بیکینگ پودر

بیکینگ پودر، بیکینگ سودا و وانیل از نظر ظاهر شبیه به هم می باشند. ولی در فرآیند تولید آن ها فرمولاسیون متفاوتی به کار رفته است. اثر آن ها در خوراکی ها و مواد غذایی فرق می کنند. اغلب وانیل را از روی بو و طعم آن به راحتی می توان تشخیص داد. در تولید بیکینگ پودر باید به نوع و مورد استفاده ی  آن توجه شود.

بیکینگ پودر مناسب ترین حجم دهنده
بیکینگ پودر مناسب ترین حجم دهنده

 

بیکینگ پودر، بیکینگ سودا، وانیل:

 در نگاه اول این سه ظاهری مشابه هم دارند. ولی ترکیبات و مواد اولیه هر کدام، کاملا متفاوت است. هر کدام هم کاربردی جداگانه دارند. در ابتدا ساختار هر کدام جداگانه بررسی می شود. بیکینگ پودر، ساختار پیچیده تری دارد. این پودر تشکیل شده است از سدیم اسید پیرو فسفات که نوعی نمک اسیدی است. نشاسته ی ذرت یا گندم، کرم تارتار. هر کدام از این مواد، عمل مشخصی بر عهده دارند. مثلا سدیم اسید پیرو فسفات برای حجم دهی به محصول استفاده می شود. پیرو فسفات هنگامی که در خمیر ریخته می شود و در فر قرار می گیرد؛ با تولید حباب باعث اسفنجی شدن کیک می شود. بیکینگ پودر کمی تلخ مزه می باشد. اما بوی خاصی ندارد. پیرو فسفات را می توان به عنوان افزودنی هم استفاده کرد.  مثلا در محصولات گوشتی دریایی، غذاهای کنسروی، چیپس و …

 بیکینگ سودا یا جوش شیرین، مانند بیکینگ پودر خاصیت تخمیری دارد. اما به دلیل تفاوت در ساختارشان، اثرات متفاوتی بر روی خوراکی ها و غذاها دارند و استفاده یکی به جای دیگری، نتیجه ی مورد انتظار را نخواهد داشت. بیکینگ سودا، بیکربنات سدیم دارد که به صورت جوشان عمل می کند و دی اکسید کربن تولید می کند. بیکینگ سودا بر خلاف بیکینگ پودر، اغلب برای غذا یا خوراکی هایی که احتیاج به پخت بیشتری دارند، استفاده می شود. چون سودا، مزه ی تلخی دارد، کاربرد زیاد آن موجب تلخ شدن ماده ی خوراکی می شود. ماندگاری بیکینگ سودا نسبت به بیکینگ پودر کمتر است.

وانیل در زمره ی گیاه ثعلب می باشد. دانه ی وانیل را بعد از اینکه فرآوری روی آن انجام گرفت، تخمیر می کنند. این عمل باعث می شود که  عطر خوشایندش خارج شود. به طور کلی به شکل پودر در بازار عرضه می شود. بیشترین استفاده ای که گیاه وانیل در ایران دارد، مصرف آن در تهیه ی بستنی و شیرینی جات می باشد. به دلیل این که پودر وانیل بوی خوبی دارد، برای از بین بردن بوهای نامطبوعی که در ترکیبات خمیر وجود دارد، استفاده می شود. به همراه بیکینگ پودر نتیجه ی خوبی پس از پخت به دست می آید. بهترین راه تشخیص بیکینگ پودر از وانیل، بوی آن ها می باشد. وانیل خوشبو و معطر می باشد. اما بیکینگ پودر بویی ندارد.

وانیل برای از بین بردن بوی نامطبوع خمیرها به کار می رود
وانیل برای از بین بردن بوی نامطبوع خمیرها به کار می رود

 برندهای مختلف بیکینگ پودر:

هم اکنون شرکت های مختلف، بیکینگ های متفاوت تولید می کنند که از نظر کیفیت و مورد مصرف می توان این بیکینگ پودر ها را دسته بندی کرد. با توجه به این که برای چه منظوری مصرف می شود، فرآیند تهیه  و تولید آن فرق می کند. اگر برای استفاده ی تجاری و صنعتی باشد یا خانگی باشد، ترکیبات مشابهی ندارد. البته این تفاوت در ساختار ابتدایی و اولیه ی بیکینگ پودر و نمک های اسیدی که در آن موجود می باشند؛ کمتر به چشم می خورد. مواردی که می توان برای این تفاوت بر شمرد، در نوع نشاسته ای می باشد که استفاده می شود. نشاسته ی ذرت باشد یا گندم، با گلوتن باشد یا بدون گلوتن برای کسانی که رژیم بدون گلوتن دارند، بیکینگ پودر طعم دار و مزه دار باشد یا بی طعم، یک واکنشه باشد یا دو واکنشه و … که شما عزیزان می توانید آن ها را از ما  www.ghodsico.com تهیه کنید.

ناگفته نماند کیفیت و درجه ی هر کدام از این مواد هم در تولید نهایی بیکینگ پودر نقش اساسی دارد. هر چقدر مواد اولیه ی که در تولید این پودر به کار می رود از درجه ی کیفیت و تازگی بالایی برخوردار باشد، فرآیند نهایی کیفیت بهتری خواهد داشت.

هم اکنون شرکت های مختلفی با توجه به موارد استفاده و مصرف این پودر و کیفیت مواد اولیه، در رقابت با یکدیگر سعی می کنند محصول بهتری با قیمت های متفاوت، به بازار عرضه کنند تا بتوانند مشتریان بیشتری جذب کنند.

شرکت هایی که بیشتر در تولید این پودر و محصولات مشابه، شناخته شده هستند، محصولات شرکت دکتر اوتکر می باشد. شرکت هرمین، مهسا، گل ها و…. این شرکت ها فعالیت های گسترده ای در تولید این پودر و انواع پودرهای مصرفی دیگر، وانیل ها و کرم ها دارد.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا