بهترین و پرطرفدارترین های فیلم و سریال ترکیه ای + خلاصه داستان

با توجه به پیشرفت سینمای ترکیه امروزه شاهد رشد بازدید از آثار سینمایی ترکیه و سریال‌ ترکیه ای در ایران هستیم و به نظر می‌رسد که این رشد با توجه به مجموعه‌های عاشقانه این کشور بیش‌تر شکل گرفته است و سریال‌های احساسی ترکی در دل مخاطبان ایرانی جا باز کرده است. سینمای کشور ترکیه از سال ۱۹۱۴ میلادی فعالیت خود را شروع کرده است و این روند طی چندین سال پیشرفت چشمگیری را نشان می‌دهد، بهترین سریال ترکی دوبله فارسی در ایران طرفداران بسیاری را به خود جذب کرده است و روند موفقی را برای گسترش مخاطب در کشورهای همسایه دنبال می‌کند. در این پست در ابتدا به بهترین فیلم‌های سینمای ترکیه نگاهی می‌اندازیم و بعد از آن به بهترین سریال‌های ترکی که در شبکه‌های این کشور پخش شده است، نگاه کوتاهی داریم.

فیلم ترکی
سریال‌ ترکیه ای

بهترین فیلم های ترکی

Once Upon a Time in Anatolia – روزی روزگاری در آناتولی

نوری بیلگه جیلان که او را می‌توان کیارستمی ترکیه دانست همیشه همه را با فیلم‌هایش تحت تاثیر می‌گذارد، فیلم‌هایی با مفاهیم سنگین و هنری که بسیار به مزاق منتقدین خوش می‌آید. فیلم روزی روزگاری در آناتولی یک اثر هنری است که بیننده را با خود همگام می‌کند و داستان پیچیده یک قتل را بسیار ساده بیان می‌کند، جالب است بدانید که داستان این فیلم کاملا براساس واقعیت است و یکی از نویسندگان این فیلم در جریان اتفاقات واقعی این جنایات در کشور ترکیه بوده است و در ساخت محتوای فیلم بسیار کمک کرده است.

این فیلم تا حد زیادی سنگین است و بسیار نزدیک به زندگی، چیزی که معنای واقعی سینماست نه فقط چند شات سرگرم کننده و یک پایان بندی درخور تامل که فقط مخاطبان را راضی نگه دارد. نوری بیلگه جیلان در این فیلم هم قاعده فیلم سازی خود را تغییر نداده است و هنوز هم یک چخوفِ سینمایی کامل به حساب می‌آید.

از بازیگران این فیلم می‌توان به مهمت ازونور، یلماز اوردوغان، تنر بیرسال اشاره کرد. جالب است بدانید که این فیلم جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره کن را برای بهترین فیلم دریافت کرده است.

روزی روزگاری آناتولی، داستان چند گروه متشکل از پلیس، چند حفار، ماموران دادگستری، پزشک و یک فرد متهم به قتل تشکیل شده است که در جستجو برای یافتن جسد مقتول هستند.

Head on – در مقابل دیوار

فیلم ترکی

فیلم سینمایی Head on به کارگردانی فاتیح آکِن یکی دیگر از آثار محبوب و زیبای سینمای ترکیه است که ساختاری عجیب ولی زیبا دارد. این فیلم هم زندگی در خانواده‌های تعصبی این کشور را به نمایش می‌گذارد و هم زندگی کسانی که طی چندین سال در کشورهای همچون آلمان به عنوان پناهنده کار کرده‌اند.

فیلم سینمای در مقابل دیوار یا شاخ به شاخ نگاه عجیبی دارد، زندگی دو فرد را نشان می‌دهد که در ظاهر از هم بسیار دور هستند ولی نقش کامل کننده زندگی یکدیگر را بازی می‌کنند.ستارگانی همچون بیرول اونل، سیبل ککیلی، کاترین استریبک، گوون کیراک، استفان گبلهوف، ملتم کوملول و هرمان لائوسدر در این فیلم حضور دارند. این فیلم جوایز بسیاری را در اروپا همچون خرس طلایی از جشنواره فیلم برلین را توانست به دست بیاورد. داستان فیلم در مورد یک مرد ۴۰ ساله و یک دختر جوان ۲۰ ساله است که در بیمارستان با یکدیگر به طور اتفاقی ملاقات می‌کنند و داستان زندگی این دو نفر به طرز عجیبی به هم گره می‌خورد.

Winter Sleep – خواب زمستانی

خواب زمستانی یکی دیگر از آثار پرآوازه کارگردان مشهور سینمای ترکیه یعنی نوری بیلگه جیلان می‌باشد، یک فیلم که باز هم ساختار چخوفی دارد و زندگی را در نگاه یک هتل دار پیر در کوهستان به نمایش می‌گذارد، جایی که کاملا مشخص است از سفرهای جیلان و عکاس‌های آن به عنوان یک مکان مناسب برای فیلمبرداری نشات گرفته است.

فیلمنامه این فیلم را همسر جیلان نوشته است و از بازیگران این فیلم می‌توان به هالوک بیلگینر، ملیسا سوزن و دمت آکبا اشاره کرد که هنر خود را به زیبایی در این فیلم به نمایش گذاشته‌اند.

این فیلم در سال ۲۰۱۴ توانست نخ طلای جشنواره کن را اذان خود کند ولی از راهیابی به اسکار باز ماند.

داستان فیلم در مورد بازیگر بازنشسته‌ای به نام آیدین است که در زمینه بازیگری فعالیت داشته است و حالا صاحب یک هتل کوچک در آناتولی است، او با همسر جوانش به مشکل می‌خورد و کشمکش بسیاری را به وجود می‌آورد.

 Cosmos – کیهان

فیلم ترکی
سریال‌ ترکیه ای

فیلم کیهان یکی از آثار فاخر سینمای ترکیه است که در سال ۲۰۱۰ منتشر شده است و تصاویر و نماهای آن به شدت شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. فیلم شاید جذابیت آنچنانی نداشته باشد ولی به هدف خود یعنی گفتن یک داستان به ساده ترین روش ممکن و با توجه به روند خط داستانی به راحتی می‌رسد.

فیلم kosmos در چندین جشنواره خارجی و داخلی توانسته است که جوایز متعددی را به دست آورد و در وبسایت معتبر IMDB نمرات بالایی را دریافت کند. کارگردانی این فیلم را Reha Erdem بر عهده داشته است.

داستان در ابتدا در مورد مردی عجیب است که به یک باره به کمک یحیی یکی از شخصیت‌های اصلی داستان می‌آید و پسر او را که در رودخانه غرق شده است و تقریبا بی جان است را نجات می‌دهد.

بهترین سریال های ترکی از نگاه کاربران

Ezel – ایزل

 

ایزل یا ازل یکی از محبوب‌ترین سریال‌های ترکی می‌باشد که طی سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱ در شبکه‌های ترکیه پخش می‌شد و طرفداران بیشماری را در خاورمیانه توانست جذب کند. این سریال در چند شبکه آمریکایی هم پخش شد و توانست بازخورد جهانی بگیرد.

لیست بازیگران این سریال بسیار بلند بالاست و تقریبا بیش از نیمی از ستاره‌های سینمای این کشور در این سریال حضور دارند. از باریگران این سریال می‌توان به کنان ایمیرزالی اوغلو، جانسو دره، هالوک بیلگینر، اییت اوزشنر، باریش فالای، بورچین ترزی اوغلو و باده ایشچیل اشاره کرد.

این سریال‌ ترکیه ای در سال ۲۰۱۰ به عنوان بهترین سریال ترکی انتخاب شد و توانست در ۱۰ جایزه عنوان بهترین را دریافت کند تا همه نگاه ها به شبکه خانگی کشور ترکیه دوخته شود.

داستان سریال در مورد شخصیت عامر و چندی دیگر از شخصیت‌هاست که هر کدام با داستان ویژه خود به نحوی دور هم جمع شده‌اند و به عنوان بخشی از مافیای ترکیه شناخته می‌شوند ولی پشت این شخصیت ها و جنگ بین چند خاندان چه می‌گذرد. پیشنهاد می‌کنم حتما این سریال را ببینید چون فراتر از سریال‌های است که از سینمای ترکیه انتظار دارید.

Forbidden Love  – عشق ممنوع

 

یک سریال عجیب که براساس یک رمان مشهور ترکی در سال ۲۰۰۸ ساخته شد و از شبکه‌های تلویزیونی ترکیه پخش شد. این سریال‌ ترکیه ای تقریبا اولین محصولی بود که در ایران به عنوان یک سریال جذاب عاشقانه با شخصیت‌های فراوان سر و صدای بسیاری به پا کرد و تقریبا کسی نیست که اسم این سریال را نشنیده باشد.

سریال تم عاشقانه زیبایی دارد و کشمکش‌های فراوانی را به نمایش می‌گذارد ولی حاوی صحنه‌های غیر اخلاقی هم هست ولی در اینجا ما محتوا را به عنوان معیار در نظر می‌گیریم که در این مورد سریال بسیار زیبا توصیف شده است. از روی این سریال چند مجموعه اقتباس شده است که آن‌ها هم طرفداران خود را دارند.

در این سریال ستارگانی همچون برن سات، کیوانچ تاتلیتوغ، نباهت چهره، سلجوق یونتم، زرین تکیندر، هازل کایا و نور آیسان حضور دارند.

داستان سریال در مورد یک تاجر پولدار به نام عدنان ضیاگل است که بعد از فوت همسرش سمر که دختری جوان است را به همسری قبول می‌کند ولی بعد از چند ماه عدنان مجبور می‌شود که به یک سفر تجاری برود در این بین سمر و مهند که با هم در یک خانه زندگی می‌کنند عاشق یکدیگر می‌شوند.

Dirilis: Ertugrul – قیام ارطغرل

 

Diriliş Ertuğrul timecity

قیام ارطغرل یکی از پرطرفدارترین سریال‌های ساخته شده در سال‌های اخیر شبکه ترکیه است که به بسیاری از شبکه‌های خارجی مخصوصا در داخل خاورمیانه فروخته شده است و داستان زندگی ارطغرل پدر عثمان را بازگو می‌کند.

این سریال در زمان پخش به طور عجیبی ترند شده بود و توانست موفقیت های بسیاری را به دست بیاورد و حتی باعث ایجاد یک جو فوق العاده در زمان پخشش در بین مردم ترکیه شد که تاثیر بزرگ سینما در فرهنگ یک کشور را به نمایش می‌گذارد.

این سریال پرهزینه‌ترین اثری است که در ترکیه ساخته شده است و دوره‌ای از زندگی سلیمان‌شاه جد بزرگ عثمانیان و ارطغرل پدر عثمان یکم بنیانگذار امپراتوری عثمانی به تصویر کشیده شده است.

Kara Para Aşk – لطیفه

 

سریال‌ ترکیه ای

سریال لطیف یکی دیگر از سریال‌هایی است که در بین ایرانی بسیار طرفدار پیدا کرده است و در زمان پخش خود یکی از ترندهای ایرانی لقب گرفته بود. لطیفه یا Kara Para Ask که در واقع نام اصلی این سریال است و به معنای پول سیاه عشق باز می‌گردد داستانی جذاب را دنبال می‌کند. این سریال با عاشقانه زیبا و موضوعی مافیایی در ترکیه هم بسیار طرفدار پیدا کرد و بازیگر نقش اصلی این سریال به شهرتی جهانی دست پیدا کرد.

در این سریال بازیگرانی همچون انگین اکیورک، طوبا بویوک‌اوستون، ارکان جان و نباهت چهره حضور دارند.

داستان سریال پیرامون یک کمیسر به نام عمر است که به تازگی در کار خود موفق شده است و می‌خواهد به دیدار نامزد خود برود که خبر می‌رسد که نامزد او و یک فرد ثروتمند در یک تصادف مشکوک اتومبیل کشته شده‌اند.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا