تغییر معادلات در بازار فروش اینترنتی کالا با ورود یک رقیب بزرگ/ “اکالا” به دنبال رفع نیازهای مردم به صورت غیر حضوری است
تغییر سبک زندگی و شیوع کرونا موجب شده تا فروش اینترنتی جایگاه خاصی در بین مصرف کنندگان پیدا کند و از این منظر افق کوروش استرتژی خود را بر توسعه فروش اینترنتی و افزایش سهم از این بازار قرار داده است.
چند سالی است که فروشگاه های زنجیره ای در کشور توسعه پیدا کرده و با توجه به عملکرد نسبتا خوبی که در زمینه خدمات رسانی به مصرف کنندگان داشتند بیش از پیش مورد توجه مردم قرار گرفته اند.
بررسی ها نشان می دهد که با گذشت زمان برندهای مختلفی وارد این عرصه شده اند و همچنان نیز این روند ادامه دارد.
اما با تغییر سبک زندگی و مشغله هایی که مصرف کنندگان با آن درگیر هستند این فروشگاه ها را وا داشت تا تنوع در فروش و عرضه محصولات خود را در دستور کار قرار دهند از این رو علاوه بر فروش حضوری برخی از این برندها فروش اینترنتی را نیز در دستور کار قرار دادند.
هر چند در ابتدا این موضوع زیاد از سوی فروشگاه های زنجیره ای به صورت جدی دنبال نشد اما با شیوع ویروس کرونا و بواسطه محدودیت هایی که این بیماری برای جامعه بوجود آورد اهمیت فروش آنلاین بیش از گذشته برای متولیان این حوزه مورد توجه قرار گرفت تا با توسعه این بخش بتوانند سهم بیشتری از بازار برای خود در اختیار بگیرند.
یکی از فروشگاه هایی که به نوعی در این مسیر پیشگام شده و سرمایه گذاری زیادی انجام داده، فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش است که سابقه خوبی از خود در بین برندهای مختلف این بخش به جا گذاشته است.
در حال حاضر ۲۶۳۷ شعبه این برند معروف فروشگاه های زنجیره ای در ۳۱ استان و۴۰۶ شهر کشور در حال فعالیت و عرضه حضوری ۲۷۵۰ نوع محصول به مشتریان هستند.
به دنبال عملکرد مناسب در بخش فروش حضوری و استقبال مصرف کنندگان از شعب این برند، افق کوروش راه اندازی فروش آنلاین را نیز در دستور کار قرار داد و فروش آنلاین خود به نام اُکالا را به منظور تسهیل خرید برای مصرف کنندگان، صرفه جویی در زمان و در نهایت کاهش حمل و نقل های درون شهری، با ارائه کالاهایی با کیفیت و همچنین قیمتی کاملا مناسب و رقابتی در سال ۱۳۹۶ راه اندازی کرد که هم اکنون در ۳۰ استان در حال ارائه خدمات است.
با گسترش شیوع کرونا، این برند معروف استراتژی توسعه فروش اینترنتی را در دستور کار خود قرار داد تا بیش از گذشته در این بخش فعال باشد.
حسین صبوری، قائم مقام شرکت فروشگاههای زنجیرهای افق کوروش با بیان تحولات عرصه خرده فروشی در چندسال اخیر و بویژه رشد بالای این شرکت در صدور ۵۰ هزار درخواست فروش اینترنتی به صورت روزانه در شرایط گسترش ویروس کرونا ، بر ضرورت توسعه و مدرن سازی فروشگاههای زنجیرهای تاکید و از برنامه ریزی افق کوروش در توجه جدیتر و مدرنتر به فروش اینترنتی برای ارسال سریعتر و باکیفیتتر خریدهای اینترنتی و تحقق چشم انداز ۲۰۰ الی ۳۰۰ هزار درخواست فروش اینترنتی به صورت روزانه خبرداد.
وی با اشاره به تحولات حوزه فروش اینترنتی در دوران کرونا و ورود فروشگاههای زنجیرهای به این حوزه گفت: در نتیجه این تحولات، علی رغم این که فروش اینترنتی؛ هزینهبر بوده و کیفیت بسیار بالایی را میطلبد به زودی شاهد ظهور شرکتهایی خواهیم بود که بخش عظیمی از نیازهای مردم را به صورت اینترنتی و تلفنی و بدون مراجعه حضوری، فراهم خواهند کرد تا جایی که می توان مدعی شد روش حضوری فروش از اولویت شرکتهای بزرگ خارج و در حال منسوخ شدن است و شرکت هایی که نتوانند با برنامه ریزی و به روزرسانی روشهای فروش غیرحضوری، خدمات خود به مشتریان را تنوع بخشیده یا ارتقاء بدهند عرصه رقابت را به رقبای خود واگذار میکنند.
در حالی که افق کوروش سرمایه گذاری زیادی را در این بخش انجام داده و روزانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار در خواست سفارش اینترنتی را هدفگذاری کرده است در این بین با رقبای جدی در این عرصه مواجه است، رقبایی همچون دیجی کالا، اسنپ و یا سایر فروشگاه های زنجیره ای که در این بخش سرمایه گذاری کرده اند مترصد تصاحب کردن بازار در اختیار افق کوروش هستند و حفظ و توسعه این بازار بسیار مشکل خواهد بود.
در این بین یکی از مواردی که می تواند به حفظ بازار و توسعه این نوع فروش کمک کند همخوانی تحویل کالای سفارش شده با کالای تحویلی است که بسیار مورد تاکید مشتریان قرار دارد و بسیاری از فروشگاه های اینترنتی به دلیل عدم رعایت این موضوع با چالش زیادی مواجه هستند اما افق کوروش به دلیل سابقه روشنی که از خود بر جای گذاشته و اعتمادی که مصرف کنندگان به برند این فروشگاه دارند، با مدنظر قرار دادن این موضوع براحتی می تواند به برنامه هدف گذاری خود دست یابد و رقبا را از پیش پا بردارد.