‌‌‌واکسن ایرانی کرونا چه تفاوتی با واکسن آمریکایی، چینی و روسی دارد؟ + زمان تزریق واکسن ایرانی کرونا

در این مطلب از جدولیاب ، توضیحاتی درباره جزئیات تست ‌‌‌واکسن ایرانی کرونا روی انسان خواهیم داشت! با ما همراه باشید. کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو با اشاره به مجوز انسانی واکسن کرونا در پیام توییتری نوشت: اولین واکسن کووید ۱۹ در ایران موفق به اخذ کد اخلاق از کیمته اخلاق در پژوهش شد.

همچنین چندی پیش، سیما سادات لاری ، سخنگوی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی از تست ‌‌‌واکسن ایرانی کرونا روی انسان در هفته‌ های آینده خبر داده بود! سیما سادات لاری ، سخنگوی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی گفت:

” در زمینه واکسن کرونا تولید داخل نیز امیدواریم که بر‌اساس اعلام وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در هفته ‌های آینده به سمت آزمایش انسانی واکسن کرونا برویم. “

وی در ادامه گفت: ” ویروس کرونا کاملا با رفتار اجتماعی ما هماهنگ است. هرچه میزان رعایت پروتکل ‌های بهداشتی و استفاده از ماسک در جامعه کمتر شده و مردم و مسئولان نسبت به شیوع ویروس کرونا دچار عادی ‌انگاری شوند، این بیماری افراد بیشتری را گرفتار خواهد کرد. “

به تازگی مصطفی قانعی ، دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری و عضو کمیته واکسن کرونا در رابطه با ساخت داخلی واکسن کرونا بیان کرد: قرار است اردیبهشت ماه سال آینده، تزریق انسانی را در فاز ۳ شروع کنیم و فاز یک و دو را نیز احتمالا قبل از پایان امسال اگر مشکلی پیش نیاید، شروع خواهیم کرد. برای سال آینده این امید را داریم که در یک حد مشخصی، از خرداد به بعد شروع تزریق انسانی را داشته باشیم.

مصطفی قانعی ، دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری و عضو کمیته واکسن کرونا در مورد اثر واکسن کرونا، افزود: وقتی واکسن ساخته شود، برای همه قابل استفاده است، ولی در نظر داشته باشید، واکسن آنفولانزا ۶۰ درصد اثر دارد یا واکسن سل خیلی کمتر از این اثر دارد، بنابراین هیچ واکسنی نیست که ۱۰۰ درصد پیشگیری کند.

نکته بعدی این است که ما هنوز علم کافی در این مورد نداریم، حتی در دنیا هم علم کافی وجود ندارد که به طور مثال به کودک، فرد باردار و فرد بالغ باید تا چه میزان دوز تزریق کرد و یا اینکه از چه سنی به بعد امکان دارد واکسن اثر نداشته باشد. در سال اول این پاسخ ‌ها روشن نخواهد بود، لذا همگام با دنیا کار می‌ شود، ولی امکان اینکه ایران سه الی چهار ماه از دنیا عقب ‌تر باشد، وجود دارد.

واکسن جزئی از پیشگیری است. وقتی کسی واکسن آنفولانزا می‌زند به او گفته می‌شود ماسک بزند، دست‌هایش را بشورد و مواظب باشد تا بیماری منتقل نکند، در واقع یک زنجیره پیشگیری داریم نه یک علاج قطعی، بنابراین اگر هم واکسن کرونا به بازار بیاید در مواردی که شایع شود، باید از سایر موارد پیشگیری مثل ماسک و دست شستن استفاده کرد، اما الان بحث ما در رابطه با واکسن این است که میزان مرگ را کم کنیم تا مردم بتوانند زندگی خود را جلو ببرند.

برای ریشه ‌کنی کرونا باید صبر کرد و اصل انرژی را ما بر روی تولید داخل می ‌گذاریم.

مصطفی قانعی ، دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری و عضو کمیته واکسن کرونا با اشاره به قیمت واکسن برای ایران گفت: اگر واکسن چین را با کمترین قیمت حساب کنیم حدود ۱۲ دلار خواهد بود، اما واکسن ساخت ایران حدود ۷ دلار برای ما در می ‌آید. واکسن چین هنوز وارد فاز ۳ نشده است و به محض اینکه واکسیناسیون عمومی شود، تازه مشخص می‌ شود که چقدر واکسن تاثیر داشته است و به این شکل روند بررسی جلو خواهد رفت.

همچنین به تازگی دکتر مصطفی قانعی ، دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید بر اینکه تاکنون هیچ واکسن ایرانی مجوز ورود به فاز انسانی را نگرفته است، گفت: اگر کد اخلاق هم بگیرند تا مجوزی از سازمان غذا و دارو اخذ نکنند به عنوان پیشرفت تلقی نمی ‌شود؛ پیشرفت زمانی حاصل می‌ شود که سازمان غذا و دارو مجوز کار بالینی واکسن را صادر کند. کد اخلاق نیز یکی از ضرورت ‌های صدور مجوز است و اگر کمیته اخلاق کشوری کد و مجوزی ندهد، سازمان غذا و دارو هم مجوزی برای کارآزمایی بالینی صادر نمی ‌کند. تمام واکسن‌ ها در مرحله پره کلینیکال یا قبل از بالینی قرار دارند و امید می‌رود حداقل ۴ واکسن بتوانند در اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ فاز ۳ انسانی را آغاز کنند.

دکتر مصطفی قانعی درباره نحوه فراخوان و جذب داوطلب برای کارآزمایی بالینی انسانی واکسن، اظهار کرد: هنوز مجوزی برای مطالعه انسانی صادر نشده است؛ بنابراین برای فراخوان داوطلبان نیز حرکتی انجام نشده است. هر شرکتی پروژه خود را به سازمان غذا و دارو تحویل می‌دهد، استانداردی وجود دارد که در فاز اول تعدادی انسان، در فاز دوم تعداد بیشتر و در فاز سوم تعداد انسان خیلی بیشتری مورد مطالعه قرار می‌گیرند. هر مرحله نیازمند اخذ مجوز از سازمان غذا و دارو است که هنوز مجوز مرحله اول انسانی هم برای هیچ یک از واکسن‌ها صادر نشده است.

وی درباره زمان تقریبی ایمنی زایی واکسن پس از آغاز مرحله کارآزمایی بالینی، تصریح کرد: از انجام اولین تزریق حداقل یک ماه زمان لازم است تا کارایی واکسن مشخص شود. اگر واکسنی بتواند مجوز فاز اول انسانی را در یک ماه آینده دریافت کند، یک ماه بعد از آن نتیجه فاز اول مشخص می‌شود و پس از آن اجازه دارد فاز دوم را آغاز کند که آنهم یک ماه زمان دارد تا نتایجش مشخص شود، بنابراین یک ماه بعد، فاز سوم اجرا می‌شود مگر این‌که تصمیم گرفته شود برخی فازها طی نشود که در آن صورت سرعت افزایش می ‌یابد.

وی درباره زمان احتمالی اجرای فاز اول کارآزمایی بالینی واکسن، گفت: اگر خیلی خوشبین باشیم شاید اواخر آذر ماه مجوز کارآزمایی بالینی فاز اول برای یکی از این واکسن‌ ها صادر شود.

دکتر مصطفی قانعی درباره عوارض احتمالی تزریق واکسن ایرانی کرونا، بیان کرد: اکنون چون در دنیا واکسن‌های کرونا تولید شده و فاز سوم کارآزمایی بالینی هم طی شده است تقریبا عوارض احتمالی مشخص است. واکسن‌هایی هم که در ایران تولید می‌شود همان‌هایی است که در چین، هند، آمریکا و… تولید می‌شود و متفاوت از آنها نیست. زمانی که واکسن تولیدی ما بخواهد وارد بازار شود از تمام عوارض و کارآزمایی آنها می‌توانیم استفاده کنیم برای انتخاب نوع واکسن، تعداد تزریق و… که در اختیارمان است.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه واکسن ایرانی کرونا چه زمان به مرحله تولید انبوه می‌رسد و در اختیار همگان قرار می‌گیرد، افزود: اگر فاز سوم انسانی در اردیبهشت ۱۴۰۰ در ایران آغاز شود، تا سه ماه درگیر این فاز خواهیم بود؛ بنابراین ما اگر بخواهیم قول واکسیناسیون جمعی را به مردم کشورمان بدهیم احتمالا مهر ماه سال ۱۴۰۰ است.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا