بررسی واکنش‌ های کاندیداهای احراز صلاحیت نشده در انتخابات ریاست‌ جمهوری ۱۴۰۰

در این مطلب از جدولیاب ، به بررسی واکنش‌ های کاندیداهای احراز صلاحیت نشده در انتخابات ریاست‌ جمهوری ۱۴۰۰ خواهیم پرداخت! با ما همراه باشید. انتخابات ریاست‌ جمهوری ایران ۱۴۰۰ ، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌ جمهوری در ایران است که روز جمعه ۲۸ خرداد ماه سال ۱۴۰۰ شمسی همزمان با انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، میان‌ دوره‌ ای مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری برگزار و رئیس‌ جمهور منتخب با آراء مردم برگزیده می‌ شود.

مهلت ده روزه شورای نگهبان برای احراز صلاحیت داوطلبان شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ شمسی، دوشنبه سوم خرداد ماه به پایان رسید و سه شنبه چهارم خرداد ماه سال ۱۴۰۰ شمسی این اسامیِ احراز صلاحیت شده توسط وزارت کشور اعلام شدند.

اسامی تایید صلاحیت شده به شرح زیر هستند:

سعید جلیلی– فرزند محمدحسن- کد نامزد ۲۲

محسن رضایی میرقائد– فرزند نجف- کد نامزد ۳۳

سیدابراهیم رئیس الساداتی مشهور به رئیسی– فرزند سیدحاجی- کد نامزد ۴۴

علیرضا زاکانی– فرزند حسین- کد نامزد ۵۵

سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی– فرزند سیدحسن- کد نامزد ۶۶

محسن مهرعلی زاده– فرزند رحیم- کد نامزد ۷۷

عبدالناصر همتی– فرزند احمدعلی- کد نامزد ۸۸

نهایتا یک لیست هفت نفره توسط شورای نگهبان اعلام شد، اما این پایان ماجرای ثبت نامی ها نبود و کاندیداهایی که صلاحیتشان احراز نشده بود، واکنش هایی داشتند که در ادامه می خوانید:

اسحاق جهانگیری پس از عدم احراز صلاحیت

وی در بیانیه‌ ای اعلام کرد من به قصد گشایش در زندگی مردم، توسعه ایران و آغاز مرحله نوینی از اصلاحات وارد عرصه انتخابات شدم.

با اعلام اسامی نامزد‌های نهایی انتخابات ریاست جمهوری از سوی شورای نگهبان، عدم احراز صلاحیت اینجانب نیز مشخص شد. به طور طبیعی مسئولیت این تصمیم و مبانی و معیار‌های حقوقی و قانونی و نیز آثار سیاسی و اجتماعی مترتب بر آن متوجه شورا است، اما بار بزرگ مسئولیت در پیشگاه خداوند و تعهد در برابر شما هموطنان عزیز را از دوش من برداشت. به رغم میل و مصلحت شخصی، با توکل به خداوند بزرگ از قبول مسئولیت شانه خالی نکردم و آبرو و تجربه ام را که متعلق به مردم است، تقدیم ملت کردم.

من به درخواست شخصیت‌های دلسوز اصلاح طلب، تشخیص ” جبهه اصلاحات ایران” و اصرار بسیاری از جوانان و فعالان سیاسی و مدنی که دغدغه امروز و فردای ایران را دارند، با آگاهی از تنگنا‌ها و شرایط دشوار پیش رو برای دور کردن خطر مشارکت پایین و دفاع از صندوق رأی و حق مردم در پیشبرد دموکراسی و عدالت همه جانبه قدم در این راه نهادم. رأی و حقی که پایه جمهوریت نظام است و امام بزرگوار و رهبر معظم انقلاب همواره بر آن تاکید داشته اند.

سید عزت الله ضرغامی پس از عدم احراز صلاحیت

وی طی توئیتی اعلام کرد: بخش‌هایی از طرح مسکن، برنامه‌های بدون بودجه، اصلاح نظام بانکی، نظام مالیاتی، گمرک، تجارت خارجی و نظام یارانه‌ها در همینجا منتشر شده است. با تشکر از دو سال تلاش شبانه‌روزی مشاوران و کارشناسان و تیم‌های اقتصادی‌ام، به‌تدریج بقیه‌ی طرح‌های آماده شده را برای مدیران آینده، ارائه خواهم کرد.

برخی رسانه‌ ها از شب گذشته اقدام به اعلام غیررسمی نتایج بررسی صلاحیت‌ها کردند که نام ضرغامی در بین تأییدصلاحیت‌شدگان وجود ندارد و به نظر می‌رسد ضرغامی با این توئیت، به نظر شورای نگهبان تمکین کرده است.

علی مطهری پس از عدم احراز صلاحیت

وی نوشت: از رد صلاحیت خودم با وجود‌آنکه می‌دانم دلیل قانع‌کننده‌ای ندارد، می‌گذرم، اما از ردصلاحیت آقای لاریجانی که همیشه گوش به فرمان نظام بوده و تجربه گرانسنگی برای امروز جامعه ما داشت در حیرتم!

مسعود پزشکیان پس از عدم احراز صلاحیت

دفتر اطلاع‌ رسانی وی نوشت: هیچگونه رایزنی جهت احراز صلاحیت خود نخواهد کرد، چه مبارک سحری بود چه فرخنده شبی؛ ضمن تشکر از اقشار مختلف مردم از تمام استان‌های کشور، شخصیت‌ها و احزاب که لطف و حمایت خود را از آقای دکتر پزشکیان اعلام کرده‌ اند، اعلام می‌ کنیم که ایشان قصد اعتراض به تصمیم شورای نگهبان را نداشته و هیچ گونه رایزنی جهت احراز صلاحیت خود نکرده و نخواهد کرد.

علی لاریجانی پس از عدم احراز صلاحیت

وی پس از رد صلاحیت در بیانیه‌ای تاکید کرد: در این دوره از انتخابات، بر حسب وظیفه اسلامی، ملّی و انقلابی و بر اساس تاکید رهبر معظّم انقلاب اسلامی مبنی بر حضور حداکثری در انتخابات و توصیه مراجع عظام تقلید و برخی صاحب‌نظران دانشگاهی و اقشار مختلف مردم، لازم دیدم برای خدمتگزاری به ملّت، به صحنه انتخابات وارد شوم. با حمایت شما عزیزان بخصوص نخبگان جامعه، برای رفع مشکلات پیش روی ملّت، عزمی راسخ داشتم؛ اما حال آنکه روند انتخابات اینگونه رقم زده شد، بنده وظیفه خویش را در پیشگاه الهی و ملّت عزیز انجام داده‌ام و راضی به رضای الهی هستم و از همه کسانیکه در این مدّت کوتاه، ابراز لطف فرمودند، سپاسگزارم و امیدوارم برای اعتلای ایران اسلامی، در انتخابات حضور یابید.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا