جزئیات عرضه اولیه شرکت نفت ستاره خلیج فارس

در این مطلب از جدولیاب ، توضیحاتی درباره جزئیات عرضه اولیه شرکت نفت ستاره خلیج فارس (سهامی عام) و همچنین قیمت و میزان نقدینگی موردنیاز خواهیم داشت! با ما همراه باشید. عرضه اولیه پالایشگاه ستاره خلیج فارس احتمالا بزرگ ترین عرضه اولیه بازار سهام در امسال باشد! این عرضه اولیه قرار است زمستان امسال انجام شود.

عرضه اولیه شرکت نفت ستاره خلیج فارس

چندی پیش در مجمع  سالانه شستا خبری درباره زمان عرضه اولیه ستاره خلیج فارس اعلام شد! طبق اعلام در این مجمع ستاره خلیج فارس طی سه تا چهار ماه آینده عرضه اولیه خواهد شد. این در حالی است که چندی پیش وزیر اقتصاد و دارایی در حاشیه جلسه هیات دولت ضمن ابراز حمایت دولت از بازار سهام اعلام کرد پالایشگاه ستاره خلیج فارس به زودی به بورس می ‌آید.

پیش از او محمدعلی دادور ، مدیر عامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس در خصوص روند پرونده این پالایشگاه برای ورود به بازار سرمایه گفته بود:

” زمان ورود به بازار سهام در گرو همکاری مسئولان و سازمان بورس است و در خوشببینانه‌ترین حالت تا حدود یک ماه و نیم آینده خواهد بود. “

با این حال به نظر می‌ رسد این عرضه اولیه با کمی تاخیر مواجه شده است و در زمستان امسال سهامداران شاهد این عرضه اولیه خواهند بود. از دیگر جزییات عرضه اولیه ستاره خلیج فارس این است که هر چند درباره رقم دقیق این عرضه اولیه سنگین تاکنون نرخی اعلام نشده است اما پیش ‌بینی می ‌شود بزرگ ترین عرضه اولیه امسال باشد. این عنوان تا کنون در اختیار عرضه اولیه شستا قرار داشت که در آن به هر متقاضی بیش از سه میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسیده بود! بنابراین به نظر می‌رسد متقاضیان برای خرید سهام ستاره خلیج فارس می‌توانند رقم حداقلی سه میلیون و ۱۰۰ هزار تومان را از هم‌اکنون هدف‌گذاری کنند.

اما شرکت نفت ستاره خلیج فارس در سال ۱۳۸۵ شمسی با هدف طراحی، مدیریت، تامین منابع مالی، احداث، بهره برداری، تعمیر و نگهداری از پالایشگاه میعانات گازی به ثبت رسید. این پالایشگاه مدرن ‌ترین پالایشگاه خاورمیانه است که با مساحتی حدود ۷۳۰ هکتار در ۲۵ کیلومتری غرب بندرعباس واقع شده است.

عرضه اولیه شرکت نفت ستاره خلیج فارس

تامین خوراک ستاره خلیج فارس توسط خط لوله ای به طول ۳۸۸ کیلومتر و به قطر ۳۶ اینچ با ظرفیت دریافت ۸۴۰ هزار بشکه در روز صورت می‌پذیرد که این خط لوله با پیمایش استان‌های بوشهر، فارس و هرمزگان از مسیری صعب العبور می‌گذرد. ابرپالایشگاه ستاره خلیج فارس به منظور حفظ و استمرار عملیات برداشت گاز از میدان مشترک پارس جنوبی و کاهش آلاینده های زیست محیطی و تضمین خودکفایی کشور در تامین فرآورده‌های استراتژیک انرژی مانند بنزین و نفت‌گاز ایجاد شده و فراوارده هایی همچون گاز مایع، هیدروژن، گوگرد، سوخت جت و انواع حلال ها را تولید می‌کند.

در سال رونق تولید و پس از افتتاح فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس و تثبیت تولید ۴۱ میلیون لیتر بنزین در روز، فرآیند افزایش ظرفیت آغاز شد و توان تولید بنزین این پالایشگاه به ۴۷ میلیون لیتر در روز با استاندارد یورو ۵ افزایش یافت که سهم این پالایشگاه در تامین بنزین کشور را به حدود ۵۰ درصد می رساند. اینک با تصویب فاز چهارم ستاره خلیج فارس به نام «طرح بهینه‌ سازی ظرفیت و رفع موانع تولید سه فاز موجود» ، شاهد افزایش ۱۸۰ هزار بشکه ای تزریق خوراک از ۳۶۰ به ۵۴۰ هزار بشکه میعانات گازی خواهیم بود و این مساله نقشی اساسی در تامین خوراک پتروشیمی های کشور خواهد داشت.

عرضه اولیه شرکت نفت ستاره خلیج فارس

ستاره خلیج فارس به عنوان بزرگ ترین پالایشگاه میعانات گازی جهان هم اکنون جایگاهی استراتژیک در توازن انرژی کشور و منطقه ایفا می ‌کند و توانسته است ایران را از وارد کننده بنزین به صادرکننده این محصول استراتژیک تبدیل کند.

اما درباره وضعیت صادرات پالایشگاه ستاره خلیج فارس بایستی گفت در ۶ ماهه نخست امسال ۱۲۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت.

محمدعلی دادور ، مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس با اعلام این مطلب گفت: شرکت نفت ستاره خلیج فارس به‌ عنوان اصلی ‌ترین تامین ‌کننده سبد سوخت کشور نقش اساسی در توازن انرژی منطقه ایفا می‌کند و با تلاش شبانه ‌روزی همه مدیران و کارگران و مهندسان توانسته در کنار توجه به تأمین نیاز‌های داخلی، صادرات محصولات را هم مدنظر قرار دهد.

وی تحریم‌ های ناعادلانه اقتصادی علیه ایران به‌ویژه در زمینه صادرات مواد نفتی و به دنبال آن ایجاد شرایط نابسامان حاصل از شیوع ویروس کرونا را در نوسان ‌های شدید قیمت نفت و مقدار تقاضا و فروش فرآورده موثر خواند و تاکید کرد: با این حال توانسته ایم با تکیه بر نیرو‌های متخصص و جوان ایرانی و تقویت تولیدکنندگان داخلی در تامین قطعات مورد نیاز پالایشگاه، گام مهمی را برای گسترش نفوذ در بازار‌های جهانی و توسعه صادرات فرآورده ‌ها برداریم.

محمدعلی دادور ، مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس از افزایش فعالیت ‌های بازاریابی این شرکت در حوزه آسیای شرقی و برنامه‌ ریزی برای شناسایی فرصت‌های جدید بازار خبر داد و گفت: با اتخاذ سیاست‌ های مدیریت تقاضا و عرضه فرآورده و در نهایت بررسی و به‌ کارگیری دقیق‌ ترین الگوریتم‌ ها برای پیش ‌بینی قیمت جهانی در بلندمدت، به پیاده‌سازی یک الگوی مناسب برای پاسخ ‌گویی به تقاضا‌های موجود در بازار با اولویت قرار دادن منافع و مصالح شرکت دست یافته ‌ایم که موفقیت بیشتر ما را در این زمینه تضمین کرده است.

وی دستاورد‌های صادراتی شرکت نفت ستاره خلیج فارس را سبب کمرنگ‌تر جلوه دادن اثرات ناشی از تحریم‌ها دانست و افزود: در ۶ماهه نخست امسال این پالایشگاه موفق به صادرات بیش از ۸۰۰ هزار متریک – تن چهار فرآورده تولیدی نفتای سبک، نفتای میانی، برش سنگین و حلال ۴۰۲شده است که این رقم رشدی ۱۲۰ درصدی را نسبت به صادرات ۶ ماهه نخست پارسال نشان می‌دهد.

وی ستاره خلیج فارس را پرچم دار صنعت پالایشی کشور خواند و ادامه داد: به علاوه با توجه به حجم تولید فرآورده بنزین این پالایشگاه و عرضه آن به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده ‌های نفتی ایران، کشور نه‌تنها از واردات این فرآورده بی‌نیاز شده و به خودکفایی رسیده، بلکه به بزرگ ‌ترین صادرکننده بنزین در منطقه تبدیل شده و این موضوع کمک شایانی به کشور در دستیابی به اهداف صادراتی داشته است.

محمدعلی دادور ، مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس جلوگیری از خام‌ فروشی را ترفندی برای عملی کردن منویات مقام معظم رهبری دانست و گفت: در پی صادرات فرآورده ‌ها، ارزش افزوده بیشتری ایجاد خواهد شد که موجب ارزآوری بیشتر و بهبود شرایط اقتصادی کشور می ‌شود. مرداد امسال نخستین عرضه بنزین ستاره خلیج فارس در رینگ بین‌الملل توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی انجام و ثابت شد که می ‌توان ارزش افزوده‌ای بالاتر از پیش ‌بینی ‌های نشریات معتبر این حوزه برای بنزین صادراتی کسب کرد.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا