بهترین راه درمان هموروئید یا بواسیر چیست؟

بی‌اختیاری ادرار و مدفوع در واقع به معنی عدم کنترل ارادی دفع ادرار و مدفوع است. این بیماری دلایل زیادی دارد و یکی از دلایل این بیماری صدمات ستون فقرات است که شامل تصادفات، ضربه به ستون فقرات، جراحی‌های ستون فقرات و ضایعات مادرزادی ستون فقرات است. از درمان‌های جدید جهت بهبود بی‌اختیاری ادرار و مدفوع استفاده از روش تحریک الکتریکی عصب ساکرال است. در روش تحریک الکتریکی عصب ساکرال، مسیر انتقال جریان الکتریکی از عصب ساکرال به اسفنکتر مثانه و مقعد بازسازی می‌شود.

این روش در ۲ مرحله انجام می‌گیرد و ابتدا تست اولیه انجام می‌شود که در این روش بدون جراحی و برش پوستی و فقط از روی پوست و بدون بی‌هوشی و با بی‌حسی پوستی این کار انجام می‌گیرد و در صورتی که در طول ۲ تا ۳ هفته پس از تست بیش از ۵۰ درصد بهبود ایجاد شد، این روش مفید محسوب می‌شود و مرحله دم برای بیمار انجام می گیرد. در مرحله دوم بیمار کاندیدای گذاشتن دستگاه دائمی می‌شود. در ادامه دکتر رضا ابراهیمی نیا متخصص جراحی و فوق‌تخصص لاپاراسکوپی از کاربردهای این روش صحبت می‌کند.

 

روش درمانی تحریک عصب ساکرال

امروزه این روش جهت درمان بیماری‌های زیر کاربرد دارد:

۱۰ بی‌اختیاری احساس فوریت ادرار که به درمان‌های طبی پاسخ نداده است.

۲ – بی‌اختیاری مدفوعی

۳-یبوست بی‌دلیل و مزمن

۴- احتباس ادراری

۵- سیستیت اینترستیشیال

۶- شقاق‌های مزمن که روش‌های جراحی برای‌شان پرمخاطره است.

۷- کاهش زخم‌های فشاری

۸- دردهای مزمن کف لگن

۹- دردهای مزمن مقعدی که علت ایجاد آن مشخص نشده و به درمان‌های طبی پاسخ نداده است.

۱۰- افتادگی مچ پا در نتیجه صدمات عصبی

۱۱- اختلالات جنسی ناشی از صدمات ستون فقرات

شقاق یا هموروئید؛ شما مبتلا به کدام هستید؟

در بیشتر موارد به سبب آنکه علائم شقاق (فیشر) با هموروئید (بواسیر) مشابه یکدیگر است در نزد عامه مردم با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شود.

شقاق یا فیشر

شقاق ترک یا زخمی است که در ناحیه مقعد ایجاد شده و با درد و خونریزی هنگام اجابت مزاج همراه است. علت ایجاد شقاق ترومای ناشی از دفع مدفوع سخت یا سفت یا اسهال‌های شدید است.

درمان شقاق

شقاق به ۲ فرم حاد و مزمن است. معمولاً شقاق در ۲، ۳ هفته اولیه را شقاق حاد می‌گویند که درمان آن از طریق درمان دارویی خواهد بود. اما در درمان شقاق مزمن یاشقاقی که با دارو درمانی بهبود نیافته است، تنها راهکار درمانی بهره‌گیری از جراحی است که تشخیص درمان مناسب با جراح باتجربه خواهد بود. بهتر است توجه داشته باشید که درمان با کرم‌ها و انواع روش‌های دارویی در فیشرهای مزمن بی‌تأثیر و صرفاً باعث مختصری تسکین خواهند شد که این مسئله خود باعث دیر مراجعه کردن بیمار و مزمن‌تر و پرعارضه‌تر شدن وضعیت بیمار خواهد شد.

هموروئید یا بواسیر

هموروئیدها، بالشتک‌های عروقی طبیعی هستند که به فرم نرمال در قسمت‌های داخلی و خارجی کانال مقعدی وجود دارند. به دنبال وجود یبوست‌های مزمن و طولانی و زور زدن‌های شدید هنگام اجابت مزاج یا پیامد اسهال‌های طولانی، این عروق طبیعی پرخون و متورم شده و در صورتی که عوامل مشکل‌ساز ادامه یابد، سبب پاره شدن هموروئیدها شده و می‌تواند با بیرون زدگی، خونریزی و گاه درد هنگام اجابت مزاج همراه باشد. مهمترین نشانه هموروئید خونریزی است که معمولاً به شکل لخته خون روشن و جدا از مدفوع نمایان است. دیگر علامت هموروئید بیرون زدگی این بالشتک‌های عروقی است.

درمان هموروئید

درمان هموروئید براساس درجه‌های آن متفاوت است. هموروئیدها به ۴ درجه تقسیم می‌شوند:

هموروئید درجه اول: خونریزی هنگام اجابت مزاج بدون بیرون زدگی است.

هموروئید درجه دوم: خونریزی هنگام اجابت مزاج همراه با بیرون زدگی است که خود به خود جا می‌رود.

هموروئید درجه سوم:‌ خونریزی هنگام اجابت مزاج همراه با بیرون زدگی است که با دست جا می‌رود.

هموروئید درجه چهارم: خونریزی هنگام اجابت مزاج همراه با بیرون زدگی است که اصلاً جا نمی‌رود. معمولاً هموروئیدهای درجه سوم و چهارم با دارو درمانی بهبود نمی‌یابند و درمان قطعی و نهایی آنها جراحی خواهد بود و در صورتی که این جراحی توسط یک جراح کارآزموده و باتجربه انجام گیرد، عوارض در حداقل خواهد بود.

دکتر رضا ابراهیمی‌نیا، متخصص جراحی و فوق‌تخصص لاپاراسکوپی

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا