق بود اما اولین اعتراض بود!

اما این سوال برایم ایجاد شد که گرامی‌داشت چنین روزی به چه مناسبت است؟

اولین باری که زنان به صورت گروهی دست به اعتراض زدند و خواهان برابری شدند؟

فقط همین!

اما وقتی در آن دوران به تحقیق و بررسی می‌پردازیم و شرایط اجتماعی و سیاسی آن‌ها را در مقابل این تظاهرات می‌سنجیم، جایی که هویت زن بودن هیچ ارزشی نداشته و از طرف دیگر برای کارخانه‌ها به عنوان یک نیروی ارزان محسوب می‌شده، که حق هیچگونه اعتراضی را نداشته است کار چندان ساده‌ای نبود و باید این روز سمبل و نماد مقاومت بر علیه هرگونه ظلم و بی‌عدالتی بر علیه زنان باشد اما این ‌همه تحول و تغییر در جهان، در مقایسه با روز زن در ایران (میلاد حضرت زهرا«سلام‌الله‌علیها») رنگ می‌بازد.

علت نامگذاری روز میلاد حضرت زهرا به عنوان روز زن

شکوه و عظمت الگوی زنان مسلمان، حضرت زهرا«سلام‌الله» آنقدر بالا و زیباست که هر مقایسه‌ای در مقابل شان ایشان ناقص و ابتر می‌شود، از همان دوران کودکی، دوران ازدواج و حتی لحظات شهادت ایشان برای تمام زنان و حتی مردان جهان نکته و درس دارد و قابل تحقیق و بررسی است، معدنی است که به پایان نمی‌رسد.

هنگامی که به لحظه به لحظه زندگانی فاطمه زهرا«سلام‌الله‌علیها» می‌نگریم، درمی‌یابیم که فاطمه«سلام‌الله‌علیها» دارای شخصیت والای الهی و انسانی و شبیه رسول خدا«صلی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلم» در تمام جهات است و مانند بودن او در اصل وجود، حقیقتی است که با توجه به بیانات پدر بزرگوارش جایی برای ابهام و تردید نیست.

اضافه بر مانند بودن او به رسول خدا«صلی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلم» که خود قرینه‌ای کامل و تام بر اسوه بودن اوست، قرائن دیگری وجود دارد که تأئید بر الگو بودن او می‌نماید به عنوان نمونه:

عایشه و دیگران از پیامبر«صلی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلم» روایت کرده‌اند که آن حضرت فرمود:

“ای فاطمه !  بر تو بشارت باد؛  که خدای متعال تو را بر زنان جهانیان و بر زنان اسلام که بهترین دین است، برگزید.”

رسول اسلام «صلی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلم»  دخترش فاطمه «سلام‌الله‌علیها»  را گرامی داشته و به نیکویی ستوده است. تمجید از آن بانوی بزرگ، نه به جهت آنست که او فرزند آن حضرت بوده و عاطفه پدری موجب شده که دخت گرامیش را به خوبی و نیکی بستاید و صفات نیکی را به او نسبت بدهد، بلکه ستودن فاطمه بر اساس حقیقت او و ظهور صفات و کمالات معبود در روح او بوده است. او عظیمه و مطهره است. مدح رسول خدا «صلی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلم»  از او، آشکار کردن حقیقت موجود در اوست . خداوند پیامبر اسلام «صلی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلم» و ائمه را بر رجال عالم اختیار نمود و آنها را انسانهای کامل و الگو و حجت بر همه قرار داد، به همین نحو، فاطمه «سلام‌الله‌علیها» را الگو و حجت بر تمام مردم جهان – اعم از زن و مرد – قرار داد؛ اقتدای به او، اقتدا به رسول خدا «صلی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلم» و ائمه معصومین می‌باشد.

نتیجه گیری:

با مقایسه دلیل و فلسفه نامگذاری روز زن در ایران و جهان ،حال قضاوت با شما، کدام روز زن، بیست جمادی‌الثانی یا هشت مارس!

انشانویسی درباره روز مادر

انشانویسی درباره روز مادر
انشانویسی درباره روز مادر


انشا درباره مهربانی مادر

 

انشانویسی درباره روز مادرشماره پنج

موضوع انشا : در مورد میلاد حضرت فاطمه (س)

مناسب پایه تحصیلی : ششم ، هفتم ، هشتم و نهم

قالب : ( متن ادبی )

مقدمه :

به نام خالق زیبایی ها ، با تبریک میلاد کوثر پیامبر (ص) این انشا را آغاز میکنم

متن انشا:

آسمان آینه ای شده است تا تصویر فرشته فرود آمده در خانه محمد صلی الله علیه و آله را در آغوش گیرد؛

تصویر دختری که فرشتگان، گرداگردش حلقه زدند تا مبارک ترین روز از روزهای آفرینش را به جشن بنشینند.

کوثر، بانوی همیشه لحظه‌ها، آمده تا مشرکان، بولهب وار انگشت حیرت بر دهان برند و از وهم خویش باخبر شوند.

کوثر آمد و جاری شد در جری زمان و با زلالی خویش، درخت عشق را آبیاری کرد.

جاری شد تا منفورترین انسانهای روزگار را زیر آسیاب کلام خود، از پای درآورد.

جاری شد و آمیخت با اشکها و ناله‌های علی و آن گاه، کوثر، همه تن گریه شد در بیمناک ترین لحظه هایی که خواهد آمد.

بگذار پدر ببوسد گونه هایی را که روزی روزگاری سایه ارغوانی کینه‌ای بر آن می افتد!

بگذار نوازش کند پدر، چشمانی را که روزهای نه چندان دور، در غم پروازهای مکرّر، در غم مظلومیت همسر بارانی می شوند!

آرام باش کودکم؛ فاطمه، آرام باش که زمانه، ناآرام ترین لحظه‌ها را برای تو تدارک دیده است.

آرام باش در آغوش مادر!

حالا کوثر، همچنان جاری است. جریان دارد در رگهای هزار و چهار صد ساله من، تو، و ما.

کوثر همچنان جاری است، در بلندترین قله‌های اندیشه تا آبیاری کند همچنان درخت عشق را.

نتیجه گیری:

فاطمه، زیباترین نام جاری در ذهنم، با آمدنش، چشمی را لبخند می آفریند و چشمی را به اشک می نشاند.

فاطمه علیهاالسلام ، خوش آمدی!

انشا درباره مادر به زبان ساده

انشا درباره مادر کلاس هشتم

انشا روز مادر شماره شش

موضوع انشا : انشا در مورد مادر 

مناسب پایه تحصیلی : سوم تا هفتم

قالب انشا : ( زبان ساده وادبی)

مقدمه :

به نام خداوند بخشنده مهربان انشای خود را ور مورد مادر مهربانم آغاز میکنم .

متن انشا:

مادرم ، جانم ، مهربانم . میخواهم با تو سخن بگویم :

مادرم، مادر خوبم، من مهربانی و گذشت را از تو یاد گرفتم.

تو بهترین مادر دنیا هستی و من احساس خوشبختی می کنم که تو را دارم.

دوست دارم همیشه کنار تو باشم، وقتی از مدرسه به خانه می آیم و تو را می بینم خیلی خوشحال می شوم و زمانی که مرا بغل می کنی به من آرامش می دهی.

مادر خوبم تو هر روز زحمت می کشی و برای من غذاهای خوشمزه آماده می کنی، غذاهایی که تو درست می کنی خوشمزه ترین غذای دنیاست.

همه ی بچه های از خوبی مادرهایشان می گویند، من هم از خوبی تو می گویم و دوست دارم همه بدانند من چه مادر خوب و مهربانی دارم. تو همیشه به من کمک می کنی تا درس هایم را بیش تر و بهتر یاد بگیرم، از تو ممنونم.

بعضی وقت ها مرا دعوا می کنی اما اشکالی ندارد، چون همه ی مادرهایی که بچه هایشان را دوست دارند همین کار را انجام می دهند تا آن ها کم تر اشتباه کنند و همیشه کار درست را انجام دهند.

مادر مهربان من، وقتی مریض می شوی من خیلی غصه می خورم و ناراحت می شوم و دوست دارم تو همیشه خوب باشی و هیچ وقت مریض و ناراحت نباشی.

دوست دارم بچه ی خوبی باشم تا تو را خوشحال کنم، ببخشید اگر بعضی وقت ها تو را اذیت می کنم و تو ناراحت می شوی، اما تو مهربان و بخشنده هستی و همیشه مرا می بخشی و دوست داری.

نتیجه گیری:

مادر عزیزم میدانم نمیتوانم حتی گوشه از زحمات تو را جبران کنم. اما بدان که تو را خیلی دوست دارم و می خواهم همیشه کنار من باشی مادرم.

مقاله تولد حضرت زهرا
انشا درباره تولد حضرت زهرا

انشانویسی درباره روز مادر
انشانویسی درباره روز مادر

انشا درباره ولادت حضرت زهرا

انشانویسی درباره روز مادر شماره هفت 

موضوع انشا : انشای ادبی در مورد تولد حضرت فاطمه سلام الله علیها 

مناسب پایه تحصیلی :هفتم – هشتم – نهم – دهم 

قالب : ( ادبی )

تولد، لحظه‌ى آغاز زندگى آدمى نیست، آغاز فصلى نو در تاریخ اوست.

پیش از تولد، پیشگویی‌ها و ریشه‌ها هستند، پیشگوییهایى بسانِ آبستنى ابرها قبل از آن که ببارند.

در زندگى زهرا علیهاالسلام، رازهایى است گشوده و رازهایى سر به مهر، همچون مرواریدى در صدف، خفته در بستر دریاچه‌اى زلال.

جستجوگر آغاز زهرا، درمى ماند، نمى تواند آغاز و ریشه ها را بیابد.

پیشگوییها و سرآغازهاى این حضور بانوانه براى تمام بانوان تاریخ.

تنها محمد صلى اللَّه علیه و آله و سلم است که راز فاطمه را مى داند، راز آغاز، ظهور و ریشه ها را.

همه چیز از یک میوه در بهشت آغاز شد.

از سیب و گلابى و از هر آنچه که در آن سرزمینِ جاودانه در دوردست روییده است؛

جهانى که جز پیامبران کسى آن را کشف نکرد.

فاطمه از آنجا آمد، دوشیزه اى از بهشت، «پَرى زمینى»، آن گونه که محمد صلى اللَّه علیه و آله و سلم وى را نامید.

هنگام معراج، زهرا زاده شد در لحظه هایى دور از زمینِ پُر جاذبه، دور از ثقل مادّه.

آنجا، نطفه کودکى بسته شد که به زودى در زمین متولّد مى شد.

عناصر سازنده‌ى او زمینى و ملکوتى بودند، گِلى آغشته با عطر مینو، عناصرى از نور آسمانى.

آیا همین راز آن نیست که هرگاه محمد صلى اللَّه علیه و آله و سلم دلش هواى بهشت مى کند زهرا را مى بوسد؟

عطرِ زهرا، عطر بهشت است، عطر سیب، عطر گلابى، بوى خوش نخل و همه ى میوه هاى جاودانه.

 

 

 

بیشتر بخوانید :

اس ام اس میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) | متن و پیامک تبریک ولادت حضرت فاطمه

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا