بازار مالی

با یکی دیگر از مقالات با عنوان«بازارمالی» در خدمت شما همراهان همیشگی هستیم. همانطور که می‌دانید بازار«کریپتو» یا همان بازار ارزهای دیجیتال، خود یک بازار مالی محسوب می‌شود و پیش از ورود به هر بازار مالی، توصیه می‌شود با کلیّه مفاهیم موجود اقتصادی آن بازار آشنا شوید.

همانطور که می‌دانید، دنیای امروز، برپایۀ تجارت در جریان است؛ که ریشه در اجداد اولیه انسان دارد. بازارهای مالی روز به روز در حال افزایش و پیشرفت هستند.

بازار مالی چیست؟

«بازار مالی» (Financial markets)به بازاری گفته می‌شود که در آن افراد حقیقی و یا حقوقی می‌توانند به معامله بپردازند. در بازارهای مالی دارایی‌های معامله می‌شود که عوض‌دار باشند (دارای ارزش و قیمتی هستند). شایان به ذکر است که بازارهای مالی بر مدار عرضه و تقاضا در چرخش است. این بدین معناست که اگر در بازار مالی تقاضایی نباشد و افرادی نباشند که به عنوان مثال خریدار سهام شرکتی باشند، عرضه آن سهام بی‌حاصل است و هیچ نتیجه‌ای ندارد.

یکی از دلایل پیشرفت بازار کریپتو نیز، افزایش تقاضا برای دریافت آن بوده است.

بازارهای مالی به دو نوع کلی تقسیم شده‌اند:

  • بازارهای عمومی: جایی که انوع زیادی از کالاها در آن معامله می‌شود.
  • بازارهای خصوصی: جایی که تنها یک نوع کالا معامله می‌شود.

ساختار بازارهای مالی به چه صورت است؟

بازارهای مالی، این امکان را برای خریداران فراهم می‌سازند، تا بتوانند دارایی‌های مالی‌شان را بایکدیگر مبادله کنند. به عنوان مثال، بازار بورس، یکی از بازارهای مالی است. بازارهای مالی از طریق خرید و فروش تعداد زیادی از ابزارهای مالی شامل سهام، اوراق قرضه، ارزها و همچنین مشتقات تشکیل می‌شوند.

نکته بسیار مهم در بازارهای مالی، شفافیت اطلاعات است؛ این ساختار باعث می‌شود تا سرمایه گذاران، اطلاعات لازم و قیمت‌ها را بدون دست‌کاری و دقیق در اختیارداشته باشند.

کارکرد های بازار مالی چیست؟

  • تسهیل فرایند داد وستد

همانطور که در بالا نیز اشاره شد، این بازار، بستری را فراهم می‌سازد تا خریداران و فروشندگان به سادگی یکدیگر را پیدا کنند.

  • کاهش هزینه دستیابی به اطلاعات

بازارهای مالی با جمع آوری اطلاعات مالی شرکت‌ها و انعکاس اطلاعات، قیمت سهام را به انتشار می‌گذارند. سرمایه‌گذاران با در اختیار داشتن این اطلاعات می‌توانند با گام‌های مطمئن‌تری اقدام به خریدو فروش سهام نمایند.

  • مدیریت ریسک و سرمایه

همانطور که می‌دانید سرمایه‌گذاری در هر زمینه‌ای ریسک و خطرهای خاص خود را دارد. بازارهای مالی نیز از این قاعده مستثنا نیستند. اما تفاوتی که دربازارهای مالی و سایر زمینه های اقتصادی می‌باشد، انتقال ریسک از افراد شرکت کننده در معاملات پر خطر به پس‌اندازکنندگان است که این امر باعث توزیع خطر و مدیریت ریسک می‌شود.

  • کشف قیمت

قیمت‌ها در بازارهای مالی با توجه به تقاضای مردم نوسان دارد. برای مثال وقتی قیمت کالایی بسیارزیاد می‌شود که عرضه آن کالا کم و تقاضا برای آن زیاد باشد.آنچه طبیعی است این است که فروشنده دوست دارد به بالاترین قیمت بفروشد و خریدار علاقه دارد با پایین‌ترین قیمت خرید کند. زمان که خریدار و فروشنده در قیمت اتفاق نظر پیدا کنند معامله صورت می‌پذرید.

کریپتوکارنسی یا ارز رمزنگاری‌شده به چه معناست؟

اصطلاحی که برای تعریف پول دیجیتال به‌کار می‌بریم، «ارز رمزنگاری‌شده» است. این واژه، تعریف کاملی از رفع یک نیاز شکل‌گرفته در جامعهٔ بشری است. هر نیازی بعد از شکل‌گیری، انسان را به فکر رفع آن وا‌می‌دارد و انسان با رفع آن، یک مرحله پیشرفت می‌کند. این مکانیزم سادهٔ تکامل بشر است.

این مسیر تکاملی، رنگ تکامل به هر پدیده پوشانده است؛ ازجمله پول و دادوستد. در ادامهٔ مسیر تکامل پول، انسان نیاز شدیدی به امنیت، حفظ حریم شخصی، سرعت نقل و انتقال، انعطاف‌پذیری بالا و پول مستقل برای انجام دادوستدهای پیشرفتهٔ نسل IT احساس می‌کرد. پاسخ به تمام این نیازها، توسط فرد یا گروهی به اسم «ساتوشی ناکاموتو» مورد توجه قرار گرفت. از دلِ این توجه و تحقیق روی نحوهٔ رفع این نیازها، پول دیجیتالی‌ای به نام «بیت‌کوین متولد شد که اولین ارز دیجیتال جهان است.

در حقیقت، ارزهای دیجیتالی ارزهایی هستند که با پروتکل‌های رمزگذاری‌شده طراحی می‌شوند و هدفشان کاهش تقلب و ممانعت از جعل و کلاهبرداری ارزی است. ارزهای دیجیتال را با بیت‌کوین می‌شناسیم. نکتهٔ مهم اینجاست که ارزهای دیجیتال با بهره‌گیری از یک فناوری که برای نخستین‌بار در جنگ‌های جهانی برای رمزگذاری پیام‌های ارسالی استفاده می‌شد، تحت عنوان «توابع هش» متولد شدند و نام این فناوری نوین را «بلاک‌چین» می‌نامند.

مزایای ارزهای دیجیتال چیست؟

راحتی و سرعت بسیار بالا در نقل وانتقالات

شاید افراد ناآشنا به فرآیندهای معاملات و تراکنش های ارزهای دیجیتال تصور کنند این فرآیندها و به عبارت دیگر انجام معاملات رمزارزهایی مثل بیت کوین به دلیل پیچیدگی‌های فنی که توضیح آنها هم چندان ساده نیست، دشوار ، کُند و پردردسر است اما چنین نیست.

واقعیت این است که خرید و فروش ارزهای دیجیتال در عین کنترل‌ناپذیری از سوی دولت‌ها و سازمان‌ها و اشخاص، فرآیندی ساده و بسیار سریع دارند به گونه‌ای که برای مثال می‌توان سرمایه‌ای هنگفت از ارزهای دیجیتال را در زمانی بسیار کوتاه به فروش رساند.

امنیت در برابر دولت‌ها و هکرها

اساسی‌ترین مزیت ارزهای دیجیتال، امنیت این ارزها و کنترل ناپذیری آنها در برابر دخالت دولت‌ها است. این امر خصوصا برای سرمایه گذاران ایرانی بسیار حائز اهمیت است چرا که بسیاری از صاحبان سرمایه در کشور ما از ناامن بودن فضای اقتصادی و هزینه بر بودن حفاظت از دارایی‌های ملموس و همچنین دخل و تصرف دولت در سرمایه خود با وضع قوانین خاص و یا تحمیل عوارض، تعرفه ها و یا انواع مالیات‌های گوناگون بر معاملات دارایی‌ها یا تراکنش های بانکی احساس نارضایتی می کنند.

ارزهای دیجیتال از دستبرد و دستکاری هکرها هم در امان هستند. مالکان رمزارزها تنها کسانی هستند که به تراکنش‌های خود دسترسی دارند و پروتکل‌ها و رمزهای این ارزهای دیجیتال چنان پیچیده است که هیچ شخص یا سازمان دولتی و غیردولتی نمی‌تواند پروتکل ارز دیجیتال را کنترل یا هک کند.

نوسان‌های نامحدود و پرسود برای سرمایه‌گذاران هوشمند

ارزهای دیجیتال امکانی بسیار وسوسه‌انگیز برای سرمایه‌گذاری هستند. سودی که برخی سرمایه‌گذاران از خرید و فروش بیت کوین، دوج کوین، لایت کوین، اتریوم، تتر، و سایر رمزارزها در یک سال گذشته کسب کرده‌اند و رکوردهایی که در یک سال گذشته در بازار رمزارزها ثبت شده چنان حیرت‌انگیز است که سود هیچ بازار دیگری حتی نمی‌تواند به مرزهای آن نزدیک شود.

این ویژگی برای سرمایه‌گذاران هوشمند به شدت ارزشمند و فرصت‌آفرین است و قطعا در آینده نیز سودهای قابل توجهی به حساب آنها منظور خواهد کرد. البته نوسان‌های شدید و نامحدود ارزهای دیجیتال برای سرمایه‌گذارانی که با آمادگی و آگاهی لازم وارد این بازار نشوند، ویژگی مثبتی محسوب نمی‌شود.

منبع وبسایت راهبران فردا

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا