بهترین و بدترین کارگزاری ها در فروش سهام عدالت

در این مطلب از جدولیاب ، توضیحاتی درباره بهترین و بدترین کارگزاری ها در فروش سهام عدالت خواهیم داشت! با ما همراه باشید. از آغاز فروش سهام عدالت چیزی در حدود دو ماه می ‌گذرد! سهامداران در روزهای ششم تا سیزدهم خرداد ماه سال ۱۳۹۹ شمس می ‌توانستند نسبت به فروش بخشی از سهام عدالت خود از طریق بانک ‌ها اقدام کنند. این فروش به نحوی است که سهامداران در بانک وکالتنامه ‌ای را امضا کردند و به بانک اجازه دادند تا از طریق واسطه کارگزاری خود ، ۳۰ درصد سهام عدالت متقاضیان را بفروشند.

اما پس از گذشت دو ماه ، ابرخی از سهامداران می‌ گویند ما دیگر به بانک اعتماد نداریم! برخی از سهامداران نیز می‌ گویند که حدود دو ماه از ثبت درخواست فروش در بانک می‌ گذرد، اما هنوز هیچ مبلغی برای آن ها واریز نشده است! برخی دیگر نیز که پیگیری کرده ‌اند به این نتیجه رسیده ‌اند که کارگزار ناظر برای آن ها انتخاب نشده است!

بهترین و بدترین کارگزاری در فروش سهام عدالت

در تعریف کارگزاری بد نیست بدانید کارگزار ، شخص حقوقی است که اوراق بهادار را برای دیگران و به حساب آنها معامله می کند و به عبارت دیگر واسطه بین خریدار و فروشنده اوراق بهادار است؛ که به عنوان نماینده مشتری و به حساب مشتری، در مقابل دریافت کارمزد، به خرید و فروش اوراق بهادار می پردازد.

براساس پیگیری ‌های تجارت ‌نیوز از شرکت سپرده‌ گذاری در خصوص عملکرد کارگزاری‌ ها در این دو ماه، کارگزاری‌ های اقتصاد بیدار، سهم آشنا و ملل عملکرد بهتری نسبت به سایر کارگزاری‌ ها دارند.

در مقابل کارگزاری‌ های آگاه ، مفید ، بانک ملی، بانک سپه و همچنین بانک صادرات بدترین عملکرد را داشته‌ اند. اما در این میان، کارگزاری بانک سپه این موضوع را رد می ‌کند! عظیم ثابت ، مدیر عامل کارگزاری بانک سپه در واکنش به این موضوع می گوید:

” این موضوع را تکذیب می ‌کنم، به جز در مواردی نادر همه این کارها به صورت روزانه و با زحمات فراوان همکاران ما در حال انجام است. خیلی از این مشکلات به ایراداتی که در اطلاعات اولیه هویتی سهامداران محترم وجود دارد، بر می‌ گردد و ما براساس اطلاعاتی که شرکت سپرده ‌گذاری در اختیار ما قرار می ‌دهد، نسبت به فروش سهام شان اقدام می ‌کنیم. “

همچنین شرکت سپرده‌ گذاری اعلام کرد که سهام ۶۰۰ هزار نفر از سهامدارانی که درخواست فروش سهام خود را داده‌ اند، فروخته نشده است و کارگزاری ‌ها باید به این افراد اطلاع دهند که علت فروخته نشدن سهام آن ها چیست؟

کارگزاری ‌ها تا پایان تیر ماه فرصت داشتند تا به هر مشتری جداگانه پاسخ دهند که مشکل تقاضای فروش ۳۰ درصد سهام عدالت آن‌ ها چیست و طبق اعلام شرکت سپرده‌ گذاری اگر کسی پاسخی ندهد، برخورد انضباطی با آن کارگزاری می‌ شود. پیش از این که این ضرب ‌الاجل برای کارگزاری ‌ها تمام شود، مدیر عامل کارگزاری آگاه و بانک ملت انجام این کار را در زمان محدود اعلامی ناممکن دانستند. محمدرضا سرافزاز ، مدیر عامل کارگزاری آگاه نز معتقد است که این کار در فرصتی که داده شده قابل انجام نیست.

مهدی پورستار ، مدیرعامل کارگزاری بانک ملت نیز در این خصوص می گوید: ” ما هر سهمی که قابل فروش باشد، می ‌فروشیم؛ چه دلیلی وجود دارد که نفروشیم. مشکلات سهام عدالت پیچیدگی زیادی دارد که با اقدامات این چنینی حل نمی ‌شود! “

اما شرکت سپرده‌ گذاری در این خصوص معتقد است که در مورد ۶۰۰ هزار سهامدار، اطلاعات فروش در اختیار شرکت‌ های کارگزاری است و باید اطلاع‌ رسانی کنند. فرصت کم هم اصلا مطرح نیست، بحث اطلاع ‌رسانی است!

لازم به بیان است براساس اعلام سخنگوی ستاد آزادسازی سهام عدالت ، تا پایان تیر ماه سال ۱۳۹۹ شمسی حدود دو میلیون و ۱۰۰ هزار نفر از مشمولان سهام عدالت، درخواست فروش ۳۰ درصد از سهام خود را ثبت کرده ‌اند. تاکنون سهام یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از آنها فروخته شده است و در این بین حدود ۹۰۰ هزار نفر همچنان در انتظار فروش سهام عدالت هستند. آخرین آمار از واریز پول ‌فروش سهام عدالت نشان می‌ دهد از مجموع دو هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان سهام فروخته شده، حدود دو هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان به حساب مشمولان واریز شده است و ۱۵۰ میلیارد تومان آن نیز باقی ‌مانده است.

در این میان سازمان خصوصی ‌سازی اعلام کرده است که شماره ۸۳۳۳۸ و سامانه اینترنتی سهام عدالت یعنی درگاه sahamedalat.ir را برای پاسخگویی به مشکلات فروشندگان سهام عدالت اختصاص داده است و شرکت سپرده ‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) هم اطلاعیه ‌ای منتشر کرده است که فروشندگان سهام عدالت برای پیگیری فرایند فروش سهام خود به کارگزار ناظر خود مراجعه کنند. در این اطلاعیه آمده است که فروشندگان سهام عدالت می ‌توانند با گرفتن شماره تلفن ۱۵۶۹ و وارد کردن داخلی یک و کد ملی‌ شان از کارگزار ناظر خود مطلع شوند.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا