اوراق مشارکت بورسی چیست؟ + میزان سود اوراق مشارکت

در این مطلب از جدولیاب، توضیحاتی درباره اوراق مشارکت بورسی و همچنین میزان سود اوراق مشارکت خواهیم داشت! با ما همراه باشید. اوراق مشارکت ، اوراق بهادار با نام یا بی ‌نامی است که به موجب قانون یا مجوز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به قیمت اسمی مشخص برای مدت معین و برای تأمین بخشی از منابع مالی مورد نیاز طرح ‌های عمرانی و انتفاعی دولت مندرج در قانون بودجه سالانه کشور منتشر می ‌شود.

همچنین از این اوراق می ‌توان برای تامین منابع مالی لازم برای تهیه ی مواد اولیه مورد نیاز واحد‌های تولیدی توسط دولت، شرکت ‌های دولتی، شهرداری ‌ها و موسسات و نهاد‌های عمومی غیر دولتی و موسسات عام المنفعه و شرکت‌ های وابسته به دستگاه‌ های مذکور استفاده کرد. در واقع اوراق مشارکت مانند یک بدهی برای ناشر می ‌باشد که با انتشار آن تعهد می ‌نماید طی بازه‌ های زمانی معین، مبلغ ثابتی را که در برگه اوراق ذکر می ‌گردد، در قالب سود اوراق به سرمایه‌ گذار بپردازد.

به بیان ساده می توان گفت اوراق مشارکت ، اوراق بهاداری است که بیانگر مشارکت مالک آن اوراق در یک طرح است.

اوراق مشارکت از طریق عرضه عمومی واگذار می شود.

اوراق مشارکت به دو صورت بورسی و غیربورسی منتشر می شوند! اوراق مشارکت بورسی اوراقی هستند که در بازار بورس و فرابورس قابل خرید و فروش هستند، اما اوراق غیر بورسی فقط با تایید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران منتشر می شوند و قابل معامله در شعب بانک‌ های عامل هستند.

اوراق مشارکت دارای سود ثابت علی الحساب هستند؛ و معمولا به عنوان ابزاری برای کاهش ریسک سبد سهام در بازا‌رهای ریسکی در نظر گرفته می ‌شود. برای خرید و فروش اوراق مشارکت خارج از بورس ، لازم است سرمایه‌ گذار با مدارک شناسایی (شناسنامه و کارت ملی) به یکی از شعب بانک ‌های عامل مراجعه نماید و نسبت به خرید یا فروش اوراق مورد نظر اقدام نماید.

اما، در مورد معامله اوراق مشارکت بورسی ، هر فردی که دارای کد معاملاتی آنلاین باشد، می ‌تواند از طریق سامانه معاملاتی آنلاین یا ثبت سفارش اینترنتی اقدام به خرید نماد اوراق مشارکت کند.

مهم ‌ترین جذابیت اوراق مشارکت در مقایسه با سایر انواع اوراق بهادار، تضمین پرداخت سود است! به‌ این معنا که دارنده اوراق مشارکت، اطمینان دارد که سود مشخص و تضمین ‌شده‌ ای را به‌ عنوان سود علی ‌الحساب، در فواصل زمانی معین، دریافت می ‌کند. دقت داشته باشید پرداخت حداقل سود اغلب اوراق‌ مشارکت ‌‌ها توسط بانک ‌ها و موسسات مالی معتبر یا حتی خود دولت تضمین می ‌شود؛ بنابراین خریدار این اوراق اطمینان دارد که در سررسیدهای مشخص، سود تعهد شده را دریافت می کند.

درباره سود اوراق مشارکت لازم به بیان است نمی‌ توان به ‌طور دقیق و مشخص سود انواع اوراق مشارکت را تعیین کرد! چرا که این سود بنابر تشخیص نهادهای مالی موثر و با تایید و نظارت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در بازه ‌های زمانی مشخص تعیین می ‌شود. آنچه درباره اوراق‌ مشارکت می ‌توان گفت این است که معمولا سود اوراق مشارکت‌ بیشتر از میانگین سود سپرده‌های بانکی تعیین می ‌شود تا جذابیت لازم را برای سرمایه ‌گذاری افراد داشته باشد!

به‌ عنوان ‌مثال زمانی که سود تعیین‌ شده سپرده‌ های یک ساله بانک ‌ها، ۱۵ درصد از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین ‌شده بود، در برخی دوره‌ های زمانی اوراق مشارکت با سودهای ۱۸ و ۲۰ درصد به سرمایه ‌گذاران واگذار شد!

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا