تاریخ دقیق روز جهانی دست خط در تقویم سال ۱۴۰۰ چه روزی است؟

در تقویم جهانی روزی به نام روز دست خط نامیده شده است ، در این مطلب قصد داریم « تاریخ دقیق روز جهانی دست خط در تقویم سال ۱۴۰۰ » و همینطور روز خوشنویسی را بررسی کنیم ، با ما همراه شوید :

تاریخ دقیق روز جهانی دست خط در تقویم سال ۱۴۰۰ چه روزی است؟

تاریخ دقیق روز جهانی دست خط در تقویم سال ۱۴۰۰

تاریخ روز جهانی دست خط در تقویم شمسی برابر است با:

یک شنبه روز ۳ ماه بهمن سال ۱۴۰۰

تاریخ روز جهانی دست خط در تقویم قمری برابر است با:

روز ۱۹ ماه جمادی الثانی سال ۱۴۴۳

تاریخ روز جهانی دست خط در تقویم میلادی برابر است با:

روز ۲۳ ماه ژانویه سال ۲۰۲۲

تاریخ دقیق روز جهانی دست خط در تقویم سال ۱۴۰۰ چه روزی است؟

علت نامگذاری روز جهانی دست خط

۲۳ ژانویه، روز ملی دست خط در ایالت متحده امریکاست. روز ملی دست خط فرصتی برای تجلیل و بزرگداشت نسخه‌های خطی و ارزشمند است. اولین بار در سال ۱۹۷۷ این روز توسط انجمن تولیدکنندگان نوشت افزار در نظر گرفته شد.  بیست و سوم ژانویه سالروز تولد جان هانکوک است. هانکوک را به عنوان اولین و موثرترین فرد در امضا اعلامیه استقلال آمریکا می‌شناسند. هانکوک در آن زمان رئیس کنگره قاره بود و امضایش برای تایید نسخه نهایی سند استقلال در سال ۱۷۷۶ خدمت بزرگی به این کشور کرد. دست خط و امضای هانکوک، امریکا را از یک وابسته انگلیسی به یک کشور مستقل تبدیل نمود. به همین دلیل از سال۱۹۷۷ بیست و سومین روز از اولین ماه میلادی را به عنوان روز جهانی دست خط نامگذاری کرده‌اند.

روز خوشنویسی و تاریخ دقیق آن

انجمن خوشنویسان ایران در سال ۱۳۹۶ شمسی نیز تصمیم گرفتند که برای توجه بیشتر به هنر خوشنویسی روزی را به‌عنوان روز ملی خوشنویسی نام‌گذاری کنند.

به گفته استاد غلام‌حسین امیرخانی رئیس انجمن خوشنویسان ایرانی در تاریخ ۲۱ مهرماه سال ۱۳۲۹ شمسی بود که مرحوم دکتر بیانی، بنیان‌گذار کتابخانه ملی ایران و کارشناس نسخه‌های خطی فارسی، شروع به برگزاری کلاس‌های آموزش خوشنویسی کردند.

اگرچه در آن زمان انجمنی وجود نداشت؛ اما این کلاس‌ها پایه‌گذار انجمن خوشنویسی ایران بوده است به همین علت بیست و یکم مهرماه در تقویم ملی ایران به‌عنوان روز ملی خوشنویسی ثبت گردید.

همچنین از تاریخ ۲۱ تا ۲۸ مهرماه نیز به‌عنوان هفته خوشنویسی گرامی داشته می‌شود در این هفته، نمایشگاه‌های استادان خوشنویسی، نشست‌های تخصصی و همایش‌های گوناگون با حضور هنرمندان و فعالان عرصه خوشنویسی برگزار می‌شود

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا