تست خودشناسی؛ آیا شما خرافاتی هستید؟
در این پست از جدول یاب تست خودشناسی؛ آیا شما خرافاتی هستید؟ از نظرتان می گذرد. در یکی از فرهنگهای لغت، واژه خرافات اینگونه تعریف شده است: «دادن خصیصه مقدس، به شرایط یا چیزهایی بیارزش و بیهوده». پیدایش چنین حالتی، می تواند ناشی از ترس، یا جهالت و ناآگاهی باشد. همه ما نگرانیهایی را که در درونمان وجود دارد درک نمی کنیم. به عبارت دیگر این خطر برای همه ما وجود دارد که روزی در دام خرافات بلغزیم. البته منطق ما و حس انتقادمان مراقب این وضع است و دیر یا زود، وضعیت را به حال عادی برمی گرداند (کمابیش سریع) زیرا این عقاید، به فطرتهای گوناگون نیز بستگی دارد. برخی از روحیه ها در دنیای شگفتی ها زندگی میکنند، در حالی که گروهی دیگر، هر لحظه کشمکش و مبارزه سنگینی با خود دارند. گروه اول، افراد خرافاتی نامیده شدهاند و دسته دوم به خود افراد «منطقی» لقب داده اند. به هر حال گروه اول همواره به دسته دوم اعتراض میکنند که آنها هیچ چیز از اسرار پنهان ولی واقعی دنیا را درک نمی کنند. هدف پرسشنامه این قسمت، آگاه ساختن شما از گرایشی است که در درون شما به یکی از دو جهت یعنی نکات عقلایی، با اسرار شگفت انگیز و معجزه آسا جهت یافته است.
هر سؤال دارای دو پاسخ احتمالی است. یکی از آنها را که به نظرتان درست تر است، علامت بزنید. سعی کنید سریع و صادقانه پاسخ دهید.
۱- آیا معتقدید امروزه، فصول سال مانند دوران قدیم، کاملاً از یکدیگر مجزا نیست؟
الف) بله، فصول نسبت به قدیم کمتر مشخص است.
ب) نه، همیشه یکسان بوده است.
۲- پس از ویزیت پزشک، آیا از همان موقع احساس بهبود نمی کنید؟
الف) بله ب) نه
۳- یکی از مباحث ریاضی «قوانین احتمالات» است. آیا تصور می کنید این قوانین واقعاً وجود دارد؟
الف) بله ب) نه
۴- اگر متوجه شوید به شکل یک جمع ۱۳ نفری دور میز نشسته اید، آیا حتی کمی هم ناراحت نمی شوید؟
الف) بله ب) نه
۵- آیا تصور می کنید برای دیگران آرزوی خیر کردن (روزبخیر، سال خوبی داشته باشید و…) خود به خود می تواند تاثیر خوبی داشته باشد؟
الف) اگر هم این گونه جملات نقشی داشته باشد، صرفاً به خاطر دلایل روانی است.
ب) بله، احتمال این هست که چنین جملاتی، به عنوان یک عامل خوشبختی تاثیری داشته باشد.
۶- به نظر شما کدام یک از دو تعریف زیر برای واژه «بدشانسی» مناسب است؟
الف) ناتوانی شخصی برای استفاده از شرایط مناسب.
ب) یک نیروی متخاصم که برای جلوگیری از آن، هیچ کاری نمی توان کرد.
۷- خیلیها برای جلوگیری از چشم خوردن، به چوب ضربه میزنند. اگر این کار را بکنید:
الف) به عنوان شوخی و بدون هیچ گونه زمینه ذهنی است.
ب) یا این که با این اندیشه که بهتر است از هر وسیله ممکن برای جلوگیری از وقایع ناخوشایند سود برد.
۸- آیا علامت برج فلکی خود را می شناسید؟
الف) بله ب) نه
۹- از این دو اندیشه، به نظر شما کدام یک به حقیقت نزدیکتر است؟
الف) بسیاری از مردم تصور می کنند قدیمی ها همه چیز را از خودشان درآورده اند.
ب) چیز جدیدی وجود ندارد، مگر این که در قبل وجود داشته و سپس فراموش شده است.
۱۰- آیا تصور می کنید در بازیهای شانسی، محاسبات ریاضی واقعاً موثری وجود داشته باشد؟
الف) بله ب) نه
۱۱- آیا در لحظات نگرانی و خستگی کارهایی برای رفع نحوست و اتفاقات بد انجام می دهید؟
الف) گاهی ب) هرگز
۱۲- آیا به این مسئله توجه کرده اید که در زندگیتان، تلاقیهایی به وجود می آید که قویتر از آن است که تصادفی باشد؟
الف) بله ب) نه
۱۳- نسبت به کدام یک از این آثار ادبی حساسترید؟
الف) یک شعر سوررئالیستی ب) یک مقاله تاریخی
۱۴- در مورد اصول مهمی که در مورد آینده دنیا مطرح می شود، به نظر شما کدام یک به حقیقت نزدیک است؟
الف) نظریه تحول ب) نظریه بازگشت دائمی
۱۵- آیا تاکنون متوجه صحت مطالب برخی از نوشته های قدیمی و باستانی شده اید؟
الف) هرگز ب) گاهی اوقات
۱۶- گاهی گفته می شود آنهایی که مقبره فرعون مصر (توتان خامون) را باز کر ه اند، به شکل زودرس و اسرارآمیزی مردهاند. شما چه فکر میکنید؟
الف) شاید بتوان گفت نوعی نفرین خاص و واقعی دامنگیر آنها شده است.
ب) این قضیه مورد بررسی قرار نگرفته، و شاید فقط یک افسانه باشد.
۱۷- از دیدگاه علمی، آیا حق داریم پدیده ای را به خاطر اینکه برخی جنبه های آن از نظر علمی قابل توجهی نیست، رد کنیم؟
الف) بله ی ب) نه
۱۸- در ارتباط با مسافرت و تصادف در کدام یک از دو مورد زیر بیشتر میترسید؟
الف) تصور این که پشت فرمان اتومبیل بنشینید و از طریق جاده سفر کنید.
ب) اندیشه یک مسافرت هوایی
۱۹- آیا از طریق تجربه شخصی این را پذیرفته اید که اعداد خوشایند، بیشتر از اعداد بد است؟
الف) بله ب) نه
۲۰- آیا از پوشیدن لباسهایی با رنگ خاص که با سایر رنگها چندان تناسبی ندارد خودداری می کنید؟
الف) بله ب) نه
۲۱- به نظر شما کدام یک از این دو جمله به حقیقت نزدیکتر است؟
الف) شخصیت انسان سرنوشت او را میسازد.
ب) خوشبختی کور است.
۲۲- آیا تا به حال برای طالعبینی به کسی مراجعه کرده اید؟ یا اگر موقعیتی پیش بیاید، دوست دارید این کار را بکنید؟
الف) بله ب) نه
۲۳- اگر از پشت سر به کسی که ما را نمی بیند خیره شویم، آیا علیرغم هر نوع گرایش آن شخص تمایل پیدا می کند به عقب برگردد؟
الف) این گاهی اتفاق میافتد.
ب) تنها بر حسب تصادف ممکن است چنین کاری بکند.
۲۴- آیا تصور می کنید ماه تاثیر اسرارآمیزی بر بیماریهای روانی دارد؟
الف) بله ب) نه، این هرگز ثابت نشده است.
۲۵- نردبانی در مسیر شماست. اگرچه می توانید از زیر آن رد شوید، از این کار خودداری می کنید، چرا؟
الف) چون واقعاً ممکن است چیزی از آن بالا بر سرم بیفتد.
ب) چون ممکن است برایم بدشانسی بیاورد.
۲۶- گاهی در زندگی، یک رشته مشکلات پیدرپی ایجاد میشود و در این هنگام برخی می گویند یک بدبختی هیچ وقت به تنهایی نمی آید. به نظر شما چه توجیهی می توان برای این پدیده مطرح کرد؟
الف) علت آن منحصراً برداشتهای روانی است.
ب) معمولاً یک تاثیر منفی و نحس، به آن نسبت داده می شد که مبارزه با آن کار دشواری است.
۲۷- دکارت می گوید: «اگر کاری را با صمیمیت و شادی انجام دهیم، حتی اگر یک بازی شانسی باشد، شانس بیشتری برای موفقیت دارد.». آیا شما چنین چیزی را مشاهده کرده اید؟
الف) بله ب) نه
۲۸- آیا تعداد زیادی از پیشگویی ها را شنیدهاید که به شکل حیرت آوری به وقوع پیوسته باشد؟
الف) اگر نگویم اصلاً، خیلی کم
ب) من موارد متعددی را شنیده ام که نمیتواند بر حسب تصادف باشد.
۲۹- اگر برایتان امکان داشت آیا دوست داشتید از پیش بدانید آینده برایتان چه تدارک دیده است؟ یا این که به شخصیت خودتان برای تغییر جریان سرنوشت، متکی هستید؟
الف) دوست دارم از قبل بدانم. ب) به خودم اعتماد می کنم.
۳۰- هر ملتی دارای افسانه های خود است. در مورد این افسانه ها، با کدامیک از نظریات زیر موافقید؟
الف) این افسانه ها از تاریخ ملتها جوشیده و حقایق مهمی در آنها وجود دارد که هرگز فراموش نمیشود.
ب) هیچ چیز جایگزین تاریخ و باستان شناسی برای شناخت زندگی اجداد ما نمی شود.
۳۲- آیا برخی از رؤیاهایتان گاهی اوقات، از مسائل و اتفاقات آینده به شما خبر داده است؟
الف) گاهی اوقات آری ب) هیچگاه
۳۳- برخی افراد تصور می کنند بین نام کوچک و شخصیت افراد، رابطه ای وجود دارد. شما در این مورد چه فکر می کنید؟
الف) هیچ دلیلی برای تایید این ارتباط وجود ندارد.
ب) من تاکنون چندین مورد از این رابطه را دیدهام.
۳۴- آیا ترجیح می دهید فکر کنید که هر یک از ما، دارای نوعی سرنوشت از پیش نوشته شده هستیم؟
الف) بله، من ترجیح می دهم به سرنوشت مقدر شده معتقد باشم.
ب) من ترجیح می دهم این طور فکر کنم که همه کارها به دست خودم است.
۳۵- در حین بازدید از یک منطقه ناشناس، آیا گاهی اوقات این احساس عجیب به شما دست می دهد که قبلاً هم آنجا را دیده اید؟
الف) بله، گاهی ب) نه، هرگز
۳۶- آیا به این اصل معتقدید که بعضی از رژیم های غذایی خیلی محدود (نظیر گیاهخواری) به شخص امکان می دهد که طول عمر بیشتری داشته باشد؟
الف) بله ب) نه، تغذیه انسان باید متعادل باشد و بدون تعادل، کمبودهایی در بدن ایجاد می شود.
۳۷- آیا تصور می کنید امروزه میتوان آب و هوا را از یک ماه قبل پیش بینی کرد؟
الف) بله ب) نه
۳۸- آیا تاکنون برایتان اتفاق افتاده که وسیله ای را تحت این عنوان که برایتان خوب است، همیشه پیش خود نگاه دارید؟
الف) بله ب) نه
۳۹- آیا شخصاً مشاهده کرده اید که هوا، وقتی ماه تازه ظاهر می شود از تغییرات بیشتری برخوردار است؟
الف) به نظر من همینطور است.
ب) نه، فکر نمیکنم این نظریه درست باشد.
۴۰- آیا تصور می کنید مصریان باستان، برای ساختن اهرام از تکنیک هایی استفاده کرده اند که اسرار آن امروزه مخفی است؟
الف) بله، اینطور فکر می کنم.
ب) رازی در این کار وجود ندارد. آنها صرفاً از کارگران زیاد و مجانی استفاده کردهاند.
۴۱- برخی افراد، وقتی می خواهند از بیماری سرطان صحبت کنند، از بردن نام آن نیز خودداری می کنند. آیا شما هم اینطور هستید؟
الف) بله ب) نه
۴۲- آیا به این معتقد هستید که دو نفر که در یک روز سال به دنیا آمده اند، برخی از نکات سرنوشتشان با هم یکی است؟
الف) نه، این مسئله هرگز ثابت نشده است.
ب) بله، مواردی وجود دارد که در آنها تشابه عجیبی به چشم میخورد.
۴۳- گفته میشود کسانی که در خواب راه می روند، حتی می توانند روی لبه دیوارها به شکلی راه بروند که نیفتند. نظر شما در این باره چیست؟
الف) این کاملاً اغراق آمیز است.
ب) این پدیده به دفعات مشاهده شده است.
۴۴- آیا تاکنون برایتان اتفاق افتاده که برای تعبیر خواب خود به کتاب های تعبیر خواب مراجعه کنید؟
الف) بله، برایم اتفاق افتاده است.
ب) نه
نتایج
در ستونهای جدول زیر، حرف مربوط به پاسخ خود را مشخص کنید و در زیر تعداد پاسخهای هر ستون را جمع بزنید.
شماره سوال | پاسخها ۱ ۲ | |
۱ | الف | ب |
۲ | الف | ب |
۳ | ب | الف |
۴ | الف | ب |
۵ | ب | الف |
۶ | ب | الف |
۷ | ب | الف |
۸ | الف | ب |
۹ | ل | الف |
۱۰ | الف | ب |
۱۱ | الف | ب |
۱۲ | الف | ب |
۱۳ | الف | ب |
۱۴ | ب | الف |
۱۵ | ب | الف |
۱۶ | الف | ب |
۱۷ | ب | الف |
۱۸ | ب | الف |
۱۹ | الف | ب |
۲۰ | الف | ب |
۲۱ | ب | الف |
۲۲ | الف | ب |
۲۳ | الف | ب |
۲۴ | الف | ب |
۲۵ | ب | الف |
۲۶ | ب | الف |
۲۷ | الف | ب |
۲۸ | ب | الف |
۲۹ | الف | ب |
۳۰ | الف | ب |
۳۱ | الف | ب |
۳۲ | الف | ب |
۳۳ | ب | الف |
۳۴ | الف | ب |
۳۵ | الف | ب |
۳۶ | الف | ب |
۳۷ | الف | ب |
۳۸ | الف | ب |
۳۹ | الف | ب |
۴۰ | الف | ب |
۴۱ | الف | ب |
۴۲ | ب | الف |
۴۳ | ب | الف |
۴۴ | الف | ب |
ستون ۱، مربوط به روحیهای خرافاتی و ستون ۲، مربوط به روحیه منطقی و عقلایی است. در قسمت زیر، محدوده را نشان می دهد که پاسخ های شما روی آن طبقه بندی شده و از حالت منطقی مطلق، تا خرافاتی خیلی شدید امتداد می یابد. این محدوده، مربوط به پاسخ های ستون ۱ است:
از صفر تا ۱۳: منطق مطلق
از ۱۳ تا ۲۲: منطق شدید
از ۲۲ تا ۳۱: رفتاری متوسط
از ۳۱ تا ۴۴: خرافاتی
اگر در ستون ۱، بیش از ۲۲ پاسخ دارید، ذهن شما برای پذیرش شگفتیها و وقایع خارق العاده آمادگی دارد و گاهی اوقات، برخی نظریات را بدون آن که درباره آنها نظر منتقدانه ای داشته باشید، میپذیرید. مسلماً هر اندازه تعداد پاسخهای مثبت شما در ستون ۱ بیشتر باشد، این حالت شدت بیشتری پیدا می کند. بالاتر از ۳۱ پاسخ مثبت، وضعیت شما حالت هشدار دهندهای به خود میگیرد و احتمال دارد دچار خطای ادراکی شده یا اسیر برخی افراد فریبکار باشید. به شما توصیه میکنیم قبل از اینکه هر موضوع را بپذیرید، سعی کنید در مورد آن بیندیشید.
اگر تعداد پاسخهایتان در ستون ۱ کمتر از ۲۲ است، شما به عدم پذیرش مسائل خارق العاده (بدون انتقاد از آنها) گرایش دارید و اگر بین ۱۷ تا ۲۲ پاسخ در این ستون دارید، در سطح متوسطی قرار گرفته اید.
اگرچه افراد متوسط هم کمی خرافاتی هستند ولی از حدود ۱۳ پاسخ به پایین است که میتوان روحیه منطقی شخص را به عنوان یک کیفیت مناسب شناخت. احتمالا می توان گفت که وضعیت مناسب، بین ۵ تا ۱۰ پاسخ قرار دارد. در واقع، در این حالت شما از نوعی گسترش اندیشه نسبت به کسانی که هیچ گونه پاسخی در این ستون ندارد، برخوردار هستید. استیلای یک منطق مطلق، در کسی که مثلاً به سوال ۱۷، پاسخ مثبت میدهد، این خطر را دارد که تفکر و عمل چنین شخصی، بر اثر منطق گرایی بیش از حد تضعیف شده باشد. چنین حالتی، نهایتاً خود به یک رشته خرافات دیگر منجر خواهد شد.