تاثیر محتوا بر سئو

 «محتوا پادشاه است». حتماً این جمله‌ی معروف بیل گیتس را شنیده‌اید. اما معنی این جمله دقیقاً چیست؟ و چرا تولید محتوای خلاقانه و منحصربه‌فرد این‌قدر بر سئو سایت تاثیرگذار است؟  در این مقاله، قصد داریم تاثیر محتوا را بر سئو بررسی کنیم. با خواندن این مقاله، با مفهوم محتوا آشنا خواهید شد و به اهمیت تولید محتوای باکیفیت در بهینه‌سازی موتورهای جستجو (سئو) پی خواهید برد. با ما همراه باشید!

«محتوا» چیست؟

می‌توان گفت ارائه‌ی تعریفی دقیق و مشخص از محتوا تقریباً غیرممکن است! کارشناسان دیجیتال مارکتینگ تعریف واحدی را از محتوا ارائه نمی‌دهند. در واقع، اتفاق نظری در این باره وجود ندارد. در این بین، لی اودین، مدیرعامل بازاریابی موسسه TopRank، مجموعه‌ای از تعارف محتوا را از بازاریابان سراسر جهان گردآوری کرده است که می‌تواند نقطه شروع خوبی برای ما باشد.

هایدی کوهن محتوا را این‌گونه تعریف می‌کند:

«اطلاعات مفید و کاربردی که داستانی را به شیوه مرتبط با موضوع و با هدف ایجاد تعامل، ارائه می‌دهد. محتوا می‌تواند به‌ اشکال مختلف، نظیر متن، عکس، ویدئو یا صوت و به صورت زنده یا غیرهمزمان، ارائه شود.»

توضیحات کوهن درباره محتوا از منظری صحیح است، اما بهتر است بدانید که محتوای اینترنتی همیشه باکیفیت و مفید نیست. محتوای بد نیز وجود دارد که هیچ ارزشی به مخاطب اضافه نمی‌کند.

دِرِک هالپرن، بنیانگذار Social Triggers، محتوا را این‌گونه تعریف می‌کند:

«محتوا می‌تواند در هر قالبی (صوتی، متنی، ویدئویی) ارائه شود و به افرادی که آن را می‌بینند یا می‌شنوند اطلاع رسانی کند، به آنها آموزش دهد و یا آنها را سرگرم کند».

اگر کلمه‌ی «باکیفیت» را حذف کنیم، می‌توانیم رویکرد مستقیم‌تری در رابطه با محتوا داشته باشیم. در این صورت، ققط کافی است به دنبال ایده‌ای خوب و خلاقانه باشید و آن را در یکی از قالب‌های محتوا پیاده‌سازی کنید.

تولید محتوا برای سئو

اما تاثیر محتوا بر سئو چیست؟ چرا باید این دو در کنار یکدیگر قرار بگیرند؟ بهینه سازی موتور جستجو یا همان سئو (SEO)  استراتژی‌ای برای عملکرد بهتر وب‌سایت است. در نتیجۀ پیاده‌سازی این استراتژی، وب‌سایت، در جستجوی کاربران اینترنتی، به جایگاه‌های برتری در گوگل دست پیدا می‌کند. از طرف دیگر، تولید محتوا یا همان بازاریابی محتوا، نوعی بازاریابی دیجیتالی است که می‌توان از طریق آن، بازدیدکنندگان وب‌سایت را به سوی «فروش» سوق داد.

گوگل وقتی می‌خواهد به صفحه‌ای رتبه دهد، به محتوای آن نیز توجه می‌کند. به واژگان به کار رفته در صفحه نگاه می‌کند. موتورهای جستجو از واژگان به کار رفته در صفحه، به مضمون و محتوای آن پی می‌برند. بنابراین، استفاده از کلمات کلیدی مناسب و تکرار به‌جای آن‌ها می‌تواند در درک محتوای صفحه شما به گوگل کمک کند. در این مسیر، باید راهی به ذهن مخاطب‌تان پیدا کنید و از واژگان یا عباراتی استفاده کنید که آن‌ها در جستجویش هستند.

الگوریتم‌های گوگل همواره در حال تغییر و توسعه‌اند. آنها عوامل مختلفی را، مانند محتوای جدید با حجم مشخص و انتخاب کلمات کلیدی خوب، در یک طرح بازاریابی محتوای خوب در نظر می‌گیرند. در واقع، یک استراتژی جامع سئو تاثیر محتوا بر سئو را نیز مانند لینک‌سازی و موارد فنی در بر می‌گیرد.

اهمیت تولید محتوای باکیفیت و مفید بر سئو سایت

  • محتوای باکیفیت نرخ کلیک (CTR) سایت‌ را افزایش می‌دهد.

 نرخ کلیک، یا همان CTR ، یکی از فاکتورهای مهم برای رتبه‌بندی سایت است. هر چه کاربران بیشتری بر روی لینک شما کلیک کنند، شانس‌تان برای رسیدن به جایگاه‌های برتر در نتایج جستجو افزایش خواهد یافت.

  • محتوای باکیفیت به گرفتن بک‌لینک کمک می‌کند.

 داشتن بک لینک برای محتوا نیز به گونه ای تایید محتوا توسط دیگر وب سایت‌هاست. در واقع در بیشتر موارد، کاربران به واسطه قدردانی از اطلاعات محتوا، به سایت شما لینک می‌دهند. از نظر گوگل، بک لینک باکیفیت نشان‌دهنده اعتبار و اعتماد است. هر چقدر سایت‌های معتبر و شناخته شده‌ بیشتری به وب سایت شما لینک بدهند، احتمال اینکه در نتایج جستجو رتبه بالاتری داشته باشید، بیشتر خواهد بود.

  • محتوای باکیفیت امکان استفاده از کلمات کلیدی را ایجاد می‌کند.

 محتوا یگانه راهی است که می‌توانید از طریق آن، از کلمات کلیدی مورد نظرتان، به‌صورت استراتژیک، استفاده کنید. در حقیقت، فقط به واسطه ایجاد محتوای باکیفیت حول واژه‌های کلیدی است که می‌توانید به کسب رتبه در جستجو آن کلمه کلیدی امید داشته باشید و در نهایت، بتوانید با برندهای مطرح صنعت‌تان رقابت کنید. اگر محتوا نباشد، کسب رتبه نیز غیرممکن خواهد بود.

  • محتوای باکیفیت تجربه کاربری فوق العاده‌ای را ایجاد می‌کند

 سئو فقط محدود به وبلاگ‌ها، مقالات، کلمات کلیدی و بک‌لینک‌ها نیست. بلکه شامل بهینه سازی robots.txt ، ارتقای متادیتاها و استفاده‌ی صحیح از تگ‌‌ها نیز می‌شود.

یک نقشه خوب سایت امکان دسترسی آسان کاربران را به محتوا فراهم می‌کند و robots.txt بهینه شده نیز این امکان را به ربات‌های خزنده و مخاطبان می‌دهد تا به‌راحتی در سایت پیمایش کنند و به محتوای موردنظرشان دسترسی پیدا کنند.

  • محتوای باکیفیت موجب می‌شود بیشتر دیده شوید.

 با تولید محتوای کاربردی و ارزشمند، شانس دیده شدن‌تان در شبکه‌های مجازی افزایش می‌یابد. وقتی کاربران  لینک محتوای باکیفیت شما را در شبکه‌های اجتماعی، نظیر اینستاگرام، توییتر و فیسبوک، به اشتراک می‌گذارند، این علامت به گوگل داده می‌شود که محتوای شما کاربردی و با ارزش بوده است. در نتیجه، گوگل از این تاییدیه در رتبه‌بندی استفاده می‌کند. این را می‌توان یکی از جنبه‌های غیرمستقیم تاثیر محتوا بر سئو دانست.

  • محتوای آموزشی خوب مشکلات کاربران را حل می‌کند

کاربران همیشه در جستجوهای اینترنتی‌شان به دنبال نتایجی هستند که به سوالات‌شان پاسخ دهد یا راه‌‌حل‌های مناسبی را برای حل مشکلات‌ آنها ارائه دهد. گوگل نیز دائماً الگوریتم‌هایش را بر اساس چنین سیستمی به‌روزرسانی می‌کند. بنابراین، با تولید محتوایی که نیاز کاربران را در کلمه کلیدی خاص برطرف کند، احتمال بهبود رتبه سایت در طول زمان افزایش خواهد یافت.

سخن آخر

تولید محتوا طبق اصول سئو سرمایه‌گذاری طولانی‌مدتی برای کسب‌وکار اینترنتی‌ شما است. با تولید محتوایی کاربردی و منحصربه‌فرد، نه فقط برندتان را با هزینه‌ای بسیار پایین تبلیغ می‌کنید، بلکه موجب جذب مخاطب هدفمند بیشتر و، در نهایت، فروش بیشتر محصولات و خدمات‌تان خواهید شد.

از آنجا که محتوای سئوشده نیاز به تخصص و اطلاعات زیادی دارد، بایستی انجام آن را بر عهده افراد کارآزموده گذاشت. فراموش نکنید هزینه‌ای را که صرف تولید محتوا می‌کنید در مقابل بازگشت سرمایه حاصل از آن، بسیار اندک و تقریباً ناچیز است.

منابع : https://transnet.ir/blog/keyword/

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا