تاریخچه تبلیغات در ایران و جهان

چکیده : تاریخچه تبلیغات به دوران باستان و پیش از میلاد بر می گردد صنعت تبلیغات از زمان پیدایش تا کنون تحولات زیادی داشته تبلیغات با اختراع صنعت چاپ ، اختراع رادیو و تلوزیون و همچنین اختراع وب پیشرفت کرده است و به شکل امروزی خود در آمده است. و در آینده نیز دچار تغییر و تحولاتی خواهد شد.

صنعت تبلیغات نیز مانند سایر صنعت ها در طول زمان دچار تغییر و تحولات زیادی شده است. پیشرفت صنعت های دیگر سبب پیشرفت تبلیغات گشته است.در این مطلب قصد داریم از دوران باستان تا کنون به فراز و فرود های و تغییر و تحولات صنعت تبلیغات بپردازیم.

دوران باستان ( پیش از میلاد) :

مصر باستان :

اولین نشانه های تبلیغات به دوران مصر باستان بر می گردد . سنگ نگاره هایی از مصر باستان به دست آمده که نشان می دهد در حدود ۲۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح اشکالی روی دیوار ها حکاکی شده است که مضامینی نظیر تبلیغ حمام و فروشگاه دارد.
نوع دیگر تبلیغات در دوران مصر باستان از طریق پاپیروس انجام می شد. پاپیروس یا قرطاس نوعی کاغذ بوده که از صمغ گیاه قرطاس که نی های بلندی بوده است ساخته میشده و از مصر به کشور های دیگر صادر میشده است.

روم باستان :

نشانه های استفاده از تبلیغات در روم باستان به ۱۰۰ سال پیش از میلاد بر می گردد.نشانه های استفاده از اولین تبلیغات سیاسی اجتماعی در جهان به روم باستان بر می گردد.
در یونان و روم باستان طی برهه های زمانی آزادی های فکری و سیاسی فراهم شد.نوشته های فلسفی سیاسی نظیر استویس و اپیکور مربوط به این زمان است. از طرفی برای مغلوب کردن افکارات مخالف خود تبلیغات منفی نیز برای اولین بار در این دوره ی زمانی شکل گرفت.

جارچیان شهری :

اولین حضور جارچیان به شهر آتن در دوران باستان می رسد. در آن زمان که تبلیغات میان برنامه تلوزیونی وجود نداشت و اثری از تبلیغات محلی به شکل امروزی آن نبود.جارچیان شهری وظیفه تبلیغات را داشتند.
جارچیان افرادی بودند که هم صدای خوش داشتند و هم دارای سواد بودند . این افراد در سطح شهر راه می رفتند و با صدای بلندبه بیان اخبار و اطلاعات  می پرداختند و همچنین  محصولات جدید را معرفی می کردند.

مردم شهر که اغلب سواد نداشتن برای دریافت اخبار و اطلاعات به جارچی ها اعتماد میکردند

تبلیغات پس از میلاد :

صنعت چاپ و تبلیغات :

بعد از اختراع صنعت چاپ ، صنعت تبلیغات پیشرفت بسیاری کرد.اختراع صنعت چاپ یکی از بزرگ ترین دستاورد های بشر بوده است . صنعت چاپ در سال ۱۴۵۶ توسط گوتنبرگ در آلمان اختراع شد. اما پیشینه فن چاپ به قرن ها پیش از گوتنبرگ می رسد.
گوتنبرگ برای هر حرفی یک قطعه فلزی ساخت و به این ترتیب جملات را  از طریق فشردن جوهر روی کاغذ ایجاد می کرد. نخستین کتابی که توسط گوتنبرگ چاپ شد کتاب مقدس بود.
باگسترش تبلیغات چاپی ، تبلیغات پوستری هم افزایش پیدا کرد و در و دیوار های شهر پر از بنرهای تبلیغاتی شد.

تاثیر روزنامه بر تبلیغات:

پیدایش روزنامه به سده ۱۸ میلادی بر می گردد.اولین روزنامه در اروپا منتشر شد . استقبال از روزنامه به حدی افزایش یافت که تا سده ۱۹ میلادی به میلیون ها نفر رسید. روزنامه های در آن دوران اخبار اطلاعات ، حوادث ، سرگرمی و خواندنی ها آموزنده و علمی داشتند.
وجود چنین بازدید بالایی ، سبب شد تبلیغات به روزنامه ها هم راه پیدا کند. در آپریل سال ۱۷۰۴ میلادی اولین تبلیغ در روزنامه بوستون به چاپ رسید.

ظهور اتومبیل و تبلیغات محیطی :

اگر شما از جمله افرادی هستین که در بین انواع تبلیغات محیطی علاقه خاصی به اجاره بیلبورد و اجاره استرابود تبلیغاتی دارید این بخش را به دقت مطالعه کنید.
خودرو یا اتومبیل به معنای امروز  آن در سال ۱۶۷۸ توسط پدر فردیناند فربیست ساخته شد این فرد یک مبلغ مسیحی بلژیکی بود که اولین خودرو را در چین طراحی نمود و ساخت. این خوردو نیروی اولیه خود را از بخار تامین می کرد.
اولین اتومبیل ها با موتور احتراقی در سال ۱۸۶۰ میلادی توسط فردی بلژیکی ساخته شد. بین سال های ۱۸۶۰ تا ۱۹۷۰ یعنی در حدود یک صدسال تلاش های زیادی برای پیشرفت این صنعت توسط مهندسان انجام گرفت.
با وارد شدن اتومبیل ها به محیط های شهری ، بیلبوردهای تبلیغاتی نیز به مرور جای خود را در نقاط مختلف شهری باز کردند. اولین بیلبورد تبلیغاتی مربوط به سال ۱۸۳۵ میلادی می باشد.

تاثیر رسانه ها بر تبلیغات :

با اختراع تلگراف و پس از آن رادیو و تلوزیون تغییر و تحولات زیادی در صنعت تبلیغات به وجود آمد. که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت. در این قسمت همچنین رسانه های آنلاین و نقش آن ها در تبلیغات را بررسی می کنیم .

اختراع رادیو و تبلیغات :

مارکنی را می توان مخترع رادیو دانست. او سال ها برای اختراع خود تلاش کرد و سرانجام در سال ۱۸۹۸ ارتباط برقرار و اولین اخبار رادیویی فرستاده شد. علاقه مردم به قصه ها ، اخبار و سرگرمی های رادیویی رو به روز افزایش پیدا کرد  و مورد اقبال عمومی قرار گرفت . تا اینکه در سال ۱۹۹۲ اولین تبلیغات رادیویی آغاز شد.

اختراع تلوزیون و تبلیغات :

اختراع تلوزیون به سال ۱۸۸۴ میلادی بر می گردد. اولین گام های اختراع تلوزیون به خلاقیت یک دانش آموز آلمانی به نام  پاول نیپکو می رسد.
روند اختراع تلوزیون ادامه پیدا کرد و هر مخترعی چیزی به آن افزود تا اینکه در سال ۱۹۲۵ دانشمند اسکاتلندی موفق شد تصاویر سیاه و سفید را ادر لندن منتقل کند. با آمدن تلوزیون سیاه و سفید و بعد از آن رنگی استقبال زیادی از این رسانه جدید شد و اولین تبلیغات تلوزیونی نیز در سال ۱۹۲۵ میلادی با قیمت ۹ دلار بر ثانیه برای تبلیغ بالوی انجام گرفت

اختراع اینترنت و تبلیغات :

اینترنت در سال ۱۹۸۹ برای اولین بار توسط تیم برنزلی اختراع شد. و سپس جنبه عمومی پیدا کرد تا اینکه در سال ۱۹۹۸ موتور جستجو گر گوگل به دلیل توانایی بالا برای ارائه مطلب به مخاطب جایگاه ویژه ای پیدا کرد و نسل جدیدی از خدمات را در اختیار کاربران قرار داد. در سال ۱۹۹۵ تبلیغات پاپ آپ شروع شد . در سال ۲۰۰۰ میلادی شرکت گوگل ، تبلیغات گوگل ادز را معرفی کرد. در سال ۲۰۰۶ تبلیغات ویدئویی یوتوب آغاز شد. ودر سال ۲۰۰۸ تبلیغات اپلیکشن های گوشی ها آغاز شد و …

این مطلب توسط تیم محتوایی ادنل برای علاقه مندان به تاریخچه تبلیغات گردآوری شده است .
ادنل یک سایت در زمینه معرفی فضاهای تبلیغاتی می باشد که این امکان را برای صاحبان کسب و کار فراهم کرده است تا به صورت آنلاین با صاحبان رسانه های تبلیغاتی گفت و گو کنند و در نهایت تابلو تبلیغاتی خود را اجاره نمایند.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا