خانواده دختران با اعتماد بنفس این ۶ کار را انجام داده اند!

اگر برای کودک خود مخصوصا دخترانتان ارزش قائل هستید و می خواهید در جامعه عزت نفس داشته باشند بهتر است بدانید که خانواده دختران با اعتماد بنفس جه راه کارهایی را در پیش گرفتند.

بدون شک هر کسی دوست دارد فرزندانش را با اعتمادبه‌نفس و عزت نفس بالا پرورش دهد. این ویژگی‌ها برای دختران هم از اهمیت بالاتری برخوردار هستند. با توجه به اطلاعات سازمان «Child Mind»، دختران از آغاز کودکی با دیدگاه‌های گوناگونی روبه‌رو می‌شوند که می‌توانند عزت نفس آن‌ها را ضعیف کرده و نظرشان را نسبت به خودشان، بدن و ظاهرشان و همچنین توانایی‌هایشان دگرگون کنند. به همین دلیل، در آینده دچار اعتمادبه‌نفس پایین و اختلال‌های اجتماعی خواهند شد.

ولی پدرها و مادرها با دور ساختن دخترانشان از دیدگاه‌های منفی و کارهایی که عزت نفسشان را کاهش می‌دهند، می‌توانند تأثیر بسیار بزرگی روی نظر آن‌ها نسبت به خودشان و تصویری از که خود و آینده‌اشان دارند، بگذارند. خانواده تأثیرگذارترین و مهم‌ترین کسانی هستند که می‌توانند دختران را در مسیر پیشرفت، بالا رفتن اعتمادبه‌نفس و داشتن حس بهتر نسبت به زندگی قرار دهند.

در این نوشتار به همین موضوع می‌پردازیم و ۶ روش را برای پرورش دخترانی که اعتمادبه‌نفس بالایی دارند و خودکفاهستند، بررسی خواهیم کرد. در ادامه با ما همراه باشید.

۱. به آن‌ها برای یادگیری مهارت‌های تازه کمک کنید

خانواده دختران با اعتماد بنفس این ۶ کار را انجام داده اند!

هیچ جای شکی نیست که دختران بیشتر کارها و مهارت‌ها را در خانه فرا می‌گیرند. شما می‌توانید به دختران خود کمک کنید تا چیزهای تازه‌ای را یاد بگیرند و با این کار سطح اعتمادبه‌نفس خود را بالا ببرند. به گفته‌ی مجله‌ی «mindbodygreen»، شما به‌آسانی قادر خواهید بود علاقه‌ی دخترانتان به زمینه‌های گوناگون را پیدا کرده و سپس کمکشان کنید این علایق را دنبال کرده و به مهارت بالایی دست پیدا کنند.

برای نمونه، اگر دخترانتان به نقاشی کشیدن علاقه دارند، حتما آن‌ها را در یک کلاس نقاشی ثبت نام کنید یا ابزارهای نقاشی برایشان بخرید؛ یا اگر دوست دارند در آشپزخانه به شما کمک کنند، به آن‌ها این فرصت را بدهید تا برخی از وعده‌های غذایی را در درازای روز آماده کنند.

یادگیری مهارت‌های دلخواه و بهتر شدن در این زمینه‌ها منجر به افزایش عزت نفس دخترانتان خواهند شد. افزون بر این، یادتان باشد حتما آن‌ها را تشویق کنید و پیشرفتشان را ببینید.

۲. عشق بی‌قیدوشرط خود را به آن‌ها ابراز کنید

با دختران خود سخن بگویید، با آن‌ها در ارتباط باشید و عشق بی‌قید‌و‌شرطتان را به آن‌ها نشان دهید. در مرحله‌ی نخست، شما باید آن‌ها را هرگونه که هستند بپذیرید و دوست داشته باشید، سپس برای پیشرفت و بهتر شدن کمکشان کنید.

به آن‌ها بگویید دوستشان دارید حتی اگر انتخاب‌های نادرست داشته باشند، به‌ویژه اگر تاکنون انتخاب‌های نادرست داشته‌اند! یا اگر در کاری شکست خوردند، تلاششان به نتیجه نرسید و… بگویید همچنان از آن‌ها حمایت خواهید کرد.

اگر از آن‌ها حمایت کنید و بگذارید احساس امنیت کنند، با هر شکست می‌توانند اشتباهات خود را بهتر درک کرده و با سرعت بیشتری در کارشان پیشرفت کنند.

۳. بگذارید سبک و سلیقه‌ی خود را داشته باشند

به دختران خود اجازه دهید سبک و سلیقه‌ی خود را دنبال کنند؛ لباس‌های دلخواه‌اشان را بپوشند و خودشان ظاهر، مو، چهره و… را انتخاب کنند، البته کمی هم حد و مرز باید برایشان در نظر بگیرید. ولی همین که نشان دهید از سلیقه‌اشان حمایت می‌کنید و به آن‌ها آزادی در انتخاب می‌دهید، منجر می‌شود بتوانند پایه‌های اساسی خودسازی و شناخت جایگاه خود در جامعه را شکل دهند.

به گفته‌ی مجله‌ی «mindbodygreen»، شناخت و یافتن هویت شخصی خود از طریق ظاهر، می‌تواند مزایای مثبتی برای بالا رفتن اعتمادبه‌نفس و عزت نفس به دنبال داشته باشد. حتی اگر هم گاهی سلیقه‌ای متفاوت با شما داشته باشند یا این سلیقه به آن‌ها آسیب بزند، خودشان در آینده به آن پی خواهند برد. در هر صورت، موهای کوتاه‌شده دوباره بلند می‌شوند، رنگ‌ها شسته می‌شوند و سبک لباس‌ها هم همیشه در حال دگرگون شدن هستند. پس دست‌کم به آن‌ها فرصت خودسازی دهید تا هویت واقعی‌اشان را پیدا کنند.

۴. آن‌ها را برای تلاششان تشویق کنید

آن‌ها را نه فقط برای موفقیت‌هایشان، بلکه برای تلاش‌هایشان تشویق و تحسین کنید. زیرا مردم همیشه هم نمی‌توانند موفق باشند. ولی همین که تلاش کنند، خودش از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

برای نمونه، شاید نتوانند در مسابقه‌ای که دارند، پیروز شوند؛ شاید نتوانند در دانشگاهی که می‌خواهند، پذیرفته شوند؛ شاید نقشی را که در گروه تیاتر می‌خواهند، به دست نیاورند؛ ولی در هر صورت، دست‌کم تلاش خود را کرده‌اند. همین تلاش کردن، آن‌ها را در جایگاهی بالاتر از کسانی که هرگز تلاش نمی‌کنند، قرار می‌دهد. بنابراین، شما هم این تلاش و زحمتی را که کشیده‌اند، ببینید و در نظر داشته باشید.

همیشه تلاششان را تحسین کنید و تنها چشم‌به‌راه نتیجه‌ی مثبت نباشید. زیرا احساس حمایت و امنیت، و یادگیری مقابله با شکست و پذیرش آن می‌تواند دختران را قوی‌تر کرده و انگیزه‌اشان را برای تلاش دوباره تقویت کند.

۵. بگذارید در کودکی وارد گروه‌های ورزشی شوند

در هنگام کودکی، به دختران خود این امکان را دهید تا در گروه‌های ورزشی قرار بگیرند و افزون بر خود ورزش، ارتباط با دیگران را هم یاد بگیرند. ورزش کردن دارای فواید فراوانی است که از میان آن‌ها می‌توان به افزایش اعتمادبه‌نفس، مهارت یافتن در کارهای گروهی، یادگیری مهارت‌های حل مسأله و تقویت حس رهبری (با رهبری کردن هم‌تیمی‌ها) اشاره کرد.

این مزایا برای دختران پراهمیت‌تر هم هستند زیرا به آن‌ها کمک می‌کنند فشارهای رقابت با هم‌گروهی‌ها و هم‌سالان خود را بهتر تحمل کنند و در ادامه‌ی زندگی به زنانی قوی و آماده برای مبارزه و پیروزی دگرگون شوند.

۶. به آن‌ها یاد دهید تا جسور و از خودشان مطمئن باشند

هر دختری باید بتواند زندگی خود را کنترل کند، برای خود تصمیم بگیرد و دیدگاه خود را در اولویت قرار دهد. با توجه به مجله‌ی «mindbodygreen»، هنگامی که شما به دختران خود یاد می‌دهید روی پای خودشان بایستند، دیدگاه خود را قاطعانه بیان کنند و در تلاش برای راضی کردن مردم نباشند، می‌توانند روحیه‌ای نیرومندتر و زندگی سالم‌تری داشته باشند.

از این پس دخترانتان را تشویق کنید تا دیدگاه و باورهای خود را بیان کنند و با دیگران در میان بگذارند، بدون اینکه ترسی داشته باشند. همین راهکار ساده منجر می‌شود دختران شما در آینده به زنانی نیرومند، خودساخته و با عزت نفس بالا تبدیل شوند و در مسیر دگرگون کردن جهان گام بردارند.

سخن پایانی

امروزه پرورش فرزندان نیرومند و با اعتمادبه‌نفس بالا بسیار دشوار شده است. رسانه‌ها و فضاهای مجازی با نشر اطلاعات دروغ، اندیشه‌های نادرست و دیدگاه‌های نامناسب، منجر شده‌اند نوجوانان در مسیری غیرواقعی و برای رسیدن به آرمان‌هایی بی‌پایه گام بردارند و همیشه خود، زندگی و باورهایشان را زیر سوال ببرند.

به‌راستی همه می‌خواهند فرزندان‌شان، به‌ویژه‌ دختران‌شان، دارای اعتماد‌به‌نفس و عزت نفس بالایی باشند. دختران با دیدگاه‌های گوناگونی درباره‌ی زیبایی و تصویر این موضوع در جهان روبه‌رو هستند. به همین دلیل ممکن است بیشتر اوقات حس خوبی به بدن، ظاهر و لباس‌های خود نداشته باشند. و این نبود اعتمادبه‌نفس آن‌ها را به انسان‌هایی ضعیف و آسیب‌پذیر دگرگون خواهد کرد.

شما در نقش پدر و مادر می‌توانید جلوی این رویداد را بگیرید و به دختران خود برای داشتن یک روحیه‌ی قوی و سالم کمک کنید. با در نظر داشتن و رعایت نکته‌هایی که بررسی کردیم، به دختران خود یاد دهید خودشان را در وهله‌ی نخست بپذیرند، سپس در مسیر بهتر شدن و پیشرفت گام بردارند.

 

 

 

 

بیشتر بخوانید :

زنان باهوش چه خصوصیات بیشتری نسبت به زنان عادی دارند؟

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا