انواع عمل لیپوساکشن برای لاغری

با وجود اینکه ورزش و رژیم غذایی یکی از رایج‌ترین و بهترین روش‌ها برای رهایی از شر چربی‌ها و اضافه وزن هستند، اما همیشه هم این روش‌ها کارساز نیستند. برخی نواحی بدن در برابر ورزش و رژیم غذایی و دیگر روش‌ها مقاوم هستند و به هیچ وجه تغییر سایز نمی‌دهند. این نواحی دقیقا همان نواحی هستند که باید به شکلی تهاجمی‌تر با انباشت چربی آنها مواجهه کرد.

لیپوساکشن انواع مختلفی دارد. عملکرد و روش هر کدام متفاوت است و مزایا و معایب متفاوتی نیز به همراه دارند. به منظور انتخاب بهترین روش درمانی، باید در مورد تفاوت بین انواع  لیپوساکشن آگاهی داشته باشید.

لیپوساکشن چیست؟

لیپوساکشن یک روش جراحی است که از مکش برای از بین بردن چربی نواحی خاص بدن مانند شکم، باسن، ران، بازوها و یا گردن استفاده می‌کند. در واقع لیپوساکشن به این نواحی فرم می‌دهد. زمانی که فرد وزن اضافه می‌کند، حجم و اندازه سلول‌های چربی افزایش می‌یابد. در واقع لیپوساکشن تعداد سلول‌های چربی را در یک ناحیه خاص کاهش می‌دهد. گفتنی است که مقدار چربی برداشته شده به ظاهر ناحیه و حجم چربی بستگی دارد. خوشبختانه تغییرات کانتور به طور کلی دائمی هستند، البته تا زمانی که وزن فرد ثابت بماند.

انواع لیپوساکشن

لیپوساکشن به کمک ساکشن

این روش قدیمی‌ترین و معمول‌ترین روش انجام لیپوساکشن است که در آن با کمک دستگاه مکنده یا ساکشن، چربی از ناحیه خالی می‌شود. در این نوع لیپوساکشن، برش‌های کوچکی بر روی ناحیه‌ای که قرار است ساکشن شود ایجاد می‌شود. یک سوزن توخالی به نام کانولا از طریق این برش‌ها وارد می‌شود تا سلول‌های چربی را خارج کند.

زمان بهبودی این روش بسته به وسعت جراحی و سرعت بهبودی شما می‌تواند بین ۱ تا ۳ ماه باشد. علاوه بر این، ممکن است سه تا شش ماه طول بکشد تا نتیجه نهایی به دست آید. با این حال، اکثر افرادی که لیپوساکشن انجام داده‌اند، پس از چند روز می‌توانند فعالیت‌های عادی خود را از سر بگیرند.

«این نوع لیپوساکشن را می‌توان در نواحی مختلف بدن از جمله صورت و گردن استفاده کرد». اکثرا از این روش برای درمان نواحی کوچک مانند زیر چانه استفاده نمی‌شود، چرا که این روش خیلی دقیق نیست. مزیت اصلی این نوع لیپوساکشن کم هزینه بودن آن است. علاوه بر این، روشی قدیمی و آزمایش شده است.

این روش معایبی هم دارد. اولین عیب این روش داشتن خونریزی و کبودی است. دوم، کنترل برداشتن چربی دشوارتر است، بنابراین میزان خطر توده، گودی و سایر نواقص بیشتر است. افرادی که این نوع لیپوساکشن را انتخاب می‌کنند اغلب باید چندین جلسه درمان داشته باشند.

یکی از بزرگترین معایب این روش این است که نیاز به بیهوشی عمومی دارد؛ در صورتی که انواع جدیدتر لیپوساکشن معمولاً تنها با بی‌حسی موضعی انجام می‌شوند. که خب نیاز به بیهوشی، خود به تنهایی ممکن است عوارض جانبی خاصی را به همراه داشته باشد.

لیپوساکشن با کمک محلول (تامی‌سنت)

تامی‌سنت به معنای “متورم” است. لیپوساکشن تامی‌سنت شبیه لیپوساکشن سنتی است با این تفاوت که در این روش لیدوکائین و اپی‌نفرین برای متورم کردن چربی و در نتیجه شناسایی و حذف آسان‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این روش محلول حاوی داروی بی‌حسی موضعی مانند لیدوکائین و داروهای دیگر در سرم نمکی استفاده می‌شود که قبل از جراحی در نواحی مورد نظر تزریق می‌شود و موجب انقباض رگ‌ها در ناحیه می‌شود تا از خونریزی ناشی از ساکشن کاسته شود. یک ماده بی‌حس کننده به پاکت‌های چربی تزریق می‌شود که باعث تورم آنها می‌شود. سپس از یک سوزن کوچک به نام کانولا که به یک دستگاه مکنده متصل است برای حذف سلول‌های چربی استفاده می‌شود.

لیپوساکشن تامی‌سنت را می‌توان تقریباً در هر قسمتی از بدن استفاده کرد. البته «این روش غالبا برای لیپوساکشن شکم و پهلو مورد استفاده قرار می گیرد». اکثر تورم و درد ناشی از این روش در حدود یک ماه از بین خواهد رفت. با این حال، همانند لیپوساکشن معمولی، ۳ تا ۶ ماه زمان لازم است تا نتایج نهایی ظاهر شوند.

یکی از اصلی‌ترین مزایای لیپوساکشن تامی‌سنت این است که باعث خونریزی و کبودی زیادی نمی‌شود. علاوه بر این، یکی از ارزان‌ترین گزینه‌های موجود برای حذف چربی است. اما در عین حال از برخی پیشرفت‌های تکنولوژی و مزایایی که روش‌های دیگر ارائه می‌دهند، محروم است.

لیپوساکشن با کمک اولتراسوند

حدود ۴۰ سال است که در زمینه پزشکی از سونوگرافی استفاده می‌شود. اگرچه اغلب به عنوان وسیله‌ای برای تصویربرداری استفاده می‌شود، اما می‌تواند به عنوان یک روش درمانی نیز مورد استفاده قرار گیرد. در این روش انرژی ماورای صوت از طریق یک دسته مخصوص به بافت مورد نظر منتقل می‌شود که به جدا شدن و ذوب شدن چربی‌ها کمک می‌کند و برداشت مقادیر بالای چربی را از یک ناحیه تسهیل می‌نماید.

لیپوساکشن به کمک اولتراسوند اغلب در نواحی دارای چربی سرسخت، مانند سینه مردان، پشت، پهلوها و در برخی نواحی دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. بهبودی در این روش شبیه لیپوساکشن تامی‌سنت است، اگرچه ممکن است افراد گاهی تاول یا سوختگی را تجربه کنند.

یکی از مزایای اصلی لیپوساکشن به کمک اولتراسوند این است که می‌تواند سریعتر چربی‌های سرسخت را از بین ببرد. علاوه بر این، با استفاده از این نوع لیپوساکشن می‌توان حجم بیشتری از چربی را با خیال راحت از بین برد، زیرا چربی به صورت مایع درآمده و احتمال کبودی یا خونریزی کمتری دارد.

این روش معایبی هم به همراه دارد. از آنجایی که اولتراسوند پرتوهایی با انرژی بالا تولید می‌کند، احتمال ایجاد تاول و سوختگی بیشتر است. همچنین در این روش احتمال بی‌حسی و ایجاد لخته‌های خونی کوچک نیز بیشتر است. با این وجود، برخی افراد انجام این روش را ترجیح می‌دهند، به خصوص اگر چربی سرسخت داشته باشند.

لیپوساکشن با کمک لیزر

این نوع لیپوساکشن مشابه لیپوساکشن با کمک اولتراسوند است، با این تفاوت که در این روش از لیزر برای تجزیه چربی استفاده می‌شود. در این روش، یک پروب لیزری داخل یک کانول ساکشن قرار می‌گیرد سپس برای کنترل درد و خونریزی، داروی بی‌حس کننده و اپی نفرین به ناحیه مورد نظر تزریق می‌شود. پس از آن جراح پلاستیک چندین برش کوچک ایجاد می‌کند و کانولا و پروب لیزری را وارد می‌کند.

لیزر، چربی را تجزیه می‌کند، سپس چربی مایع از طریق کانولا خارج می‌شود. چربی‌هایی که از طریق کانولا خارج نمی‌شوند، دوباره جذب بدن می‌شوند. زمان بهبودی در این روش حدود ۱ ماه است. این روش چندین مزیت به همراه دارد. اول اینکه فیبر لیزری بسیار کوچک است و تنها یک کانولای کوچک برای مکش چربی مایع مورد نیاز است. در نتیجه، این نوع لیپوساکشن شامل برش‌های بسیار کوچکی است که به سرعت و بدون بر جای گذاشتن جای زخم بهبود می‌یابند.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا