جان پل دوجوریا میلیاردر خودساخته آمریکایی چه کسی است؟

بسیاری از افراد بر این عقیده اند که زندگی جان پل دوجوریا می تواند به عنوان نمونه فوق العاده ای از یک فرد که موفق شد از هیچ به همه چیز برسد، در کتاب درسی دانش آموزان قرار بگیرد، تا آن ها هم از تجربیات و گفته های او بهره بگیرند.

در واقع جان توانست در عرض بیست سال از یک بی خانمان به یک میلیاردر تبدیل شود. و همین طور جوایز بسیار زیادی در راه کمک به خیریه های مختلف و سرمایه گذاری بر روی ایده های جدید و نوین دریافت نماید. مطمئنا آگاهی از داستان زندگی چنین افرادی، انگیزه ای تازه در شما به وجود خواهد آورد.

برای آشنایی بیشتر و کسب اطلاع از زندگی نامه جان پل دوجوریا این میلیاردر خود ساخته در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

دوران کودکی و نوجوانی جان پل دوجوریا

جان پل دوجوریا در ۱۳ آوریل ۱۹۴۴ در لس آنجلس در ایالت کالیفرنیا چشم به جهان گشود، پدرش یک مهاجر ایتالیایی و مادرش یک مهاجر یونانی تبار بود که وقتی جان پل تنها دو سال سن داشت از یکدیگر جدا شدند.

جان تا سن ۹ سالگی همراه با برادرش زندگی می کرد و برای تامین مخارج زندگی شروع به فروشندگی کارت های کریسمس و روزنامه نمود. این دو برادر برای این که بتوانند روزنامه ها را به درب منزل مشتریان برسانند، ساعت ۳ صبح از خواب می شدند و زمانی که مادر آن ها نتوانست از پس مخارج زندگی آن ها بربیاید، آن ها را به پرورشگاه سپرد.

اکثر کسانی که در دسته های خیابانی شرق لس آنجلس حضور داشتند، جان پل دوجوریا را می شناختند، زیرا بیشتر دوران نوجوانی وی در این خیابان ها سپری شده بود و زمانی که معلمش به او گفت که در آینده به هیچ جایی نخواهد رسید، با تمام وجود تصمیم گرفت تا زندگی اش را دستخوش تغییراتی کند.

در واقع آن گفته معلم جان را می توان نقطه عطف زندگی او دانست. زیرا پس از فارغ التحصیل شدن از دبیرستان به مدت دو سال در نیروی دریایی آمریکا مشغول به فعالیت شد و پس از آن نیز کارهای مختلفی از جمله سرایداری، لوله کشی گاز و … را تجربه کرد. او به قدری مغرور بود که هیچ وقت تمایلی به دراز کردن دست خود برای کمک خواستن به سمت کسی را نداشت و ناگهان متوجه شد که به فردی بی خانمان تبدیل شده است که برای به دست آوردن مقدار اندکی پول و غذا مجبور به فروختن قوطی های نوشابه و کنسرو شده است.

جالب است بدانید که جان پل دوجوریا حتی مدتی را در ماشین زندگی کرد و شب ها در آن خوابید. اما این مسئله اصلا اهمیت ندارد که او تا چه اندازه سختی را تحمل کرده است؛ زیرا با وجود تمام سختی ها او بالاخره توانست آن ها را پشت سر بگذارد و به جایگاه مناسبی در زندگی دست پیدا کند و این مسئله زمانی که او در جایگاه بازاریابی اولیه تایمز استخدام شد، به وضوح قابل رویت بود.

آغاز فعالیت حرفه ای

در واقع می توان این مسئله را این گونه بیان کرد که زندگی جان پل دوجوریا زمانی دستخوش تغییرات شد که او به عنوان یکی از بازاریاب های مجله تایمز مشغول به فعالیت شد. زیرا پس از مدتی توانست به یکی از پست های مدیریتی این مجله دست پیدا کند و در نهایت به استخدام یکی از تخصصی ترین شرکت های تولید محصولات سالن های آرایشگاهی آمریکا درآید.

هر چند که فعالیت او به دلیل مخالفت با استراتژی های کسب و کار در این شرکت زیاد طولانی نشد، اما او توانست تجارت بسیار خوبی را کسب نماید و در سال ۱۹۸۰ همراه با دوستش پل میشل که یکی تاثیرگذارترین طراحان موی آمریکا محسوب می شد، شرکتی را با نام جان پل میشل سیستمز با دریافت وامی به ارزش ۷۵۰ دلار تاسیس نماید. آن ها لوسیون ها و مجموعه های مخصوص مو خود را تولید کردند که انقلاب بسیار بزرگی برای مدل دادن به موها به حساب می آمد.

آن ها برای فروش محصولات خود استراتژی جالبی را انتخاب کرده بودند، به این صورت که دوجوریا و میشل به آرایشگاه های مختلف مراجعه می کردند و با نشان دادن محصولات خود، آن ها را به صورت رایگان در آرایشگاه به نمایش در آورده و امتحان می کردند.

هر چند پل میشل عمر طولانی نداشت، اما پس از مرگش پسرش خیلی زود توانست با تلاش خستگی ناپذیر خود جایگاه ویژه ای را در بین همکاران به دست آورد و به گونه ای به فعالیت خود ادامه دهد که علاوه بر خالی نبودن جای پدرش، بیش از ۹۰ محصول مراقبت از مو را در این شرکت به تولید برساند که هم اکنون در بیش از ۹۰ هزار آرایشگاه در آمریکا و همچنین ۴۵ کشور در دنیا به فروش می رسد و سالیانه چیزی حدود ۹۰۰ میلیون دلار سودآوری دارد.

نکته جالب در رابطه با این شرکت این است که آن ها جزو اولین شرکت هایی هستند که آزمایشات خود را بر روی حیوانات انجام نمی دهد و مواد گیاهی مورد نیاز برای تولید محصولات خود را از مزرعه این شرکت که در هاوایی واقع می باشد، فراهم می آورند. لازم به ذکر است که فعالیت های این مزرعه نیز وابسته به انرژی خورشیدی است.

اگر به سابقه شرکت دوجوریا پل میشل سیستمز دقت داشته باشید، متوجه خواهید شد که دوجوریا همواره از انرژی های جایگزین و پاک حمایت کرده است و سرمایه گذاری کلانی در ساخت اولین پالایشگاه دوستدار محیط زیست جهان در تونس انجام داده است. وی همچنین در تامین بودجه تحقیقات و توسعه خودروهای خورشیدی نیز فعالیت های گسترده ای را انجام داده است.

زندگی خصوصی جان پل دوجوریا

به طور کلی جان پل دوجوریا، کودکی و نوجوانی و حتی جوانی بسیار سختی را پشت سر گذاشته است، اما پس از پایان تمام سختی ها به این واقعیت رسیده که زندگی می تواند آسان تر و سالم تر از گذشته پیش برود. از همین رو فعالیت های گسترده ای در حمایت از بیماران، افراد بی خانمان، کودکان کار و همچنین نجات حیوانات، احیای جنگل ها و محیط زیست انجام داده و جوایز بسیار ارزشمندی را نیز در این راستا دریافت نموده است.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا