بیوپسی یا نمونه برداری پستان چه خطراتی دارد؟ + چگونگی انجام نمونه برداری پستان

در این مطلب از جدولیاب ، توضیحاتی درباره چگونگی انجام بیوپسی یا نمونه برداری پستان و همچنین خطرات این روش خواهیم داشت! با ما همراه باشید. بیوپسی یا نمونه برداری پستان یکی از روش های تشخیص سرطان پستان می باشد! در این روش، به منظور کشف سرطان پستان، مقداری از بافت سینه در آزمایشگاه برداشته می شود تا به طور دقیق تر مورد بررسی قرار بگیرد.

دقت داشته باشید نمونه برداری از پستان، در واقع به برداشت ریزنمونه از بافت سینه گفته می شود که برای انجام آن از یک سوزن مخصوص استفاده می گردد. به بیان ساده تر می توان گفت در صورتی که تشخیص ابتدایی بابت ریسک ابتلا به سرطان پستان داده شده باشد و نتایج ماموگرافی یا سونوگرافی این تشخیص را تائید کنند، غالبا از روش تکمیلی بیوپسی یا نمونه برداری استفاده می شود.

به یاد داشته باشید که لزوما تجویز نمونه برداری یا بیوپسی از پستان توسط پزشک، به معنای ابتلای شما به سرطان پستان نیست و در بسیاری مواقع جواب این آزمایش منفی خواهد بود. از این روی نگران نباشید و با اطمینان و آرامش کامل این روش تشخیصی را به انجام برسانید.

نمونه برداری از پستان به چه دلایلی انجام می شود؟

نمونه برداری یا بیوپسی از پستان به دلایل مختلفی انجام می شود که مهم ترین آن ها به شرح زیر هستند:

  • احساس توده در پستان
  • نتیجه مثبت وجود توده در پستان در ماموگرافی یا سونوگرافی
  • مشاهده تغییرات در نوک پستان (ترشح)

روش های انجام بیوپسی یا نمونه برداری

بیوپسی یا نمونه برداری پستان نیازی به بستری ندارد و بیمار می تواند نیم ساعت یا حداکثر یک ساعت پس از انجام نمونه برداری، مرکز سونوگرافی و رادیولوژی را ترک کند! بیوپسی یا نمونه برداری پستان به لحاظ ماهیت یک عمل واحد است که به روش های کمی متفاوت از هم انجام می پذیرد:

بیوپسی آسپیراسیون

بیوپسی آسپیراسیون به وسیله یک سوزن نازک انجام شده و از طریق این سوزن، نمونه گیری لازم صورت می گیرد.

بیوپسی سوزنی

در بیوپسی سوزنی از سوزنی با قطر بزرگ تر استفاده می شود و از طریق همین سوزن چون روش بالا، نمونه برداری از مایع میان بافتی انجام می شود.

بیوپسی هسته ای به کمک خلا

یک برش کوچک در پستان ایجاد می شود. یک لوله توخالی از طریق برش وارد می شود و با استفاده از MRI، اشعه ایکس یا اولتراسوند هدایت می شود. بافت پستان به آرامی داخل پروب کشیده می شود. یک چاقوی چرخنده درون لوله، بافت را از پستان جدا می نماید. چندین نمونه از بافت را می توان در یک زمان برداشت.

بیوپسی استریوتاکتیک

در این روش، با استفاده از رایانه و ماموگرام یک تصویر سه بعدی از پستان ساخته می شود. سپس تصویر سه بعدی سوزن را به محل دقیق توده سینه یا ناحیه مورد نگرانی هدایت می کند.

بیوپسی با جراحی

در این روش طی انجام یک جراحی سرپایی، نمونه لازم از بافت سینه برداشته می شود و به نسبت دو روش قبلی، کمی سنگین تر خواهد بود.

توجه داشته باشید اگر چه بیوپسی عوارض خاصی ندارد، اما ممکن است پس از آن کمی احساس فشار، کبودی یا درد جزئی داشته باشید. از این روی می توانید از پزشک خود بخواهید که با تجویز داروی مسکن، دردهای احتمالی پس از انجام بیوپسی را به حداقل رساند و آن ها را تسکین دهد. اگر بیوپسی از طریق اشعه ایکس انجام شود، میزان اشعه بسیار اندک است و خطر قرار گرفتن در معرض اشعه بسیار کم می باشد! بسته به وضعیت پزشکیتان ممکن است با خطرات دیگری نیز مواجه شوید.

مراقبت های لازم پس از نمونه برداری پستان

  • ناحیه نمونه برداری را تمیز نموده و خشک کنید. در صورت وجود بخیه، آنها را طی مراجعه بعدی بایستی بکشید. اگر خبری از بخیه نبود، می توانید بانداژ یا پانسمان را برداشته و به حالت عادی حمام کنید.
  • ممکن است ناحیه نمونه برداری، چند روز بعد از عمل درد داشته باشد. طبق توصیه پزشک، از داروهای مسکن استفاده کنید. آسپیرین یا برخی داروهای دیگر ممکن است احتمال خونریزی شما را افزایش دهد. توجه داشته باشید پزشکتان بایستی حتما داروهای مسکن را تأیید نماید.
  • می توانید به رژیم غذایی عادی خود باز گردید، مگر اینکه پزشکتان نظر دیگری داشته باشد. ممکن است به شما گفته شود از فعالیت بدنی شدید خودداری کنید.

اگر با هر یک از موارد زیر مواجه شدید، با پزشکتان در میان بگذارید:

  • تب یا لرز
  • قرمزی، تورم یا خونریزی از محل بیوپسی
  • افزایش درد در اطراف ناحیه بیوپسی

بسته به وضعیت شما، ممکن است دستورالعمل هایی برای بهبود وضعیت تان ارائه شود.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا