حکم شرعی کارکردن در روز عاشورا از نظر مراجع تقلید
از قدیم شنیده ایم که در روزهای تاسوعا و عاشورا کسب و کار تعطیل شوند و مردم جز عزاداری به کاری نپردازند ، در این مطلب حکم شرعی کارکردن در روز عاشورا و تاسوعا را از نظر مراجع تقلید خواهیم خواند .
فتوای حضرت آیتالله خامنهای و فتوای حضرت آیتالله سیستانی و حضرت آیت الله العظمی امام خمینی(قدّس سرّه) را درباره کارکردن در روز عاشورا در ادامه میخوانید.
فتوای حضرت آیتالله خامنهای درباره کارکردن در روز عاشورا
سؤال: آیا کارکردن در روز عاشورا و تاسوعای حسینی اشکال دارد؟ اگر کسی بهدلیل نیاز مجبور به کسبوکار شود، حکم مسئله چیست؟
جواب: کار در این دو روز حرام نیست اما شایسته است در این ایام، به خصوص در روز عاشورا به عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین علیهالسلام اشتغال داشته باشند و خود را از ثواب بزرگ آن محروم نکنند.
فتوای حضرت آیتالله سیستانی درباره کارکردن در روز عاشورا
سؤال: آیا کارکردن در روز عاشورا حرام یا مکروه است؟
فتوای حضرت آیتالله خمینی درباره کارکردن در روز عاشورا
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی امام خمینی(قدّس سرّه)
جواب: سلام علیکم؛کار در روز عاشورا حرام نیست. کی گفته و کجا نوشته که کار کردن در روز عاشورا حرام هست؟
=====
البته آقا امام رضا(علیه السّلام) فرمود: «هر کسى از کار کردن براى زندگى دنیا در روز عاشورا خوددارى کند، خداوند حوائج دنیا و آخرتش را روا مى سازد. هرکس روز عاشورا را روز حزن و مصیبت و گریه قرار دهد, خداوند فرداى قیامت را روز فرح و شادى او قرار مى دهد. هر کس عاشورا را روز خیر وبرکت بداند و براى زندگى دینوى خویش چیزى ذخیره کند, خداوند خیر و برکتش را از بین مى برد.
البته همانطور که بیان کردم: کار در روزعاشورا حرام نیست؛ اما مکروه است چون خیر و برکت و یمن ندارد. شاید علّت کراهتش این باشد که وقتی امام حسین(علیه السّلام)با آن عظمتش برای حفظ اسلام و ناموس و شرف وانسانیت، جان خود و فرزندان و بستگان و در یک کلمه همه چیز را در راه خدا داده و با بدن چاک چاک و عریان روی خاک تفتیده کربلا افتاده است، شایسته نیست انسان در چنین روزی برای زندگی دنیوی ذخیره ای تهیه نماید,بلکه بسیار به جا است در تکایا و مساجد و مجالس عزا شرکت کند و برای امام و خاندانش(علیهم السّلام) گریه کند و حالت حزن و اندوه بگیرد. منبع حدیث، وسائل الشیعه , ج ۱ ۳۹۴ ابواب المزار, باب ۶۶
=====
ملاک کار سنی یا شیعه نیست بلکه ملاک فرمایش معصوم علیه السلام هست. یاحقّ.