بیوگرافی کامل رانبیر کاپور + معرفی فیلم ها و زندگی شخصی

حقایق جالب زندگی رنبیر کاپور

جدولیاب، ترجمه: سمیرا فیض آبادی: رانبیر کاپور یکی از پرطرفدارترین و بهترین بازیگران تراز اول حال حاضر سینمای هند شمرده می‌شود. درواقع می توان او را یکی از بهترین بازیگران تاریخ سینمای هند دانست. او علاوه بر بازیگری کار تهیه کنندگی هم انجام می دهد. او جزء پردرآمدترین بازیگرانصنعت سینمای هند است. رنبیر نوه اسطوره ماندگار سینمای هند راج کاپور و پسر ریشی کاپور است و از همین رو بازیگری در خون اوست. شاید بتوان گفتبازیگری در این خانواده جنبه موروثی پیدا کرده باشد.

رانبیر کاپور
رانبیر کاپور

وی از همان بدو ورود تحسین همگان را با بازی روان و راحتی که داشت برانگیخت و خیلی زود توانست سوپراستار شود. این بازیگر جوان تاکنون جوایز برجسته و متعددی از جمله ۶ جایزه از جشنواره مطرح فیلم فیر دریافت کرده است و فیلم‌های بسیار موفق و ماندگاری همچون «برفی»، «راک استار» و «سانجو» را در کارنامه کاری خود ثبت کرده است. ارزش خالص دارایی های این بازیگر مشهور هندی تا سل ۲۰۲۰، ۵۵ میلیون دلار برآورد شده است. بازیگران کمی در بالیوود هستند که به اندازه رنبیر کاپور تا این اندازه طرفدار داشته باشند. او در سینمای هند به یک ابرستاره و مگااستار تبدیل شده است.او همچنین یکی از پردرامدترین بازیگران در سطح جهان است.

زندگی اولیه:

رانبیر کاپور
رانبیر کاپور

کاپور ۲۸ سپتامبر سال ۱۹۸۲ میلادی در بمبئی به دنیا آمد. پدرش ریشی کاپور و مادرش نیتو سینگ کاپور هر دو بازیگران شناخته شده و مطرحی هستند.او نتیجه پریتویراج کاپور و نوه راج کاپور است. یک خواهربه نام ریدیما دارد که دو سال از خودش بزرگتر است. او در زمینه طراحی دکوراسیون فعالیت می کند. کاریشما و کارینا کاپور دخترعموهای او هستند. رنبیر در مدرسه اسکاتلندی بمبئی درس خواند. علاقه چندانی به درس خواندن نداشت و نمراتش خوب نبودند. اما در ورزش خصوصا فوتبال دانش آموز خوبی بود. رنبیر ۱۸۳ سانت قد دارد و نام های مستعار او «دبو» و «گانگلو» هستند.

رانبیر کاپور
رانبیر کاپور

او همیشه خیلی شفاف درمورد مشکلاتی که پدر و مادرش با هم داشتند و روی او به عنوان یک کودک تاثیر گذاشته بود صحبت کرده است. او در این باره در گفتگویی چنین عنوان کرده بود: «گاهی دعواهای پدر و مادرم آن قدر بد بود که منتا ۵ و ۶ صبح روی پله‌ها می‌نشستم و و سرم را بین زانوهایم می‌گذاشتم و همین تجربیات باعث شد مخزنی از احساسات در من ایجاد شود.» و در نهایت همین احساسات باعث شد به فیلم و سینما علاقه مند شود. رنبیر کاپور به گفته خودش در سالهای اولیه زندگی‌اش با مادرش رابطه بهتری داشته و با پدرش رابطه خوبی برقرار نمی کرده است.بعد از پشت سر گذاشتن کلاس دهم به عنوان دستیار کارگردان برای پدرش در فیلم « Aa Ab Laut Chalen» (۱۹۹۹) کار کرد و در آنجا توانست با پدرش رابطه بهتری ایجاد کند.

کاپور بعد از سپری کردن دوران متوسطه در کالج تجارت و اقتصاد، به نیویورک رفت تا در آنجا در فیلمسازی را در مدرسه هنرهای بصری فرار بگیرد و پس از آن در موسسه تئاتر و فیلم لی استراسبرگ دوره بازیگری دید. در مدرسه فیلم دو فیلم کوتاه ساخت و خودش هم در آنها بازی کرد. تنهایی زندگی کردن در شهر نیویورک همراه با تجربه او در مدرسه فیلم، که او آن را “بی فایده” توصیف می‌کند، باعث شد به کارکردن در بالیوود فکر کند. به محض بازگشت به هند، رنبیر به عنوان دستیار کارگردان بزرگی چون سانجی لیلا بانسالی در سال ۲۰۰۵ در فیلم «بلک» کار کرد و این تجربه را تجربه بسیار خوب و آموزنده ای می داند و انگیزه او برای دستیاری کردن در این فیلم این بوده که سانجی لیلا بانسالی بعدا به او پیشنهاد بازی بدهد.

شروع فعالیت حرفه ای در سینما:

پس از اتمام فیلم «بلک» سانجی لیلا بانسالی از رنبیر کاپور به عنوان قهرمان فیلم بعدی اش «ساوریا» استفاده کرد. «ساوریا» یک فیلم تراژیک عاطفی محصول سال ۲۰۰۷ می باشد. رنبیر در این فیلم با رانی موکرجی و سونام کاپور همبازی شد. داستان این فیلم درمورد پسر ولگردی است که به شدت عاشق دختری می شود که منتظر بازگت معشوقش می باشد. رنبیر در مصاحبه ای بعدا اظهار داشت که کاراکتر او در این فیلم براساس یکی از کاراکترهای پدربزرگش راج کاپور، «ولگرد» نوشته شده بود.«ساوریا» اولین فیلم هندی بود که توسط یک استودیوی فیلمسازی هالیوودی تولید می شد.این فیلم علی رغم اینکه انتظارات زیادی نسبت به آن وجود داشت در گیشه شکست خورد و نظر منتقدین سینمایی نسبت به آن منفی بود اما بازی رنبیر کاپور به چشم آمد و نشان داد که توانایی ستاره شده را دارد. کاپور به خاطر بازی در این فیلم جایزه بهترین بازیگر تازه وارد سال ۲۰۰۷ را از جشنواره فیلم فیر دریافت کرد.

با وجود شکست سنگین فیلم اول رنبیر کاپور، او قرارداد بازی در نقش اول فیلم «Bachna Ae Haseeno» را با کمپانی بزرگ فیلمسازی یاش راج را در سال ۲۰۰۸بست. این فیلم اولین فیلم موفق رنبیر کاپور بود.داستان این فیلم درمورد پسری خوشگذران و هوس باز است که رابطه او با سه زن مختلف با بازی دیپیکا پادوکن، بی پاشا باسو و مانیشا لامبا را نشان می دهد.این فیلم در گیشه موفق عمل کرد.

در سال ۲۰۰۹ سه فیلم متفاوت از این بازیگر توانمند و جسور نمایش داده شد. اولین فیلم او «بیدار شو سید» به کارگردانی ایان موکرجی درمورد یک پسر تنبل و پولدار است که بعد از آشنا شدن با یک دختر ژورنالیست مستقلبا بازی کونکنا سن شرما زندگی اش تغییر می کند. رنبیر عنوان این فیلم را خودش انتخاب کرد. این فیلم مورد توجه منتقدین سینمایی قرار گرفت و کاری موفق بود.فیلم بعدی او در این سال «عجب پریم کی غضب کاهانی» به کارگردانی راج کومار سانتوشی یک کار کمدی درام مفرح بود که با کاترینا کایف همبازی شد. این فیلم چهارمین فیلم پرفروش سال ۲۰۰۹ شد و از همین فیلم رابطه عاشقانه‌ای بین رنبیر و کاترینا ایجاد شد. فیلم آخر او در سال ۲۰۰۹ یک کار درام به نام « Rocket Singh: Salesman of the Year» است. این فیلم در گیشه شکست خورد اما رنبیر جایزه بهترین بازیگر مرد فیلم فیر از نگاه منتقدین را به خاطر بازی در این فیلم دریافت کرد.

« Raajneeti» یک اثر سیاسی درام به کارگردانی پراکاش جا می‌باشد که با بودجه سنگینی ساخته شد. این فیلم کاری پرستاره بود و چهره‌های مطرحی همچون نانه پاته کر، اجی دیوگان، آرجون رامپال، کاترینا کایف و… در آن بازی کردند. کاپور نقشش در این فیلم را اولین کاراکتر پیچیده‌ای می‌داند که بازی کرد. این فیلم در گیشه و در سطح جهانی کاری موفق بود و رنبیر به خاطر بازی در این فیلم برای سومین بار نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد در جشنواره فیلم فیر شد.

فیلم بعدی کاپور در سال ۲۰۱۰ یک کار کمدی درام به نام «انجانا انجانی» است که در آن با پریانکا چوپرا همبازی شد. داستان این فیلم درمورد دو جوان با بازی رنبیر و پریانکا است که در شب عید تصمیم دارند خودکشی کنند. این فیلم در گیشه موفقیتی نسبی بدست آورد اما توجه منتقدین را به خودش جلب نکرد.

موفقیت و آن روی سکه:

رانبیر کاپور
رانبیر کاپور

سال ۲۰۱۱ برای رنبیر کاپور سال متفاوتی بود. او در این سال در فیلم «راک استار» به کارگردانی امتیازعلی نقش یک موزیسین به نام جردن را بازی کرد که از یک پسر آرزومند به یک ستاره جهانی تبدیل می‌شود. او برای بازی در این فیلم مدتی را با یک خانواده جت زندگی کرد تا با رفتارها و خصیصه‌های آنها آشنا شود.همچنین نواختن گیتار را فرا گرفت و در استودیوی موسیقی ای آر رحمان خیلی تمرین کرد.او همچنین به عنوان فعالیت‌های تبلیغاتی این فیلم در یک کنسرت زنده در بمبئی اجرا کرد. او در پنچاه و هفتمین دوره جشنواره فیلم فیر جایزه بهترین بازیگر مرد و همچنین بهترین بازیگر مرد از نگاه منتقدین را به خاطر بازی در این فیلم دریافت کرد. این فیلم موفق‌ترین و پرفروش‌ترین فیلم سال ۲۰۱۱ بالیوود بود. نرگس فخری نقش مقابل او را در این فیلم ایفا کرد.

در سال ۲۰۱۲ در فیلم متفاوت دیگری به نام «برفی» نقشی کاملا متفاوت ایفا کرد. این فیلم در سینمای خانگی ۱۴ میلیون دلار فروش کرد.داستان این فیلم درمورد پسری کرو لال با بازی کاپور است که عاشق زنی (با بازی ایلیانا دی کروز) می‌شود که نامزد دارد و سپس عاشق یک دختر اوتیسمی (با بازی پریانکا چوپرا) می‌شود. او برای بازی در این فیلم بازی بازیگران بزرگی همچون چارلی چاپلین و پدربزرگش راج کاپور را تماشا کرد.«برفی» به کارگردانی انوراگ باسو مورد تسین منتقدین سینمایی قرار گرفت و بازی هر سه بازیگر اصلی فیلم تحسین شد. این فیلم ورودی رسمی سینمای هند به هشتاد و پنجمین دوره جشنواره آکادمی اسکار بود. رنبیر برای دومین سال متوالی جایزه بهترین بازیگر مرد فیلم و فیر و استار اسکرین را به خاطر بازی در این فیلم دریافت کرد.

موفقیت‌های شیرین او در سال ۲۰۱۳ با بازی در فیلم عاطفی درام « Yeh Jawaani Hai Deewani» ادامه پیدا کرد. دیپیکا پادوکن نقش مقابل او را در این فیلم ایفا کرد. آدیتیا روی کاپور و کالکی کوچلین دیگر بازیگران این فیلم پرفروش بودند. کاپور در این فیلم نقش عکاسی به نام کبیر را که از تعهدداشتن در یک رابطهو ازدواج ترس دارد بازی کرد. او این کاراکتر را خیلی شبیه به خودش وصف کرد.زوج رنبیر و دیپیکا در این فیلم شیمی منحصر به فردی داشتند که مورد تحسین قرار گرفت.این فیلم یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای هند است. دومین فیلم او در این سال یک کار اکشن کمدی به نام « Besharam» بود که موفقیتی در گیشه بدست نیاورد. پدر و مادر رنبیر، ریشی کاپور و نیتو سینگ در این فیلم بازی کردند. پلاوی شرما نقش مقابل او را در این فیلم ایفا کرده است.

پس از غیبتی یک ساله از پرده نقره ای سینما، رنبیر در سال ۲۰۱۵ در فیلمی تریلر عاطفی به نام «روی» بازی کرد. یک منتقد سینما این فیلم را کاری کسل کننده و بی روح وصف کرد. «روی» در گیشه شکست خورد . سری شکست های مالی فیلم های رنبیر با فیلم بعدی اش «بومبی ولوت» ادامه پیدا کرد. این فیلم هم یک اثر جنایی درام ضعیف با پایه تاریخی بود که در آن با انوشکا شرما و کارن جوهر همبازی شد. او در این فیلم نقش یک بوکسور دهه ۶۰ میلادی را بازی کرده که غرق در دنیای جنایت می شود.

فیلم بعدی او در سال ۲۰۱۵ یک کار عاطفی درام به نام «تماشا» است که در آن با دیپیکا پادوکن همبازی شد. متاسفانه این فیلم هم در گیشه شکست خورد اما بازی کاپور مورد تحسین قرار گرفت.

وضعیت حرفه ای رنبیر کاپور در سال ۲۰۱۶ با بازی در فیلم عاطفی درام « Ae Dil Hai Mushki» به تهیه کنندگی کارن جوهر مقداری بهبود پیدا کرد. او در این فیلم نقش یک موزیسین را بازی کرد. انوشکا شرما و آیشواریا رای بچن نقش های مقابل او را در این فیلم بازی کردند. این فیلم یکی از پرفروش ترین فیلم های سال ۲۰۱۶ بالیوود شد.

رنبیر با مشارکت انوراگ باسو یک کمپانی فیلمسازی به نام « Picture Shuru Productions» تاسیس کرد که اولین اثر تولید شده در این کمپانی « Jagga Jasoos» محصول سال ۲۰۱۷ می باشد. رنبیر در این فیلم با کاترینا کایف همبازی شد. داستان این فیلم درمورد نوجوانی بااستعداد است که به دنبال ناپدری اش می گردد. درواقع کار تولید این فیلم در سال ۲۰۱۴ آغاز شد اما نمایش آن به دلایل متعددی همچون تغییرات در فیلمنامه و به هم خوردن رابطه کاترینا و رنبیر (این زوج قبل از اتمام فیلمبرداری این فیلم از هم جدا شدند) و… به تعویق افتاد. این فیلم در گیشه موفق عمل نکرد و رنبیر از سرمایه گذاری در تولید این فیلم ابراز پشیمانی کرد.

در سال ۲۰۱۸، کاپور در یک اثر زندگی نامه به نام «سانجو» ساخته راج کومار هیرانی نقش سانجی دات را بازی کرد. موضوع این فیلم به روابط آشفته دات با پدرش، اعتیاد او به مواد مخدر و دستگیری اش به دلیل حمل غیرقانونی اسلحه گرم می پردازد.کاپور علاقه زیادی به اجتناب از روایت هایژیوگرافی داشت و نمی خواست شیوه های رفتاری دات را تقلید کند. او برای بازی درا این فیلم ارتباط زیادی با دات برقرار کرد و قبل از فیلمبرداری هر مرحله از زندگی این بازیگر یک ماه زمان صرف می کرد تا خود را از نظر جسمی تغییر دهد. این فیلم در نمایش پیچیدگی های سانجی دات موفق عمل کرد. این فیلمبا ۸۱ میلیون دلار فروش جهانی به یکی از پرفروش ترین فیلم های تاریخ سینمای هند و پرفروش ترین فیلم رنبیر کاپور تبدیل شد. کاپور به خاطر بازی در این فیلم جایزه بهترین بازیگر مرد را از جشنواره فیلم فیر دریافت کرد.

فیلم « Brahmastra» کاری فانتزی به کارگردانی ایان موکرجی یکی از فیلم های در حال تولید رنبیر کاپور است که درآن با دوست دخترش عالیا بات و امیتاب بچن همبازی شده است.فیلم تاریخی « Shamshera,» به تهیه کنندگی کارن جوهر دیگر فیلم در حال تولید این سوپراستار برجسته هندی است که در آن با وانی کاپور همبازی است. همچنین در یک فیلم اکشن تریلر به کارگردانی لاو رانجان با آجی دیوگان همبازی خواهد شد.

زندگی خصوصی رانبیر کاپور

زندگی خصوصی و روابط عاطفی رنبیر کاپور از همان بدو ورودش به سینما بسیار پرحاشیه و جنجالی بوده اس ت و معتقد است رابطه پدر و مادرش به او آموخته است که یک رابطه تا چه اندازه می تواند پیچیده باشد. اولین رابطه جدی اش را وقتی کلاس هفتم بوده داشته و بعد از اتمام آن رابطه دچار افسردگی شده بود. هنگام بازی در فیلم «Bachna Ae Haseeno» در سال ۲۰۰۸ با دیپیکا پادوکن وارد رابطه شد. رابطه آنها بسیاری از رسانه های هندی را به خود جذب کرد و آنها سعی نکردند این رابطه را پنهان نگه دارند. حتی دیپیکا نام رنبیر را پشت گردنش تاتو کرد اما این رابطه یک سال بعد تمام شد. کاپور اظهار داشت که انها دوستانه از هم جدا شدند اما گفته می شد که به خاطر خیانت رنبیر این رابطه تمام شد و بعدا رنبیر به این مسئله اعتراف کرد و حرکت خود را از روی خامیو بی تجربگی دانست.بعد از آن رنبیر تصمیم گرفت خیلی محتطانه در مورد زندگی شخصی اش صحبت کند.

شایعات رابطه او با کاترینا کایف در سال ۲۰۰۹ در طول فیلمبرداری فیلم «عجب پریم کی کاهانی» شنیده شد. در اگوست سال ۲۰۱۳ یک عکاس پاپارازی عکس رنبیر کاپور را در کنار کاترینا کایف در ساحلی در اسپانیا منتشر کرد اگرچه رنبیر در ابتدا تمایلی نسبت به صحبت کردن درخصوص این مسئله نداشت اما نهایتا در سال ۲۰۱۵ به این رابطه اعتراف کرد و گفت»: « هر دوی ما به این رابطه اطمینان داریم و اگر درمورد آن صحبت نکنیم نشان دهنده بی احترامی ما به این رابطه خواهد بود»اما نهایتا در فوریه ۲۰۱۶ رسانه های هندی خبر جدایی آنها را اعلام کردند. در سال ۲۰۱۸ رنبیر با عالیا بات وارد رابطه شد و این رابطه همچنان ادامه دارد تا جایی که تصمیم به ازدواج هم داشتند اما مرگ ریشی کاپور، پدر رنبیر باعث شد کمی در تصمیم شان تاخیر اعمال کنند. رنبیر همچنین اعتراف کرده به سیگار و الکل اعتیاد دارد.

روی مچ دستش به هندی کلمه «آواره» را تاتو کرده است.

آدرس اینستاگرام:

رنبیر یکی از پرطرفدارترین ستاره های سینمای بالیوود در هند و در سطح جهان است اما متاسفانه صفحه اینستاگرام رسمی ندارد و در جایی عنوان کرده که با نام فیک در اینستاگرام حضور دارد.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا