بررسی مشخصات جنگنده سوخو-۳۵ + مقایسه با جنگنده F-35 آمریکایی

در این مطلب از جدولیاب ، توضیحاتی درباره مشخصات جنگنده سوخو-۳۵ و همچنین مقایسه آن با جنگنده F-35 آمریکایی خواهیم داشت! با ما همراه باشید. سوخو سو-۳۵ ، یک جنگنده چندمنظوره ی اَبَرچابک تک ‌خلبان ساخت کشور روسیه با قابلیت مانور بالا و دو موتوره می باشد.

مشخصات سوخو-۳۵

سوخو-۳۵ در سازمان ناتو تحت عنوان فلانکر-ای یا فلانکر-E شناخته می ‌شود. این جنگنده برگرفته و توسعه یافته جنگنده سوخو-۲۷ می باشد و در ابتدا تحت عنوان سوخو-۲۷ام شناخته می ‌شد.

سوخو-۳۵ توانایی انجام گستره ‌ای از دشوارترین مانورها از جمله مانور کبرا ، مانور کولبیت ، مانور زنگوله (بِل) ، مانور تِیل اِسلاید و مانور هوک را در بالاترین کیفیت دارا است. جالب است بدانید سوخو-۳۵ همچنین می ‌تواند در کمتر از پنج ثانیه سرعت خود را به صفر برساند و کاملا تغییر جهت دهد!

مشخصات جنگنده سوخو-۳۵

طول : ۲۱٫۹ متر

ارتفاع : ۵٫۹ متر

طول بال ها : ۱۵٫۳ متر

موتورها : دو دستگاه Saturn AL-41F1A با سیستم تغییر راستای رانش

بیشینه وزن در هنگام Take-off با حداکثر ظرفیت بارگذاری : ۳۴٫۵ تن

بیشترین سوخت قابل ذخیره و حمل : ۲۹ تن

بیشترین وزن تسلیحات قابل حمل : ۸ تن

سقف ارتفاع پروازی جنگنده : ۱۸ کیلومتر

حداکثر برد بدون استفاده از مخازن سوخت خارجی : ۳۶۰۰ کیلومتر

حداکثر برد با مخازن سوخت خارجی : ۵۰۰۰ کیلومتر

ماکزیمم سرعت : ۲٫۵ ماخ

حداکثر نیروی گرانشی قابل تحمل برای جنگنده : ٩g

حداکثر زاویه انحراف قابل تحمل : ۱۸۰ درجه (در منابعی از ۳۶۰ درجه هم یاد شده است!)

میزان مسافت طی شونده برای برخاستن جنگنده از سطح زمین در شرایط نرمال : ۴۰۰ متر

مشخصات سوخو-۳۵

بررسی جنگ ‌افزارهای سوخوی SU-35

در قسمت بیرونی جنگنده سوخو-۳۵ دوازده قسمت برای حمل جنگ افزار تعبیه شده است. هر بال هواپیما می ‌تواند چهار جنگ افزار موشکی در خود جای دهد؛ دو نقطه هم در قسمت زیرین بدنه جنگنده و یک جایگاه هم در زیر هر موتور قرار دارد.

جنگنده سوخوی SU-35 دارای هشت موشک R-27ER1 ، چهار موشک R-27EP1 و دوازده موشک RVV-AE برد متوسط است. موشک ‌های قابل حمل که بر روی جنگنده نصب شده است، می ‌توانند پنج هدف سطح به سطح را هدف‌گیری کند.جنگ افزارهای هوا به سطح نصب شده بر روی این جنگنده شامل شش موشک تاکتیکی Kh-29TE ،پنج موشک پیشرفته دور برد ضد ناو Kh-59MK ، پنج موشک ضد رادار Kh-58USh ،سه موشک دوربرد از نسل ۳M-14AE و یک موشک ضد ناو یاخونت می‌ باشد. برد این موشک‌ ها بین ۱۱۰ تا ۳۲۰ کیلومتر است!

بمب های هدایت شونده ۳۵-SU شامل هشت بمب KAB-500Kr ، هشت بمب هدایت شونده ماهوراه‌ای KAB-500 S-E و هشت بمب هدایت شونده لیزری LGB-250 و همچنین سه بمب لیزری KAB-1500KR است. به طور کلی این هواپیما در حالت عادی هشت تن جنگ ‌افزار بار‌گیری می‌ کند!

برتری سوخوی ۳۵ به F-35 آمریکایی

هواپیمای سوخو ۳۵ تا  ۱۸  کیلومتر از زمین اوج می ‌گیرد و با سرعت ۲۳۹۰  کیلومتر در ساعت پرواز می ‌کند  و برد پروازی آن  ۴۵۰۰ کیلومتر است! در حالی که سرعت F-35 آمریکایی ۱۷۲۸ کیلومتر در ساعت و برد پروازی آن ۲۲۰۰ کیلومتر است. وزن جنگنده SU-35 در حالت عادی  ۱۸ تن است و پس از بارگیری جنگ افزار می تواند با وزن ۳۵ تن پرواز کند.

یکی دیگر از برتری‌ های سوخوی SU-35 به F35 آمریکایی، سوپر کروز بودن آن است! یعنی می ‌تواند مسافت زیادی را با سرعت مافوق صوت بدون روشن کردن سیتم توربو جت حرکت کند و بدین ترتیب در مصرف سوخت هم صرفه‌ جویی کند. بنابراین همین مسئله یکی از کاستی‌ های جنگده آمریکایی F-35 به حساب می‌ آید!

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا