ترفندهای مراقبت از دوقلوها و تغذیه نوزادهای دوقلو

مراقبت از نوزاد مخصوصا اگر تجربه اش را نداشته باشید خیلی مشکل است ، حال اگر دوقلو باشند این سختی دوبرابر نیز می شود ، در اینجا ترفندهای مراقبت از دوقلوها را خواهیم گفت.
البته دو قلو باردار شدن برای برخی زوجین هیجان آور است و برای برخی دیگر نگران کننده است چرا که با افزایش تعداد فرزندان آن هم به صورت همزمان هزینه ها نیز افزایش خواهد یافت.

 

نگهداری نوزادان دوقلو : ترفندهای مراقبت از دوقلوها

تصور داشتن دو نوزاد یا بیشتر‌ برای خیلی از والدین خوشایند و هیجان‌انگیز است، اما در برخی موارد یا شاید در ابتدا کمی دلهره‌آور به نظر بیاید، زیرا همۀ پدر و مادرها به وقت،‌ کمک،‌ آموزش،‌ پول، حمایت و پشتیبانی نیاز دارند که در مورد دوقلوها،‌ این نیازها چند برابر می‌شود. بنابراین نگرانی والدین کاملاً قابل درک است و این نگرانی‌ها حتی ممکن است با واکنش‌های دوستان و اقوام بعد از شنیدن خبر بارداری یا تولد دو یا چندقلوها‌ بیشتر هم بشود. در این مطلب می‌توانید با تفاوت‌های نوزادان چندقلو و تلاش ما برای شناخت آنها، تغذیۀ بیشتر از دو نوزاد، برنامه‌ریزی برای مراقبت از چندقلوها و مرخصی زایمان دوقلوها آشنا شوید.

تفاوت‌ها و شناختن نوزادان دو یا چندقلو

کودکان دو یا چند قلو ممکن است بعد از زایمان نیاز به مراقبت‌های ویژه‌ای در بخش مراقبت‌های ویژۀ نوزادان یا NICU داشته باشند. شاید شما نیز برای شناختن نیازها و شخصیت هر کدامشان پیچیدگی‌های بیشتری داشته باشید. نوزادان شما حتی در همان بخش مراقبت‌های ویژه هم ممکن است تفاوت‌هایی با یکدیگر از لحاظ مراقبت‌های پزشکی،‌ چگونگی پاسخ‌دهی به محیط اطراف و خواسته‌ها و نیازهایشان داشته باشند. به عنوان مثال، یک نوزاد ممکن است لمس شدن ملایم را ترجیح دهد، درحالی‌که دیگری لمس و تماس محکم‌تری را دوست داشته باشد.

 

یک نوزاد ممکن است در سروصداهای ناگهانی هم از خواب بیدار نشود، درحالی‌که دیگری از جا بپرد و گریه کند. همچنان که کم‌کم فرزندانتان و علایق منحصربه‌فردشان را می‌شناسید، می‌توانید پاسخ‌هایتان را با نیازهای هر کدام تطبیق دهید.شناختن هر نوزاد به عنوان یک انسان منحصربه‌فرد، به ویژه در ابتدا می‌تواند کمی پیچیده باشد، زیرا ممکن است احساس کنید نمی‌توانید همزمان چند جا باشید و به اندازۀ کافی به آنها رسیدگی کنید. ممکن است احساس کنید که بین نوزادانتان سرگردانید و نمی‌دانید کدام به شما بیشتر احتیاج دارد.

در چنین مواقعی بهتر است راهکارهای زیر را در ذهنتان مرور کنید:

به خودتان اطمینان داشته باشید که می‌توانید همیشه و در هر زمانی، نیازهای آنها را تامین کنید. اگر یک روز حس می‌کنید بیشتر به یکی از آنها کشش دارید، زمان بیشتری با او بگذرانید و از همسرتان بخواهید به کودک دیگر رسیدگی کند.از کمک دیگران و اعضای خانواده‌ استفاده کنید تا بتوانید زمان بیشتری را با نوزادانتان بگذرانید.مطمئن باشید فرزندانتان خوب رشد می‌کنند، حتی اگر گاهی توجه شما همواره به شکل کاملاً یکسان بین مراقبت از آنها تقسیم نشود بهتر است انعطاف‌پذیر باشید و این ویژگی را به خصوص برای شروع مادر بودنتان تمرین کنید. مطمئن باشید وقتی شما تمام تلاشتان را می‌کنید، فرصت و امکان کافی را برای رشد و شکوفایی به آنها داده‌‌اید.

تغذیۀ بیش از یک نوزاد

وقتی بیش از یک نوزاد دارید، تصمیمات مربوط به تغذیه با شیر مادر یا شیر خشک می‌تواند در ابتدا کمی پیچیده به نظر بیاید. نگران میزان شیرتان نباشید، زیرا تقاضای شیر بیشتر، منجر به تولید شیر بیشتر در بدنتان نیز خواهد شد. البته،‌ پیدا کردن یک روش شیردهی که مناسب شما باشد، به کمی صبر و تمرین نیاز دارد. بهتر است یک وضعیت راحت بیابید که در آن آسوده باشید. به عنوان مثال می‌توانید از روش زیر بغل به طور همزمان برای دوقلوها استفاده کنید. یعنی هر دو نوزاد را در یک زمان زیر بغلتان بگذارید، به شکلی که صورتشان رو به شما و پاهایشان در پشت شما قرار گیرد.

شیردهی به صورت همزمان باعث صرفه‌جویی در وقت می‌شود و مزایای دیگری نیز دارد. به عنوان مثال، شیردهی همزمان به دوقلوها ممکن است باعث شود که برنامۀ خوابشان هماهنگ باشد و اگر یکی از آنها نیمه‌شب بیدار شود،‌ در بیشتر مواقع می‌توانید قُل دیگر را هم بیدار کنید و به او هم شیر بدهید. شما ممکن است بتوانید به هر دوی آنها شیر بدهید یا یکی از آنها ممکن است به خوردن شیر از شیشه‌شیر تمایل بیشتری نشان دهد. همچنین می‌توانید دوشیدن و پمپ شیرتان را یاد بگیرید و هر زمان که لازم بود با تأیید پزشک کودک، شیر خشک را به عنوان مکمل غذایی اضافه کنید.

برنامه‌ریزی برای مراقبت از چندقلوها

شما و همسرتان به کمک بسیار زیاد اطرافیانتان نیاز دارید،‌ پس برای پرهیز از سرزنش همسر یا خودتان در چنین شرایطی،‌ بهتر است پیشاپیش برنامه‌ریزی کنید تا کمک‌های کافی برای روزهای پس از تولد دوقلوها را داشته باشید. همچنین می‌توانید برای چند روز یا چند هفتۀ اول، یک پرستار کودک بسیار مطمئن و آگاه که از قبل با او صحبت و در مورد شیوۀ کارش تحقیق کرده‌اید استخدام کنید. همچنین لازم است اطمینان پیدا کنید که در صورت نیاز،‌ کسانی از اعضای خانواده،‌ اقوام یا دوستان آمادۀ کمک به شما هستند و در ضمن باید به خانواده و دوستانتان بگویید که دقیقاً چه چیزی می‌خواهید و اگر نمی‌خواهید در زمان خاصی کنارتان باشند،‌ این را مودبانه از آنها درخواست کنید.

انعطاف‌پذیری شما در چنین شرایطی بسیار مهم و مؤثر خواهد بود و بدانید که با بزرگ شدن نوزادانتان باید در برخی برنامه‌ریزی‌های قبلی خود تغییراتی ایجاد کنید تا دوباره کم‌کم مدیریت و کنترل امور خانه و زندگی‌تان را در دست بگیرید و بهتر است کم‌کم با این واقعیت که روزهایتان ساعت‌های محدودی دارد که زمان کافی برای مواردی مثل تمیز و براق نگه داشتن خانه را ندارد ‌کنار بیایید. به طور معمول اگر حداقل برای سه ماه اول فقط روی دوقلو هایتان تمرکز کنید، برای مسائل مختلف‌ بسیار کمتر دچار استرس خواهید شد و یادتان باشد شما دو یا چند کودک دارید که ماه‌ها منتظر دیدنشان بودید، بچه‌ها به هر حال بزرگ می‌شوند و شما را با کارهای دلچسبشان شاد خواهند کرد، پس شاد باشید، چون شما دو کودک هم‌سن دارید که هیچ‌وقت در زندگی تنها نخواهند ماند.

مرخصی زایمان برای دوقلوها

اول از همه اینکه سلامت دوقلوها و ‌وضعیت فیزیکی و عاطفی خودتان نسبت به تمام شرایط دیگر از جمله وضعیت مالی‌ ‌بهتر و محیط کارتان در اولویت است. همچنین زمان قانونی مرخصی زایمان برای دوقلوها فرقی با مرخصی زایمان تک‌قلوها ندارد، اما قوانین مربوطه ممکن است در طول سال‌های بعد تغییر کند.این را نیز بدانید که برخی شرکت‌ها، سیاست‌های خاص خودشان را دارند که ممکن است همان مرخصی زایمان قانون کار را هم برای شما در نظر نگیرند، پس اگر قصد بارداری دارید، لازم است از قبل این موارد را از محل کار خود جویا شوید.

همچنین اگر در یک دفتر کوچک کار می‌کنید که حضورتان بسیار ضروری است،‌ ممکن نتوانید مرخصی خیلی طولانی بگیرید یا از سوی دیگر،‌ حتی ممکن است ‌بتوانید ترتیبی غیررسمی بین خود و کارفرمای محل کارتان ایجاد کنید.همچنین بسیاری از زنانی که دوقلو به دنیا می‌آورند، گاهی دچار تردید در برگشتن به روال طبیعی کار خود می‌شوند و آن را دشوار می‌بینند. اگر احساس می‌کنید به زمان بیشتری نیاز دارید،‌ می‌توانید با بخش منابع انسانی شرکت‌ یا مدیرتان دربارۀ گرفتن یک مرخصی طولانی‌تر یا کار نیمه‌وقت یا حتی دورکاری صحبت کنید. شما همچنین می‌توانید بعد از بهبود کامل، بزرگ‌تر شدن بچه‌ها و گذشت چند ماه از زایمانتان، داشتن یک شغل مناسب و دلخواه را در خانه شروع یا تجربه کنید و از تغییر تصمیمتان هم در صورت پشیمانی نترسید.

 

 

 

بیشتر بخوانید :

پیشنهاد اسم دوقلو برای کودک دختر و پسر

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا