تپه های شنی ریگان در کجا قرار دارند؟ / معرفی جاذبه های گردشگری ریگان

استان کرمان یکی از وسیع ترین و گرمسیرترین استان های کشورمان ایران می باشد، این خطه از کشور دارای مناطق باستانی و زیبایی است که برخی از آنها هنوز بکر مانده اند ، در این مطلب به معرفی یکی از شهرستان های استان کرمان به نام ریگان پرداخته ایم.

مهمترین جاذبه گردشگری ریگان تپه های شنی این شهرستان است که به عنوان بزرگترین تپه های شنی جهان شهرت دارند و مکان مناسبی برای توریست درمانی است.رواج شن درمانی در ریگان- تپه های ریگان ۷۵ متر ارتفاع دارند.یکی از مناظر بدیع و چشم اندازهای طبیعی شهرستان ریگان تپه های شنی در مجاورت است که در روستای علی آباد پشت ریگ با ارتفاع ۷۵ متر وعرض پنج کیلومتر بازدیدکنندگان زیادی را به خود جذب می کند.نکته قابل توجه در خصوص این تپه ها خاصیت درمانی تپه های شنی ریگان است بطوریکه بسیاری از گردشگران از استانهای مجاور کرمان برای درمان بیماریهای خود به این تپه ها پناه می آورند و گرمای این تپه های را نسبت به آب گرمهای مختلف ارجح می دانند.گردشگران با حضور در این تپه ها و با کندن چاله و خوابیدن در میان شنها به تدریج گرمای شنهای کویر را جذب بدن خود می کنند.

تپه ها شنی شهرستان ریگان در ۳۰۰ کیلومتری شهر کرمان و در ۱۰۰ کیلومتری شهرستان بم در شهرستان ریگان استان کرمان واقع شده است.

تپه های شنی ریگان در کجا قرار دارند؟ / معرفی جاذبه های گردشگری ریگان

علی‌آباد شهرستان ریگان در شرق استان کرمان قرار دارند که با ارتفاع ۷۵ متر و وسعت ۳۰ کیلومتر مربع، از شمال شرقی در مجاورت لوت جنوبی قرار گرفته، به عنوان بلندترین تپه‌های شنی دنیا شناخته شده‌اند.

مهمترین جاذبه گردشگری ریگان تپه های شنی این شهرستان است که به عنوان بزرگترین تپه های شنی جهان شهرت دارند و مکان مناسبی برای توریست درمانی است.

نکته قابل توجه در خصوص این تپه ها خاصیت درمانی تپه های شنی ریگان است بطوریکه بسیاری از گردشگران از استانهای مجاور کرمان بقیه استان های کشور برای درمان بیماریهای خود به این تپه ها پناه می آورند و گرمای این تپه ها را نسبت به آب گرمهای مختلف ارجح می دانند.
گردشگران با حضور در این تپه ها و با کندن چاله و خوابیدن در میان شنها به تدریج گرمای شنهای کویر را جذب بدن خود می کنند.
شن درمانی برای درمان درد زانو بخصوص درد مفاصل و حتی لاغری مفید است.تپه های شنی ریگان در کجا قرار دارند؟ / معرفی جاذبه های گردشگری ریگان

این تپه ها محل برگزاری مسابقات شتر سواری موتور سواری- ماشین سواری و همچنین پیاده روی بر روی شن می باشند.

وضعیت آب و هوای تپه های شنی
نیمی از شهرستان ریگان آب و هوای گرم و خشک دارد و نیمی دیگر آن معدتل کوهستانی است.
بهترین موقع روز برای رفتن به بالای تپه ها قبل از ظهر و تا نزدیک عصر میباشد چرا که در این مکان حیرت آور باد ها با سرعت زیاد در حال وزیدن هستند و با توجه به منطقه جغرافیایی که در بیابان است هوا بسیار سرد و تنها عامل گرم شدن انسان در بالای ۷۵متر ماسه شنی خورشید است ولی بازهم بستگی دارد چه موقع از سال به این جا سفر کنید.

وجود آبشارها، چشمه‌سارها و قنوات مناطق کوهستانی جلوه‌ای به یاد ماندنی در این شهرستان ایجاد کرده است.هر چه به مناطق کوهستانی ریگان نزدیک می‌شوید، عطر گیاهان دارویی مثل آویشن، درمنه، کلپوره و کسرک انسان را به وجد می‌آورد.

تپه های شنی ریگان در کجا قرار دارند؟ / معرفی جاذبه های گردشگری ریگان

آثار باستانی ریگان
غارهای ناشناخته‌ای نیز در این مناطق وجود دارد که علاقه‌مندان به این حوزه از صنعت گردشگری را به خود جلب می‌کند.
یکی از مناطقی که در شهرستان ریگان از گذشته‌های دور تا کنون به صورت طبیعی و منحصر به فرد است، منطقه‌ای به نام «تگ» در بخش کوهستانی تک فرهاد است.
در این منطقه دریاچه فصلی ریگان وجود دارد که خشکسالی های پیاپی موجب خشکیده شدن این دریاچه شده است.
با گذشت از مناطق کوهستانی ریگان به شهر ریگان وارد می‌شویم که وجود ۲۳ محوطه تاریخی، قدمت هزار ساله این شهر را نشان می‌دهد.
وجود مقبره شاه خورشید با قدمت ۲ هزار و ۵۰۰ ساله که مربوط به دختر بهمن ابن اسفندیار است. و تنها اثر باستانی ثبت ملی است که در میان نخلستان‌های انبوه ریگان جلوه‌نمایی می‌کند.

سیلاب در سال گذشته گورستانی با قدمت ۲۵۰۰ساله را در این شهرستان شناسایی نمود و همچنین محوطه تاریخی با ۱۰۰ اثر باستانی را نمایان ساخت بنظر میرسد باید میراث فرهنگی نسبت به کاوش آن اقدام نماید اما تا کنون این امر در ریگان محقق نشده است .
جالب است بدانیم این شهرستان فاقد اداره میراث فرهنگی صنایع دستی وگردشگریو تا کنون میراث فرهنگی استان در زمینه این شهرستان با قدمت تاریخی کوتاهی کرده است است .

اسکان مسافران نوروزی در تپه های شنی
فرماندار ریگان اعلام آمادگی این شهرستان برای پذیرایی از مسافران و گردشگران نوروزی را در بیانه ای اعلام کرده است “در ریگان برای حال مسافران و گردشگران، دو خانه بوم‌گردی راه‌اندازی شده که یکی از این خانه‌ها در تپه‌های شنی و دیگری در جاده ترانزیت ریگان – چابهار واقع شده است.”
از دیگر اقدامات در زمینه فراهم کردن امکانات برای مسافران و گردشگران نوروزی در نظر گرفتن چهار مکان اسکان است.

بهترین فصل برای سفر به ریگان
بهترین فصل برای سفر به این مناطق بکر اوایل بهار پاییز و زمستان است که بیشترین استقبال از این جاذبه‌ها توسط گردشگران و مردم صورت می‌گیرد،

به نظر نویسنده این مقاله مناسب ترین فصل برای سفر کردن به این مکان فوق العاده زیبا اواخر اسفند ماه تا اوایل اردیبهشت ماه است. در فصل‌های متفاوتی از سال به مقدار پنج متر به ارتفاع این تپه‌ها افزوده می‌شود.

تپه‌های شنی منبع درآمد مردم بومی

شن‌هایی که از زحمت به رحمت تبدیل شدند

دهیار روستای علی‌آباد پشت‌ریگ ریگان بیان داشت” در گذشته این تپه‌های شنی سبب مشکلاتی برای این روستا می‌شدند، اما با اقدامات منابع طبیعی و آبخیزداری و با مالچ‌پاشی جلوی هجوم آنها به روستا گرفته شده و اکنون یک منبع درآمدزایی برای روستا محسوب می‌شوند”.

از مزایای این تپه‌های شنی ریگ‌درمانی آنها است که تعدادی از ساکنان با توجه به بیماری‌های پوستی و درد استخوان در این مکان ریگ‌درمانی می‌کنند.

از دیگر مزایای تپه های شنی آموزش پرواز پاراگلایدر در این تپه‌های شنی است که با توجه به اینکه مکان خوبی برای آموزش هستند از احتمال آسیب‌دیدگی جلوگیری می‌کنند.

مسابقات فوتبال ساحلی در حاشیه بلندترین تپه‌های شنی به زودی برگزار می‌شود که این امر عامل اشتیاق جوانان به امر ورزش و بازدید از این مناظر بدیع است.
با گسترش زمین فوتبال ساحلی در آینده نزدیک والیبال ساحلی نیز در این مکان راه‌اندازی می‌شود.

با توجه به مساحت این مکان قابلیت آن را دارد که مسابقات فوتبال لیگ شهرستان‌ها و کشور در زمینه فوتبال و والیبال ساحلی برگزار شود.

 

 

 

بیشتر بخوانید:

آبشار لوه در کجا قرار دارد ؟

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا