بررسی وضعیت نماد برکت در بورس + پیش بینی نماد برکت

در این مطلب از جدولیاب ، توضیحاتی درباره بررسی وضعیت نماد برکت در بورس و همچنین پیش بینی نماد برکت خواهیم داشت! با ما همراه باشید. سهام گروه دارویی برکت (۳۴۰ میلیون سهم) در بهمن ماه سال ۱۳۹۵ شمسی، به عنوان چهارمین شرکت با روش ثبت سفارش در محدوده قیمتی ۲۲۰ تا ۲۴۲ تومان به بازار سرمایه عرضه شد!

بررسی وضعیت نماد برکت

گروه دارویی برکت ، یکی از اضلاع مثلث تعیین کننده در بازار دارویی کشور است. این شرکت به نمایندگی از ستاد اجرایی فرمان امام (واحد تجاری نهایی برکت) از طریق شرکت سرمایه‌ گذاری البرز، بخشی از بازار داروی ایران را رهبری می ‌کند و از میزان فروش در این بازار، ۲۳ درصد سهم می ‌برد. علاوه بر ستاد اجرایی فرمان امام، سازمان تامین اجتماعی از طریق هلدینگ دارویی تامین (تیپیکو) و بانک ملی ایران از طریق هلدینگ دارویی شفادارو، بر بازار داروی ایران حکم ‌رانی می ‌کنند. این سه شرکت بزرگ، جمعا ۷۰ درصد بازار داروی ایران را در اختیار دارند.

دارایی ‌های مهم برکت را می‌ توان به سه گروه اصلی تقسیم کرد:

دسته اول شامل شرکت‌ های گروه سرمایه ‌گذاری البرز می شود. گروه دارویی برکت، تقریبا ۵۵ درصد سهام شرکت سرمایه ‌گذاری البرز را در اختیار دارد. بنابراین برکت به طور غیرمستقیم مالک شرکت های دارویی البرز بالک، گروه دارویی سبحان، اعتلا البرز، تولید دارو، پخش البرز، کی بی سی، ایران دارو،سبحان انکولوژی، سبحان دارو و البرز دارو است. بخش عمده سود برکت توسط این دارایی ‌ها ساخته می‌ شود. تمام این شرکت ‌ها بورسی هستند و اطلاعات این شرکت ‌ها به طور شفاف موجود است.

دسته دوم دارایی‌ های برکت، شامل زمین‌ های شهرک صنعتی دارویی برکت می ‌شود. این شهرک صنعتی در ۶۰ کیلومتری تهران وسعتی بالغ بر ۱۶۷ هکتار دارد که ۹۵۶ هزار و ۵۸۷ متر مربع آن در ۲۰۲ قطعه به عنوان زمین صنعتی قابل واگذاری است. گروه دارویی برکت اعلام کرده است که برای تامین زیرساخت ‌های این شهرک بیش از ۲۷۴ میلیارد تومان سرمایه ‌گذاری لازم است و تاکنون بیش از ۲۱۵ میلیارد تومان از این سرمایه‌گذاری انجام شده است. شرکت تا کنون ۲۰۸ هزار و ۱۵۶ متر مربع از این زمین‌ ها را در ۱۰ قطعه به فروش رسانده است.

بررسی وضعیت نماد برکت

دسته سوم دارایی ‌های مهم شرکت، شامل شرکت ‌های غیر بورسی می‌ شود که عمدتا به صورت پروژه در حال پیشرفت هستند و شامل شرکت ‌های شفا فارمد ، بیوسان فارمد ، سل تک فارمد و هربی فارمد می‌شوند. این شرکت ‌ها تلاش دارند وارد حوزه دارو‌های «های تک» و خاص شوند و از این منظر می ‌توانند مشابه سبحان انکولوژی در نظر گرفته شوند.

اما همانگونه که اطلاع دارید نماد برکت ، از جمله نمادهایی بود که رشد شارپی مواجه شد! در مرداد ماه سال ۱۳۹۹ شمسی ، خبری از ایجاد بازار سیاه دارویی به نام رمدسیویر در رسانه ها منتشر شد که قیمت این داروی ضدکرونایی با نرخ های نجومی ۴۵ میلیون تومان و بعضا ۷۰ میلیون تومان در بازار خرید و فروش می شود و با واکنش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خبر رسید که این نوع دارو تقلبی است و به زودی داروی ایرانی رمدسیویر تولید می شود.

در این راستا حجت الله نیکی ملکی ، سخنگوی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) از ساخت و توزیع داروی موثر بر کرونا که مشابه آن درب ازار سیاه با رقم های نجومی فروخته می شود، توسط گروه دارویی برکت خبر داد. وی اظهار کرد: یکی از داروهایی که در بیماری کرونا مورد استفاده قرار می گیرد و اثرات خوبی بر بیماران دارد ولی در شرایط تحریمی با قیمت بالا بدست بیماران می رسد و تا ۶۰ میلیون در بازار سیاه فروخته می شود، بزودی توسط بنیاد برکت راهی بازار می گردد. گروه دارویی برکت از هفته آینده تولید این دارو را با قیمت بسیار کمتر از آنچه امروز فروحته می شود، عرضه می دارد که برای بیماران بسیار موثر است.

بررسی وضعیت نماد برکت

همچنین در ادامه محمد مخبر ، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام از موفقیت ‌آمیز بودن آزمایش واکسن کرونای ساخته شده توسط ستاد اجرایی فرمان امام خبر داد! وی با اعلام این خبر افزود: واکسن ایرانی ساخته شده توسط همکاران دارویی ستاد با موفقیت تست حیوانی خود را پشت سر گذاشته است و هم اکنون در حال آماده ‌سازی مقدمات تست انسانی پس از تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستیم.

وی در خصوص تولید داروی ضدکرونایی Remdesivir توسط ستاد اجرایی نیز گفت: این دارو که به اعتقاد پزشکان برای درمان بیماری کرونا موثر است و بدلیل وجود تحریم ها، در بازارسیاه با قیمت ۶۰ میلیون تومان به فروش می‌رسید، از این هفته با قیمت بسیار پایین ‌تر و نرخ مصوب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تولید و وارد بازار شد.

دکتر سعید نمکی ، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز گفت: رمدسیویر را به اندازه‌ ی کافی توزیع کردیم و هفته‌ ی آینده اولین تولید ملی این دارو هم عرضه خواهد شد، بنابراین کمبودی در این زمینه نخواهیم داشت.

انتشار همین خبرها باعث شد تا نگاه سهامداران متوجه نماد برکت شود! و این سهام با رشد شارپی قابل توجهی مواجه شد.

اما این اتفاق ادامه دار نبود! گروه دارویی برکت یا آنطور که اهالی بازار سرمایه آن را می ‌شناسند برکت، از جمله نمادهای مورد معامله در بازار دوم بورس تهران است که طی مدت اخیر افت قابل توجه قیمت را بر روی تابلوی معاملات شاهد بوده است!

بررسی وضعیت نماد برکت

به تازگی خبری مبنی بر عرضه اوراق اختیار فروش تبعی گروه دارویی برکت منتشر شده است. در این اطلاعیه چنین آمده است:

به اطلاع می رساند از امروز شنبه مورخ ۲۹/۰۶/۱۳۹۹ عرضه اوراق اختیار فروش تبعی سهام شرکت گروه دارویی برکت در نماد ” هبرکت۹۱۲ ” با هدف حمایت از سهام مذکور در بورس اوراق بهادار تهران با شرایط زیر آغاز می شود:

۱-قیمت اعمال: ۲۲،۱۰۰ ریال

۲-تاریخ اعمال: ۱۷/۱۲/۱۳۹۹

۳-دوره معاملاتی:از ۲۹/۰۶/۱۳۹۹ الی ۱۷/۱۲/۱۳۹۹

۴-محدودیت خرید هر کد معاملاتی: اشخاص حقیقی حداکثر ۳۰ هزار ورقه، اشخاص حقوقی مجاز به خرید این اوراق نمی باشند،

۵-حداقل حجم عرضه روزانه: ۳۶۰،۰۰۰ ورقه،

۶-کل حجم عرضه: ۷۲،۵۰۰،۰۰۰ ورقه،

۷-حداقل مقدار هر سفارش (ورقه):۱، حداکثر مقدار هر سفارش(ورقه): ۳۰،۰۰۰ مضرب هر سفارش: ۱ ، تغییرات قیمت هر سفارش: ۱ ریال،

۸-عرضه کننده: گروه توسعه اقتصادی تدبیر،

۹-کارگزار عرضه کننده: کارگزاری تدبیرگران فردا،

۱۰-شرایط تسویه تعهدات در تاریخ اعمال: خرید سهام پایه توسط عرضه کننده با قیمت اعمال در از دارنده اوراق اختیار فروش تبعی و یا پرداخت مابه التفاوت قیمت اعمال و قیمت پا یانی سهم پایه توسط عرضه کننده به دارنده اوراق اختیار فروش تبعی در صورت توافق طرفین.

۱۱. زمانبندی فرایند اعمال:ارسال درخواست اعمال به همراه نحوه اعمال در سررسید و اعمال اوراق،توجه به نکات زیر ضروری می باشد:

۱-این اوراق، معاملات ثانویه نداشته و خریداران حق فروش مجدد این اوراق را ندارند.

۲-تنها سهامداران حقیقی قادر به خرید اوراق اختیار فروش تبعی سهام می باشند.

۳- تعداد اوراق اختیار فروش تبعی معتبر در پایان هر روز معاملاتی حداکثر میتواند معادل دارایی سهامدار در سهم پایه باشد. در صورتی که تعداد اوراق اختیار فروش تبعی تحت مالکیت سهامدار از تعداد سهم پایه تحت مالکیت وی در پایان روز بیشتر شود، اوراق اختیار فروش تبعی مازاد فاقد اعتبار بوده و عرضه کننده تعهدی در قبال آن نخواهد داشت.

۴- در صورت نکول عرضه کننده در سررسید، برای آن دسته از دارندگان اوراق اختیار فروش تبعی که دارایی پایه اوراق را تا پایان جلسه معاملاتی روز سررسید در کد معاملاتی خود داشته و درخواست به سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه ارسال کرده اند، خسارتی مطابق محاسبات قید شده در اطلاعیه عرضه به دارنده اوراق اختیار فروش تبعی پرداخت می شود.سرمایه گذاران محترم ضروری است برای کسب اطلاعات بیشتر و آگاهی از شرایط اعمال و سایر نکات قابل توجه به اطلاعیه شماره ۷۹۶۰۰/۱۸۱ مورخ ۲۶/۰۶/۱۳۹۹ منتشره در سایت شرکت بورس اوراق بهادار تهران به نشانی(www.tse.ir) و دستورالعمل معاملات اوراق اختیار فروش تبعی در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران مراجعه نمایند.

مدیریت ابزارهای نوین مالی شرکت بورس اورق بهادار تهران

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا