جودی فاستر بازیگر آمریکایی و برنده نخل طلای افتخاری جشنواره فیلم کن کیست؟

در این مطلب از جدولیاب ، توضیحاتی درباره جودی فاستر بازیگر آمریکایی و برنده نخل طلای افتخاری جشنواره فیلم کن خواهیم داشت! با ما همراه باشید. نخل طلای افتخاری هفتاد و چهارمین جشنواره فیلم کن به جودی فاستر ، بازیگر مشهور آمریکایی اهدا شد!

اسپایک لی ، رئیس هیأت داوران هفتاد و چهارمین دوره جشنواره فیلم کن در این مراسم گفت: پیش از آنکه بروم و سر جای خود بنشینم، می‌ خواهم یک نکته را عرض کنم! ای کاش می‌ توانستم مثل جودی فاستر فرانسوی حرف بزنم.

جودی فاستر نیز در این مراسم از اهمیت بودن در این مکان گفت و اضافه کرد: افتخار می‌ کنم که عضوی از این جمعیت هستم!

اما شاید این سوال پیش آید که جودی فاستر کیست؟

آلیشیا کریستین فاستر معروف به جودی فاستر (Alicia Christian “Jodie” Foster) بازیگر، کارگردان و تهیه‌ کننده، برنده دو جایزه اسکار، سه جایزه بَفتا و یک جایزه گلدن گلوب متولد ۱۹ نوامبر سال ۱۹۶۲ میلادی می باشد. جودی فاستر بازیگری خود را از سه سالگی آغاز کرد؛ اولین نقش مهم او در سال ۱۹۷۶ میلادی در نقش یک فاحشه خردسال در فیلم راننده تاکسی بود که توانست نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن شود! کارگردانی این فیلم بر عهده مارتین اسکورسیزی بود.

او جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن را در سال ۱۹۸۸ میلادی برای بازی در فیلم متهم دریافت کرد. او با درخشش در فیلم سکوت بره‌ ها در نقش کلاریس استارلینگ، یک مامور اف‌بی‌آی، که به‌ دنبال افشای راز چند قتل زنجیره‌ ای بود، تحسین منتقدان بین‌ المللی را برانگیخت و دومین جایزه اسکار خود را به‌عنوان بازیگر نقش اول زن دریافت کرد!

وی در بیش از ۵۰ فیلم حضور یافته‌ است! تنوع نقش‌ هایی که فاستر ایفا کرده است، بسیار بالا است و از ژانرهای وحشت، ظالمانه و تخیلی گرفته تا احساسی و طنز و کودکانه را شامل می‌ شود. از میان فیلم‌ های او که به موفقیت تجاری دست یافته‌ اند می‌ توان به تماس (۱۹۹۷ میلادی)، اتاق وحشت (۲۰۰۲ میلادی)، نقشه پرواز (۲۰۰۵ میلادی)، مرد نفوذی (۲۰۰۶ میلادی) و شجاع (۲۰۰۷ میلادی) اشاره کرد.

در سال ۱۹۹۷ میلادی، او با متیو مک‌ کانهی در فیلم تماس ظاهر شد. این فیلم براساس رمانی از کارل ساگان بود! در این فیلم، جودی فاستر ایفاگر نقش یک دانشمند بود که به‌ دنبال یافتن حیات در خارج از زمین است. تماس، اولین فیلم داستانی-تخیلیِ فاستر بود و همچنین اولین تجربه او با بازی در محیط پرده آبی بود! او در این‌ خصوص گفت: دیوارهای آبی، سقف‌ های آبی، فقط آبی بود. آبی آبی آبی؛ و من در یک سینی چرخان با دوربین می‌ چرخیدم. این واقعا برای من دشوار بود.

در سال ۱۹۹۸ میلادی، سیارک ۱۷۷۴۴ در آسمان به نام جودی فاستر نام گذاری شد!

فاستر برنده چندین جایزه معتبر از جشنواره‌ های جهانی همچون دو جایزه اسکار، سه جایزه بَفتا، دو گُلدِن گلوب، یک جایزه بازیگران انجمن و جایزه انتخاب مردمی شده‌ است.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا