تصویر چاپ شده روی اسکناس های کشورهای مختلف چیست؟

تصویر چاپ شده روی اسکناس در هر کشوری متفاوت می باشد ، اگر دوست دارید درباره پول و تصاویر اسکناس های دیگر کشورها بدانید بهتر است این مطلب را از دست ندهید.

اولین ارز رسمی حدود ۶۰۰ سال پیش از میلاد مسیح توسط آلیاتس پادشاه لیدیا ثبت شد. او روی سکه ها تصاویری از چهره خود برای نشان دادن ارزش آن سکه ها مهر کرده بود.

چهره روی پول

خیلی زود، دیگر رهبران قدرتمند در سطح جهان نیز شروع به مهر کردن چهره های خود روی سکه های رایج مملکت شان کردند. این گونه هم قدرت خود را به نمایش می گذاشتند و هم اینکه جلوی تقلب را می گرفتند.

در طول تاریخ، پول هر کشور حاوی تصاویری از افراد قدرتمند، قهرمانان ملی ، رهبران نظامی، بنیانگذاران و فاتحان بوده است و این سنت تا امروز نیز حفظ شده است. در این قسمت از گوناگون ما لیستی از ۲۰ ارز رایج در دنیا تهیه کرده ایم که تصویر افراد مشهور روی آن ها درج شده است.

تصویر چاپ شده روی اسکناس کشور خودمان ایران، تصویری است از رهبر انقلاب اسلامی ایران، امام خمینی “ره” است و به دلیل شناخته شده بودن در لیست این بخش قرار نگرفته است.

۱_ دلار آمریکا

دلار آمریکا رایج ترین ارز در معاملات جهانی و احتمالا مشهور ترین آن ها است، تا پیش از اینکه اسکناس های سبز رنگ در آمریکا به وجود بیاید، پول در غالب سکه ضرب می شد. پس از اینکه وزارت خزانه داری آمریکا، این اسکناس های کاغذی را در سطح جامعه عرضه کرد، تصویر جورج واشنگتن نیز روی دلار ها نقش بست.

تصویر چاپ شده روی اسکناس های کشورهای مختلف چیست؟

۲_ ین ژاپن

ین ژاپن سومین واحد پول رایج در دنیا ست که بعد از دلار آمریکا و یورو، از ارزش بالایی برخوردار است. روی این ارز، تصویر باکتری شناس مشهور اما بحث برانگیز، یعنی نوگوچی هیدیو نقش بسته است. این فرد همان کسی است که بیماری سفلیس و عاملی که باعث پیشروی آن می شود را کشف کرد.

۳_ پوند بریتانیا

بریتانیا اسکناس یک پوندی را نزدیک به ۲۰۰ سال و از اواخر قرن ۱۸ تا سال ۱۹۸۸ در سطح جامعه عرضه می کرد. اگر چه تغییرات زیادی در شکل و طراحی پوند رخ داده است اما بیش از سی سال است که یک چیز در آن ثابت مانده و آن تصویر ملکه بریتانیا، الیزابت دوم است که روی پوند درج شده است.

۴_ دلار استرالیا

بر روی دلار استرالیا نیز مانند پوند بریتانیا، تصویر ملکه الیزابت دوم نقش بسته است. این به این علت است که بریتانیایی ها تا زمان به استقلال رسیدن استرالیا ، بیشتر این کشور را تصرف کرده بودند و استرالیا تحت استعمار بریتانیا بود اما امروزه دو کشور دارای پیوند های فرهنگی عمیقی هستند و جزو متحدان قوی و قدیمی یکدیگر باقی مانده اند.

تصویر چاپ شده روی اسکناس های کشورهای مختلف چیست؟

۵_ دلار کانادا

درست مانند استرالیا، کانادا دارای پیوند فرهنگی عمیقی با بریتانیای کبیر می باشد. امپراطوران بریتانیایی زمانی بخش اعظم آمریکای شمالی را تصاحب کرده بودند که امروزه نامش کانادا است و به همین علت روی اسکناس های کاغذی کانادا تصویر ملکه الیزابت دوم نقش بسته است.

۶_ فرانک سوئیس

فرانک سوئیس به لطف تعهد سوئیس مبنی بر عدم تورم، یکی از باثبات ترین ارز های جهان است. سکه های یک فرانکی حاوی تصویر هلوتیکا هستند که یک کاراکتر اسطوره ای و غیر واقعی سوئیسی است.

۷_ یوان چین

یوان واحد پول رسمی چین است و از سال ۱۹۹۹ روی آن تصویری از مائو تسه تونگ نقش بسته است. سال ۱۹۹۹ سالگرد انقلاب جمهوری خلق چین و تصرف چین توسط کمونیست ها بود، که از آن سال به بعد این تصویر بر روی یوان نقش بست.

تصویر چاپ شده روی اسکناس های کشورهای مختلف چیست؟

۸_ کرون سوئد

تمام سکه های کرون سوئد دارای تصویر پادشاه کنونی این کشور است. پادشاه فعلی سوئد، کارل شانزدهم، از سال ۱۹۷۳ بر تخت نشست و تا کنون ۴۶ سال در قدرت باقی مانده است.

۹_ پزو مکزیک

بر روی سکه های پزو پرتره هیچ فردی نقش نبسته است اما در عوض بعضی از آن ها حاوی عناوین دولتی هستند. اسکناس ۲۰ پزویی دارای تصویری از بنیتو خوارز، وکیلی است که در دوره اتحاد ملی رئیس جمهور مکزیک شد.

۱۰_ دلار نیوزیلند

این کشور تا قرن ۲۰ مستعمره امپراتوری بریتانیا بود و پادشاه بریتانیا حتی پس از استقلال نیوزلند همچنان رئیس دولت باقی ماند. به همین علت تصویر ملکه الیزابت دوم بر روی دلار های این کشور نقش بسته است.

تصویر چاپ شده روی اسکناس های کشورهای مختلف چیست؟

۱۱_ دلار سنگاپور

دلار سنگاپور اولین بار در سال ۱۹۶۷ عرضه شد و سکه های آن به جای تصویر افراد، دارای یک نشان خاص است. با این حال بسیاری از کاغذ و ورق ها در این کشور با تصویر رئیس جمهور یوسف بن اسحاق مزین شده است.

۱۲_ کرون نروژ

سکه های ضرب شده در نروژ حاوی تصویر شاه هرالد پنجم هستند. که در سال ۱۹۹۱ هنگامی که پدرش درگذشت؛ بر تخت نشست . تمام سکه های ۱۰ و ۲۰ کرونی تا همیشه تصویر پادشاه را روی خود خواهند داشت.

۱۳_ ووان کره جنوبی

پرتره ای از یی هوانگ، محقق کنفوسیوس که یکی از مهم ترین و مشهور ترین نویسندگان و اندیشمندان تاریخ کره می باشد، روی این اسکناس ها به چشم می خورد.

تصویر چاپ شده روی اسکناس های کشورهای مختلف چیست؟

۱۴_ لیر ترکیه

کمال آتاتورک در اواخر قرن نوزدهم در منطقه کنونی ترکیه در دوران افول امپراتوری عثمانی که در جنگ جهانی اول منحل شد؛ متولد شد. آتاتورک یک رهبر ناسیونالیست بود که بنیانگذار و اولین رئیس جمهور، جمهوری ترکیه شد. تصویر او تا به امروز بر روی تمام لیرهای ترکیه – اعم از سکه و اسکناس – نقش بسته است.

۱۵_ روپیه هند

تصویر گاندی بر روی تمام اسکناس های روپیه هند، که هم اکنون در گردش مالی هستند، مشاهده می شود. گاندی در سراسر جهان به عنوان رهبر معنوی جنبش هندیان برای رهایی از استعمار بریتانیا، شناخته می شود.

۱۶_ ریئل برزیل

درست مانند فرانک سوئیس، تصویر نقش بسته بر روی ریئل برزیل نه یک شخصیت واقعی، بلکه از یک اسطوره ملی مانند مجسمه آزادی ایالات متحده الهام گرفته شده است.

تصویر چاپ شده روی اسکناس های کشورهای مختلف چیست؟

۱۷_ رند آفریقای جنوبی

در سال های طولانی حکومت آپارتاید بر روی اسکناس ها و سکه های آفریقای جنوبی پرتره ای از جان ون ریبک نقش بسته بود اما امروزه سکه ها و اسکناس های رند آفریقای جنوبی، حاوی تصاویری از نلسون ماندلا، رهبر انقلابی ضد آپارتاید و حامی حقوق معدنی که در آزاد سازی آفریقای جنوبی نقش داشت ، می باشند.

۱۸_ کرون دانمارک

ریشه های ارز دانمارکی به قرن نهم برمی گردد اما سکه های کرون مدرن دانمارکی دارای یک مونوگرام از مارگارت دوم الکساندرین Þórhildur Ingrid ، معروف به ملکه مارگرته دوم هستند. مارگرته دوم که در سال ۱۹۷۲ به عنوان ملکه منصوب شد ، در دانمارک بسیار محبوب است.

تصویر چاپ شده روی اسکناس های کشورهای مختلف چیست؟

۱۹_ دلار تایوان

تصویری از سان یات سن، روی اسکناس ۱۰۰ دلاری جدید تایوان حک شده است. از او به عنوان بنیانگذار جمهوری چین یاد می شود که دولتش در سال ۱۹۴۹ پس از عقب نشینی چیانگ کای شک در جنگ با کمونیست ها به تایوان منتقل شد.

۲۰_ رینگیت مالزی

بر روی اسکناس ۱ رینگیت مالزی تصویر عبدالرحمن بن المرحوم (رئیس اولین دولت یا عالیشاه مالزی) همراه با عبارت ۱ رینگیت مالزی در زیر تصویر چاپ شده است.

 

 

 

بیشتر بخوانید :

۲۷ نکته خواندنی درباره پول ، چرک کف دست!

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا