جزئیات عرضه اولیه شرکت بارز کردستان

در این مطلب از جدولیاب، توضیحاتی درباره جزئیات عرضه اولیه شرکت بارز کردستان خواهیم داشت! با ما همراه باشید. چندی پیش خبری مبنی بر عرضه اولیه شرکت بارز کردستان در بورس منتشر شد! احداث کارخانه لاستیک بارز کردستان یکی از مصوبات سفر مقام معظم رهبری در سال ۱۳۸۸ شمسی به این استان است که با همت دست اندرکاران سال ۱۳۹۲ شمسی پیش تولید روزانه آن با سه هزار حلقه آغاز شد.

این واحد بزرگ صنعتی در زمینی به مساحت ۴۴ هکتار و با سرمایه گذاری ۶ هزار و ۲۷۳ میلیارد ریالی در شهرک صنعتی دهگلان احداث شد و دارای هفت سالن تولید است که پنجم فروردین سال ۹۶ در جریان دومین سفر استانی رئیس جمهوری به کردستان فار نهایی آن نیز افتتاح شد. حال بعد از گذشت بیش از سه سال از افتتاح رسمی این واحد صنعتی توسط محققان بومی و با بهره مندی از تجهیزات مدرن و مورد نیاز همچون دستگاه اکسترودر چهار کاناله، سیستم توزین اتوماتیک و بنبوری (دستگاه میکسر) تولید تایر سبز نیز در این کارخانه آغاز شده است.

لازم به بیان است گروه صنعتی بارز ۲۴ شهریورماه ۱۳۷۴ شمسی در بورس اوراق بهادار تهران پـذیرفته شده است. در حال حاضر سهامداران عمـده گــروه صنعتی بارز، شـرکت سرمایه گذاری نفت و گاز پتروشیمی تامین (هلـدینگ) و شرکت سرمایه ­گــذاری گروه توسعه ملـی هستند. حجم معاملات گروه صنعتی بارز تا سال ۱۳۹۰ شمسی با توجه به مقدار سهام شناور گروه صنعتی بارز که تقریبا ۳ درصد بود بسیار پایین بود به صورتی که ارزش معاملات سهام شرکت در آن سال فقط ۵٫۶۸۸ میلیون ریال بوده است و ارزش بازار شرکت که از تعداد سهام در قیمت سهام در بازار بورس به دست می­آید ۸۸۴٫۴۴۶ میلیون ریال بوده است. به صورتی که با رشد شرکت در این سال­ های اخیر حجم معاملات در سال ۱۳۹۷ شمسی نزدیک به ۲۰۰۰ میلیارد ریال شده و ارزش بازار شرکت نیز ۹٫۵۹۰ میلیارد ریال شده است.

از زمان تاسیس گروه صنعتی بارز در سال ۱۳۶۳ شمسی به عنوان اولین کارخانه‌ ی تایرسازی کشور، محصولات این شرکت یعنی تایر بارز در بازار تایر ایران وارد و به واسطه کیفیت بالای این تایرها و تکنولوژی های دریافت شده، رفته رفته به عنوان بهترین تایر ایرانی مطرح گردید. پس از طراحی و شروع ساخت شرکت بارز، اولین قرارداد انتقال دانش فنی با شرکت لاستیک دنا (بریجستون ایران سابق) به امضا رسید. رفته رفته این شرکت اقدام به جذب تکنولوژی TRI روسیه و مارانگونی ایتالیا برای تولید تایرهای رادیال سواری نمود.

در سال های اخیر این گروه در قالب قراردادی ۱۰ ساله اقدام به اخذ و پیاده سازی تکنولوژی کنتیننتال آلمان به منظور تولید انواع تایرهای رادیال نمود. در حال حاضر تمامی محصولات گروه صنعتی بارز با تکنولوژی کنتیننتال آلمان طراحی و تولید شده و روانه بازار می گردند.

گروه صنعتی بارز (با نام قبلی مجتمع صنایع لاستیک کرمان) در فروردین ماه ۱۳۷۲ افتتاح و نام تجاری بارز را برای محصولات خود برگزید. اولین فعالیت تجاری گروه صنعتی بارز در سال ۱۳۷۳ شمسی آغاز گردید. ظرفیت اولیه ی سالانه بارز برابر با ۲۵ هزار تن انواع تایر، تیوب و نوار وسایط نقلیه ی سبک و سنگین و همچنین تایرهای کشاورزی بود. دو سال پس از شروع تولید این ظرفیت محقق گردید. تایرهای تولیدی این گروه صنعتی بارز با نام تجاری بارز وارد بازار شده و دیری نپایید که بارز مورد استقبال مصرف کنندگان ایرانی، به ویژه در بخش حمل و نقل سنگین قرار گرفت.

سهم گروه صنعتی بارز در تولید محصولات کشاورزی نیز رفته رفته افزایش یافت تا جایی که پس از ۵ سال از مرز ۵۰ هزار حلقه در سال عبور کرد. در حال حاضر گروه صنعتی بارز با تولید بیش از ۱۰۰ هزار حلقه انواع تایرهای کشاورزی (تراکتوری) نزدیک به ۷۰% از سهم بازار تایر کشاورزی ایران را در اختیار دارد. این شرکت با تولید کنندگان تجهیزات کشاورزی ایران از جمله تراکتورسازی تبریز همکاری تنگاتنگی را پی ریزی نموده و قصد دارد تا نیاز این شرکت رو به رشد را در تأمین انواع تایر کشاورزی به صورت کامل و بلند مدت برآورده سازد.

راهبرد دیگر بارز، همکاری استراتژیک با دیگر خودرو سازان ایران از جمله ایران خودرو و سایپا (دو شرکت بزرگ تولید کننده ی خودروی سواری در ایران) بوده است. لذا در همین راستا گروه صنعتی بارز اقدام به احداث دو کارخانه تولید تایرهای رادیال سواری به ظرفیت ۵ میلیون حلقه در سال انواع تایرهای سواری رادیال (Tubeless) نموده که هم اکنون سهم قابل ملاحظه ای در تأمین نیاز این دو خودرو ساز و سایر تولید کنندگان خودروی سواری در ایران دارد.

هدف بعدی این گروه صنعتی، افزایش ظرفیت تولید تایرهای رادیال سواری به ۱۰ میلیون حلقه در سال می باشد. با تاسیس کارخانه بارز کردستان در سال ۱۳۹۲ شمسی و اجرای پروژه های توسعه ظرفیت در بارز کرمان این گروه شروع به حرکت به سمت این هدف نموده است.

گروه صنعتی بارز با انعقاد قرارداد بلند مدت همکاری فنی با شرکت کنتیننتال آلمان، چهارمین شرکت بزرگ تایر سازی جهان، تصمیم گرفت برای اولین بار در ایران نسبت به تولید و عرضه ی تایرهای رادیال باری و اتوبوسی تمام سیمی اقدام نماید. پروژه ی احداث یک واحد با ظرفیت ۱۱۰۰ حلقه در روز و ظرفیت سالیانه بیش از ۴۰۰ هزار حلقه، از سال ۱۳۸۲ شمسی در دستور کار قرار گرفت که فاز اول آن در سال جاری یعنی ۱۳۸۵ شمسی به بهره برداری رسید. با معرفی این محصولات که با ماشین آلات و تکنولوژی روز اروپا در ایران تولید می شوند، گروه صنعتی بارز گامی بلند به جلو خواهد برداشت. همچنین در سال های اخیر این شرکت فاز دوم توسعه خود را در این حوزه آغاز نموده و علاوه بر ارائه تایرهای جدید قصد دارد تا ظرفیت تولید تایرهای رادیال تمام سیمی باری و اتوبوسی خود را دو برابر نموده و به تولید ۴۰۰ هزار حلقه در سال دست یابد.

همچنین این گروه از سال ۱۳۹۱ شمسی خط تولید تایرهای راه سازی خود را افتتاح نموده و در حال حاضر بزرگترین تایر ساز ایرانی در این حوزه است. همچنین در سال های اخیر محصولات این گروه مورد استقبال مصرف کنندگان قرار گرفته و با توجه به رضایت مصرف کنندگان بارز ، روند فروش این شرکت همواره صعودی بوده است.

این شرکت در حال حاضر دوره زمانی ۵ سال آینده را به عنوان دوره صادرات برگزیده است و برنامه های توسعه مختلفی را برای توسعه شبکه توزیع خود در بازارهای هدف صادراتی دنبال می نماید. در حال حاضر تایرهای بارز از طریق اداره صادرات و همچنین شبکه نمایندگان بارز به کشورهای ترکیه، عراق، پاکستان، افغانستان، قزاقستان، عربستان سعودی، سودان ، سوریه، ارمنستان و آذربایجان صادر می گردد.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا