تفاوت انگلستان و بریتانیا در چیست ؟

این مطلب اختصاص دارد به تفاوت انگلستان و بریتانیا و پادشاهی متحده بریتانیا ، پس تا پایان همراه ما باشید.

ناحیه انگلستان (England)

انگلستان در حال حاضر یکی از بخش های تشکیل دهنده کشور بریتانیا واقع در جنوب این کشور می باشد که مرکز آن لندن است، اما آن را نباید با مفهوم تاریخی کشور انگلستان اشتباه گرفت: پادشاهی انگلستان نام کشوری مستقل از قرن ۱۰ میلادی تا سال ۱۷۰۷ میلادی است که شامل منطقه کنونی انگلستان به علاوه ولز بوده است. کشور انگلستان در سال ۱۷۰۷ با اتحاد با اسکاتلند تشکیل پادشاهی بریتانیای کبیر را داد.

تفاوت انگلستان و بریتانیا در چیست ؟

بریتانیای کبیر

بریتانیای کبیر (Great Britain) بزرگ ترین جزیره در اروپا محسوب می شود که شامل سه منطقه انگلستان (England)، ولز (Wales) و اسکاتلند (Scotland) است. باید توجه داشت ‘کبیر’ در اینجا به مفهوم بزرگ تر و مفهومی صرفا جغرافیایی است و ارتباطی به گذشته استعماری و یا مفهوم عظمت ندارد. از منظر تاریخی اما پادشاهی بریتانیای کبیر (Kingdom of Great Britain) نام رسمی کشوری است که بین سال های ۱۷۰۷ تا ۱۸۰۱ میلادی وجود داشت و شامل منطقه کنونی انگلستان، ولز و اسکاتلند می شد، لذا کاربرد نام بریتانیای کبیر پیش از سال ۱۷۰۷ برای اشاره به این کشور نادرست است.

در حال حاضر نیز بعضا به اشتباه اصطلاح جغرافیایی بریتانیای کبیر در اشاره به نام این کشور و دولت آن بکار می رود درحالیکه بریتانیای کبیر شامل ایرلند شمالی نیست اما ‘بریتانیا’ که مختصر شده نام رسمی این کشور است شامل ایرلند شمالی هم می باشد.

پادشاهی متحده (بریتانیا)

در سال ۱۸۰۱ میلادی و در پی پیوستن ایرلند به این کشور نام پادشاهی بریتانیای کبیر به پادشاهی متحده بریتانیای کبیر و ایرلند United Kingdom of Great Britain and Ireland تغییر پیدا کرد . همچنین از سال ۱۹۲۱ کشور ایرلند مستقل شد لکن قسمت کوچکی از شمال جزیره ایرلند به مرکزیت شهر بلفاست با نام ایرلند شمالی تحت تسلط پادشاهی متحده باقی مانده و باعث شد نام رسمی آن به پادشاهی متحده بریتانیای کبیر و ایرلند شمالی تغییر پیدا کند نامی که تا امروز بکار می رود. جمهوری ایرلند نیز از آن زمان کشوری مستقل بوده و پایتخت آن شهر دوبلین است.

از طرفی نباید فراموش کرد که جزایر بریتانیا نیز یک اصطلاح کاملا جغرافیای طبیعی و شامل دو جزیره بزرگ (جزیره بریتانیا و جزیره ایرلند) و بالغ‌ بر پنج هزار جزایرِ کوچک است.

با این توضیح بهتر است در عرصه امور بین‌المللی نام بریتانیا که کوتاه شده نام کامل این کشور است بکار رود لکن در زبان فارسی واژه انگلیس هم به مفهوم فوق به کار می‌رود که نباید با ناحیه‌ای با همین نام در این کشور اشتباه گرفته شود.

نام رسمی داده شده به دو پادشاهی انگلستان و اسکاتلند، همراه با ولز، بریتانیای کبیر را تشکیل می دهند. با این توضیحات کاملا مشخص است که انگلستان تنها بخشی از بریتانیای کبیر را تشکیل می دهد و نمی توان آن را به تنهایی بریتانیای کبیر نام نهاد.

بریتانیای بزرگ شامل انگلستان، اسکاتلند و ولز می باشد لندن پایتخت انگلستان، ادینبورگ پایتخت اسکاتلند و کاردیف پایتخت ولز است.

علاوه بر این پادشاهی ها و بخش ها، بریتانیا به مناطق کوچکتری به نام شهرستان نیز تقسیم شده است. باید توجه داشت که میان بریتانیای کبیر و پادشاهی متحده نیز تفاوت وجود دارد و این تفاوت در مناطقی است که آن ها را تشکیل می دهد. پادشاهی متحده یا انگلستان، بریتانیای کبیر و منطقه ی ایرلند شمالی را پوشش می دهد اما بریتانیای کبیر ایرلند شمالی را تحت پوشش خود ندارد.

بریتانیای کبیر بیشتر یک واژه سیاسی است که ترکیبی از سه منطقه ی انگلستان، اسکاتلند و ولز را شرح می دهد و یک اصطلاح جغرافیایی و همچنین مربوط به این جزیره که این سه منطقه به طور کامل در آن قرار دارند.بر خلاف آن ، انگلستان در ابتدا انگلا لند ، یعنی سرزمین آنجلس ها ، شناخته میشد.

آنجلس ها مردمی از کشور آلمان می باشد که در اواخر قرن پنجم میلادی به بریتانیا حمله کردند و ساکسن ها و جوت آنجلس ها در این تهاجم به آن ها کمک کردند. جالب توجه است که اصطلاح بریتانیا برای اولین بار در زمان شاه جیمز اول انگلستان در سال ۱۶۰۳ مورد استفاده قرار گرفت.

 

 

 

بیشتر بخوانید :

داستان و رمان ، چه تفاوتی با هم دارند؟

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا